Det talte ord gælder
Velfærdsministeriets tale ved afholdelse af samråd vedrørende handicapbil
Samrådsspørgsmål N:
’Ifølge Danske Handicaporganisationer er tilskud til bil til personer med nedsat funktionsevne uden tvivl den ydelse på området, der medfører mest administration for kommunerne og mest besvær for borgerne. Der er borgere, som må vente mere end to år på en ny handicapbil, jf. SOU alm. del – bilag 130. Finder ministeren det rimeligt, at sagsbehandlingstiden for en handicapbil er minimum 6-12 måneder, jf. SOU alm. del – bilag 135?’
Ministerens svar:
Reglerne må ikke medføre lang sagsbehandlingstid
· Det er først og fremmest et kommunalt ansvar at sørge for, at borgerne får den nødvendige hjælp så hurtigt som muligt.
· Jeg er dog fuldstændig enig med spørgeren i, at en sagsbehandlingstid på 6-12 måneder i sager om støtte til køb af handicapbil lyder urimelig lang.
· Derfor arbejder jeg målrettet for at sikre, at reglerne bliver så tidssvarende og gennemskuelige som muligt, så reglerne ikke i sig selv medfører en lang sagsbehandlingstid.
Tværministeriel arbejdsgruppe:
· Jeg har derfor i efteråret 2007 nedsat en tværministeriel arbejdsgruppe med deltagelse af Finansministeriet og Velfærdsministeriet, der skal komme med forslag til modernisering og afbureaukratisering af reglerne for støtte til køb af handicapbil.
·  Arbejdsgruppen forventes at afrapportere maj 2008.
· Det vil herefter være en politisk prioritering af forslagene, der danner baggrund for det videre arbejde med at modernisere og afbureaukratisere reglerne om støtte til køb af handicapbil.
· Fælles for arbejdsgruppens forslag til nye regler er , at reglerne skal være:
o Gennemskuelige for både borgere og kommuner.
o Sikre borgerens inddragelse i sagen.
o Sørge for, at kravene til sagsbehandlingen står mål med det faktum, at det ofte er et relativt lavt beløb, der udbetales i støtte til køb af handicapbil, når man ser på det månedsvis over bilens levetid.
Lang sagsbehandlingstid:
· Den tværministerielle arbejdsgruppe sætter også fokus på, hvad der er årsag til den urimeligt lange sagsbehandlingstid.
· Arbejdsgruppen har derfor blandt andet holdt møde med Kommunernes Landsforening og Ankestyrelsen for at spørge ind til, hvor ventetiden i behandlingen af sager om støtte til køb af handicapbil opstår.
· Arbejdsgruppen har desuden afholdt et fokusgruppemøde med en række sagsbehandlere, der til daglig sidder med tildeling af støtte til køb af handicapbil, for at få viden om den konkrete behandling af sagerne.
· Disse parter har bidraget med deres viden om, hvad der er årsagen til den lange sagsbehandlingstid.
· Arbejdsgruppens arbejde skal give os grundlag for at tage stilling til, hvordan vi sikrer, at det ikke er reglerne om støtte til køb af handicapbil, der medfører den urimelige lange sagsbehandlingstid i sagerne.
Der kan være andre årsager til den lange ventetid:
· Det er dog ikke kun de konkrete regler, der afgør, hvor lang tid det tager at behandle en sag.
· Også ventetid i forbindelse med indhentning af oplysninger til belysning af sagerne, fx speciallægeerklæringer, kan øge ventetiden i sagsbehandlingen.
· Desuden kan den enkelte kommunens prioritering af sagerne være medvirkende årsag til den lange sagsbehandlingstid.
· Det vil derfor fortsat være et kommunalt ansvar at sikre, at en sag afgøres så hurtigt som muligt.
Ændrer dog ikke på, at der skal ses på reglerne!
· Det ændrer dog ikke på, at der er behov for at se på reglerne om støtte til køb af handicapbil generelt.
· Og sikre, at tidssvarende og gennemskuelige regler giver kommunerne mulighed for en hurtig og effektiv sagsbehandling i sager om støtte til køb af handicapbil.
Samrådsspørgsmål O:
’Hvad vil ministeren gøre for at sikre, at der her og nu sker regelforenkling på området, så mennesker med en funktionsnedsættelse ikke skal vente yderligere halve eller hele år, inden de får en bil, som er altafgørende for, at de kan deltage i samfundet på lige fod med andre.? Ministeren bedes i forlængelse heraf oplyse, hvordan ministeren agter at inddrage brugerorganisationerne i dette arbejde, og hvornår de nødvendige ændringer på området kan forventes at være gennemført. Det er spørgerens opfattelse, at dette problem er så presserende, at det ikke må syltes i en embedsmandsarbejdsgruppe.’
Ministerens svar:
· Som nævnt har jeg nedsat en tværministeriel arbejdsgruppe, der skal komme med forslag til en modernisering og afbureaukratisering af reglerne om støtte til køb af handicapbil.
Inddragelse af brugerorganisationer
· Jeg finder det meget vigtigt at inddrage alle relevante interessenter i dette arbejde.
