Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 362 (Alm. del), som Folketingets Socialudvalg har stillet til justitsministeren den 13. maj 2008

 

 

 

Lene Espersen

/

 Barbara Bertelsen

 


Spørgsmål nr. 362 (Alm. del) fra Folketingets Socialudvalg:

 

”Det fremgår af Beskrivelse af politiets indsats mod prostitutionens bagmænd i 2007 s. 13, at det i flere politikredse er en målsætning at identificere udlændinge, der agter at ernære sig ved prostitution, så de kan afvises eller udvises; hvad gøres der i den forbindelse for at hjælpe eventuelle ofre for menneskehandel?”

 

Svar:

 

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet følgende udtalelse fra Rigspolitiet, hvortil der henvises:

 

”Det kan indledningsvist oplyses, at spørgsmålet om, hvorvidt der skal ske administrativ udvisning af udenlandske statsborgere, herunder udenlandske statsborgere, der antræffes af politiet i en prostitutionssituation/i prostitutionsmiljøet, afgøres af Udlændingeservice.

 

Det følger af regeringens handlingsplan til bekæmpelse af handel med mennesker, at udlændinge, der har været udsat for menneskehandel, herunder i forbindelse med prostitution, skal tilbydes en refleksionsperiode, der blandt andet skal anvendes til at forberede hjemsendelsen. Udlændinge, der har været udsat for menneskehandel, skal i den forbindelse have et tilbud om en forberedt hjemsendelse.

 

Det skal i den sammenhæng nævnes, at vurderingen af, om en kvinde er offer for menneskehandel i straffelovens forstand (§ 262 a), ikke nødvendigvis vil være sammenfaldende med vurderingen af, hvorvidt kvinden falder ind under begrebet ”muligt offer” i henhold til regeringens handlingsplan og dermed er berettiget til støtte og hjælp.

 

Ved lov nr. 504 af 6. juni 2007, der trådte i kraft den 1. august 2007, blev der i udlændingelovens § 33 indsat 2 nye bestemmelser (stk. 14 og 15) med følgende ordlyd:

 

”Stk. 14. Har en udlænding været udsat for menneskehandel, fastsætter Udlændingeservice efter anmodning udrejsefristen til 30 dage, medmindre særlige grunde taler derimod. Udrejsefristen kan efter anmodning fastsættes til et senere tidspunkt eller forlænges, hvis særlige grunde taler derfor, eller hvis udlændingen samarbejder om en forberedt hjemsendelse. Udrejsefristen kan højst udgøre 100 dage.

 

Stk. 15. Stk. 14 finder tilsvarende anvendelse for en udlænding, der har været udsat for menneskehandel og er udvist ved dom”.

 

Det følger af bemærkningerne til lovforslaget (L 197 af 28. marts 2007), at en udlænding, der har været udsat for menneskehandel, ikke (længere) udvises af Danmark med indrejseforbud, men alene udsendes.

 

Det er en forudsætning, at de omstændigheder, der ellers ville kunne begrunde udvisning, utvivlsomt relaterer sig til, at den pågældende har været udsat for menneskehandel, og at der ikke er hensyn til den offentlige orden, der gør, at den pågældende bør udvises.

 

De typiske situationer vil vedrøre administrativ udvisning for ulovligt ophold efter udlændingelovens § 25 b, administrativ udvisning for ulovligt arbejde efter § 25 a, stk. 2, nr. 1, og udvisning ved dom for dokumentfalsk efter § 24, nr. 2.

 

Det fremgår endvidere af bemærkningerne til lovforslaget, at det er Udlændingeservice, der skal vurdere, om en udlænding kan anses for at være offer for menneskehandel og derfor ikke skal udvises administrativt for ulovligt ophold eller ulovligt arbejde og tilbydes den ovenfor anførte refleksionsperiode. Udlændingeservices vurdering af spørgsmålet skal foretages på grundlag af en forelæggelse fra politiet og oplysninger fra eventuelle sociale organisationer.

 

Vurderer Udlændingeservice, at udlændingen har været udsat for menneskehandel, træffer Udlændingeservice i overensstemmelse hermed afgørelse om fastsættelse af udrejsefrist (refleksionsperiode), jf. udlændingelovens § 33, stk. 14. Udlændingeservice underretter politikredsen om afgørelsen.

 

Det fremgår som nævnt af regeringens handlingsplan, at en udlænding, der har været udsat for menneskehandel, skal have et tilbud om forberedt hjemsendelse. Det vil være politiet, som, når Udlændingeservice har truffet afgørelse om, at udlændingen har været udsat for menneskehandel, skal præsentere udlændingen for et sådant tilbud.

 

Såfremt ofre for menneskehandel indvilliger i at samarbejde om forberedt hjemsendelse, tilbydes de som en del af den forberedte hjemsendelse en række hjælpe- og støtteforanstaltninger i perioden op til udrejse. Tilbuddet om forberedt hjemsendelse indeholder blandt andet:

 

·          At kvinderne opholder sig i sikre omgivelser frem til udrejse

·          At kvinderne tilbydes psykologisk, social og medicinsk behandling

·          At kompetencer og ønsker hos den enkelte afdækkes, og der laves en individuel plan for kompetenceopbygning, kurser mv.

·          At hjemrejsen planlægges, herunder at der tages kontakt til en NGO i hjemlandet, som kan tage imod og medvirke til fortsat repatriering i hjemlandet.

 

SÃ¥fremt kvinden accepterer tilbuddet om en forberedt hjemsendelse, skal politiet sikre et skriftligt samtykke hertil.

 

Målsætningen for indsatsen er at mindske risikoen for, at kvinderne handles igen efter hjemkomst.

 

Det kan i øvrigt oplyses, at Center mod Menneskehandel koordinerer den sociale indsats på området og kan formidle kontakt mellem udlændingen og de sociale organisationer, såfremt udlændingen ønsker det.

 

Ønsker udlændingen at tage ophold hos en af de sociale organisationer, underretter politiet Udlændingeservice herom, således at Udlændingeservice kan træffe afgørelse dels om eventuel forlængelse af refleksionsperioden (udrejsefristen), jf. udlændingelovens § 33, stk. 14, dels om udlændingens opholdssted, jf. udlændingelovens § 42 a, stk. 7.”