Departementet

Holmens Kanal 22

1060 København K

 

Tlf. 3392 9300

Fax. 3393 2518

E-mail [email protected]

 

THA/ J.nr. 2008-2445

Folketingets Socialudvalg

 

 

 

 

 

Dato: 29. april 2008

 

 

 

Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 7. april 2008 følger hermed velfærdsministerens endelige svar på spørgsmål nr. 291 (SOU Alm. del).

 

­

 

 

Spørgsmål nr. 291:

 

”Ministeren anmodes om en juridisk vurdering af, om udlandsbekendtgørelsen er i overensstemmelse med konkurrencereglerne i EU (turistindustrien), henset til at personer med handicap har mindre favorable regler i forbindelse med f.eks. ferieophold i andre EU-lande end ved f.eks. ferieophold indenfor Danmarks grænser, idet bevilget hjælp kun kan medtages i andre EU-lande, når ferien er "kortvarig", og idet muligheden for dækning af merudgifter (handicapkompensation) er ringere ved ophold/ferier i andre EU-lande end i Danmark.”

 

 

Svar:

 

Indledningsvis vil jeg gerne understrege, at udlandsbekendtgørelsen alene finder anvendelse i forhold til hjælp under midlertidige ophold, herunder ferier i andre EU-/EØS-lande, i det omfang EF-forordning 1408/71 ikke gælder. Dette følger af princippet om EU-rettens forrang for national ret.

 

EF-forordning 1408/71 koordinerer medlemslandenes sociale sikringsordninger. Det vil sige, at den bestemmer, i hvilket land en person, der bevæger sig over grænserne i EU/EØS, er socialsikret. Det, at en person er socialsikret i et bestemt land, betyder at det er dette land, der er økonomisk ansvarlig for personens sociale sikringsydelser.

 

Det er kun, hvis en person falder udenfor den personkreds, der kan få hjælp efter EF-forordning 1408/71, og den ydelse, der aktuelt søges om, ikke er dækket af forordningens anvendelsesområde, at det bliver relevant at vurdere, om hjælpen kan ydes efter udlandsbekendtgørelsen.

 

I forhold til den juridiske vurdering af, om udlandsbekendtgørelsen er i overensstemmelse med konkurrencereglerne i EU, har Konkurrencestyrelsen oplyst følgende, som jeg fuldt ud kan tilslutte mig:

 

”Som Konkurrencestyrelsen forstår spørgsmålet, drejer det sig om, hvorvidt det kan være i strid med EU’s konkurrenceregler, hvis de sociale ydelser, der bevilges til handicappede borgeres ferieafholdelse i udlandet, ikke er fuldstændig svarende til de ydelser, der bevilges til hjælp ved ophold her i landet.

 

Konkurrencestyrelsen skal hertil udtale, at fællesskabsretten, herunder konkurrencereglerne, som udgangspunkt ikke begrænser medlemsstaternes kompetence til selv at udforme deres sociale ordninger til sikring af landets borgere.

 

Den omhandlede udlandsbekendtgørelse fastsætter de nærmere regler for, at private borgere, der opfylder servicelovens betingelser for at modtage hjælp, også kan ydes hjælp ved midlertidige ophold i udlandet.

 

EU’s konkurrenceregler såvel som de danske konkurrenceregler finder imidlertid alene anvendelse på erhvervsvirksomheders aftaler og adfærd samt offentlig støtte til erhvervsvirksomheder, og udlandsbekendtgørelsen ses derfor ikke at være omfattet af eller i konflikt med EU’s konkurrenceregler.”

 

 

 

Karen Jespersen

 

/ Karin Ingemann