· Velfærdsministeriet har derfor holdt møde med Danske Handicaporganisationer forud for nedsættelsen af arbejdsgruppen for at sikre, at netop borgerens synspunkt blev tænkt ind som en væsentlig del af arbejdsgruppens kommissorium og arbejdsopgaver.
· På dette møde har Danske Handicaporganisationer bidraget med yderst relevant viden om, hvor der opstår problemer i de eksisterende regler.
· Desuden kom Danske Handicaporganisationer med deres bud på forslag til nye regler for støtte til køb af handicapbil.
· Arbejdsgruppen har desuden holdt et møde med Danske Handicaporganisationer i marts måned, for at inddrage organisationen i overvejelser om mulige forslag til nye regler for støtte til køb af handicapbil.
· Danske Handicaporganisationer har meget velvilligt givet udtryk for, at de også fremover gerne bidrager med viden og deltager i en drøftelse af nye forslag til regler for støtte til køb af handicapbil.
· Arbejdsgruppen har dog også prioriteret at høre fra borgere, der har personlige erfaringer med den lange og komplicerede sagsbehandling.
· Jørgen Lenger, formand for Muskelsvindsforeningen, har været yderst behjælpelig med at skabe kontakt til en række borgere, der har bidraget med deres personlige historie.
· Jørgen Lenger har desuden selv bidraget med Muskelsvindsforeningens indsigt i og holdning til behovet for nye regler for støtte til køb af handicapbil.
· Sammen med de henvendelser, som jeg løbende modtager fra borgerne, har disse erfaringer indgået i arbejdsgruppens arbejde, så vi sikrer, at nye forslag til regler for støtte til køb af handicapbil kommer hele vejen rundt om de problemstillinger, der er konstateret i de eksisterende regler.
Grundighed kræver tid:
· Jeg har prioriteret, at arbejdsgruppen inddrager relevante interessenter, og så vidt muligt kommer rundt om alle relevante aspekter og problemstillinger i forhold til støtte til køb af handicapbil.
· Grundighed tager dog tid.
· Og reglerne er komplicerede!
· Derfor har jeg valgt at nedsætte en mindre arbejdsgruppe, der har mulighed for at arbejde med problemstillingerne i dybden.
Gennemførsel af nye regler for støtte til køb af handicapbil
· Som tidligere nævnt forventes arbejdsgruppen allerede i maj at kunne komme med forslag til, hvordan vi sikrer gennemskuelige og tidssvarende regler for støtte til køb af handicapbil.
· Det vil herefter være op til en politisk beslutning, hvilket forslag der skal prioriteres.
· Og hvornår forslaget skal gennemføres.
Samrådsspørgsmål Y
’Ministeren bedes redegøre for, hvordan det kan være, at kommunerne scorer hele erstatningen, når handicapbiler, som brugeren selv har betalt en del af, bliver totalskadet, og om ministeren er enig i, at disse regler bør ændres her og nu, jf. Ritzaus nyhedstelegram ’SF: Kommunerne snyder handicappede’ fra 7. april 2008.’
Ministerens svar:
Redegørelse for sagen:
· Netop denne sag er et eksempel på, hvor komplekse reglerne for støtte til køb af handicapbil er og hvorfor det er så vigtigt, at der kommer nye og mere enkle regler.
· Regler:
o Der er gennemskuelige.
o Sikrer inddragelse af borgerne.
· Det er korrekt, at der med reglerne stilles krav om, hvordan forsikringssummen fra den totalskadede bil skal anvendes.
· Det er dog ikke sådan, at kommunen scorer gevinsten ved erstatning.
· Da borgeren har fået et lån af kommunen til at købe bilen, vil der i mange tilfælde restere en gæld i den totalskadede bil, som skal betales ud.
· Erstatningen skal derfor i første omgang bruges til at betale det lån, kommunen oprindelig har ydet til borgeren.
· Hvis borgeren ikke søger om en ny handicapbil, tilfalder et evt. restbeløb af erstatningen til borgeren.
· Hvis borgeren vælger at ansøge om en ny bil, er det dog sådan, at restbeløbet skal bruges til at betale denne nye bil.
· Det er reglen, at hele erstatningen skal bruges ved køb af en ny bil.
· Erstatningen bruges dermed til at sikre borgeren en ny bil som kompensation for den nedsatte funktionsevne.
· Det kan dog betyde, at den borger, som fx for at få en større eller bedre bil selv har sat penge i bilen, i nogle tilfælde kan ende med kun delvist – eller slet ikke – at få dækket et privat lån i bilen ved hjælp af forsikringssummen, og dermed ikke kompenseres for deres udgifter.
Ændring af reglerne:
· Som sagt er reglerne yderst komplicerede, både for kommuner og borgere.
· Arbejdsgruppen, der skal komme med forslag til en modernisering og afbureaukratisering af regler om støtte til køb af bil, har også sat fokus på dette punkt.
· MÃ¥let er at stille forslag til nye regler om støtte til køb af handicap, der er bÃ¥de rimelige og gennemskuelige for borgeren. Â
· Arbejdsgruppens forslag til nye regler vil derfor også på dette punkt danne baggrund for en politisk drøftelse af, om reglerne skal ændres.