Departementet

Holmens Kanal 22

1060 København K

 

Tlf. 3392 9300

Fax. 3393 2518

E-mail [email protected]

 

MFN/ J.nr. 2008-3528

Folketingets Socialudvalg

 

 

 

 

 

Dato: 2. juni 2008

 

 

 

Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 21. april 2008 følger hermed velfærdsministerens endelige svar på spørgsmål nr. 327 (SOU Alm. del). Spørgsmålet er stillet efter ønske fra René Skau Björnsson (S).

 

­

 

Spørgsmål 327

Ministeren anmodes om en redegørelse for sagsbehandlingstiderne i Det

Sociale Nævn i Statsforvaltningen Midtjylland set i lyset af, at Nævnet gennem de seneste måneder nærmest rutinemæssigt har tilsendt breve til klagere med oplysning om, at deres klagesag vil blive forsinket yderligere 2‑3 måneder ud over den i forvejen beregnede sagsbehandlingstid, normalt ca. 6 måneder. Der anmodes også om en redegørelse for årsagerne til, at Det Sociale Nævn i Statsforvaltningen Midtjylland tilsyneladende har svært ved at behandle klagerne inden for en rimelig tid.

 

Svar på spørgsmål 327

Statsforvaltningen Midtjylland har oplyst, at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i Det Sociale Nævn i Statsforvaltningen Midtjylland på nuværende tidspunkt er 22 uger.

 

Statsforvaltningen Midtjylland har endvidere oplyst, at der ved en gennemsnitlig sagsbehandlingstid af denne længde vil være nogle sager, der ikke kan afgøres inden for den i kvitteringsbrevet angivne sagsbehandlingstid på 6 måneder. I disse tilfælde har det været nødvendigt at orientere klager om, at sagsbehandlingen trækker ud, men at der kan påregnes en afgørelse inden for yderligere 2-3 måneder.

 

I forhold til årsagerne til den forlængede sagsbehandlingstid peger statsforvaltningen på flere forskellige forhold. Først og fremmest har antallet af sager været stigende. Statsforvaltningen Midtjylland oplyser således, at der i forhold til de fire første måneder i 2007 er sket en stigning på 15 pct. i forhold til de fire første måneder i 2008 i nytilgangen af sager til Det Sociale Nævn og Beskæftigelsesankenævnet.

 

Dertil kan nævnes, at der i statsamternes sidste tid er sket en betydelig afgang af erfarne medarbejdere, ligesom den nye statsforvaltning har haft rekrutterings- og fastholdelsesproblemer. Statsforvaltningerne blev oprettet 1. januar 2007 og har i den forløbne tid været præget af konsolidering af den nye organisationsstruktur, herunder blandt andet flytning af medarbejdere, opgaver og fysisk placering. Der henvises endvidere til besvarelse af spørgsmål 328. 

 

Der arbejdes løbende med at forbedre produktiviteten i Det Sociale Nævn i Statsforvaltningen Midtjylland. Der er dertil iværksat flere tiltag blandt andet et resultatlønsprojekt, hvor et antal medarbejdere for en fast aflønning har påtaget at afslutte et bestemt antal sager uden for arbejdstiden. Endvidere er der indgået en aftale om, at alle verserende sager fra 2007 skal være afsluttet inden udgangen af uge 27 (2008). Samtidig behandles de ældste sager først i 2008 således, at der ved årets afslutning kun forventes at versere sager, der er under 5 måneder gamle.

 

 

 

Karen Jespersen

 

/ Jens Kristian Poulsen