Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K
Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected]
|
Dato: 5. maj 2008
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 7. april 2008 følger hermed velfærdsministerens endelige svar på spørgsmål nr. 289 (SOU Alm. del).
Â
â€Ministeren bedes oplyse, hvor mange sager efter den sociale lovgivning der i Ã¥rene 2005-2007 blev indbragt for Ankestyrelsen, fordelt efter om de var indbragt af kommunen, borgeren eller begge parter, samt tilsvarende hvor mange sager der blev antaget til behandling, fordelt pÃ¥ samme tre kategorier.â€
Svar:
Der er indhentet følgende svar fra Ankestyrelsen:
â€Indledningsvis kan Ankestyrelsen oplyse antallet af indkomne sager for de foregÃ¥ende 5 Ã¥r. Der er tale om antallet af sager pÃ¥ de lovomrÃ¥der, hvor Ankestyrelsen er 3. instans og sÃ¥ledes alene realitetsbehandler sager, der har principiel eller generel betydning, jf. lov om retssikkerhed og administration pÃ¥ det sociale omrÃ¥de § 63.
Tabel 1. Antal sociallovsager
|
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
|
|
|
|
|
|
Sociallovsager i alt |
2.945 |
3.115 |
2.858 |
2.649 |
1.834 |
Antagne principielle sager |
291 |
321 |
346 |
312 |
233 |
Afviste principielle sager |
2.654 |
2.794 |
2.512 |
2.337 |
1.601 |
Tabellen er et uddrag af Ankestyrelsens årsberetning 2007, som findes i sin helhed på Ankestyrelsens hjemmeside. Antallet af sager i 2007 faldt på grund af kommunalreformen og etableringen af de regionale statsforvaltninger. Strukturændringen betød, at der – særligt i 1. og 2. kvartal – blev behandlet langt færre sager i både kommunerne og de sociale nævn, hvorfor der blev påklaget færre sager til Ankestyrelsen.
Det markante fald i antallet af afgjorte sager skyldes således, at der blev oprettet færre sager i Ankestyrelsen. Tabel 2 nedenfor er et uddrag af Ankestyrelsens årsberetning 2007 og viser udviklingen i antallet af oprettede sager inden for de lovområder, Ankestyrelsen har kompetence til at behandle sager af principiel eller generel betydning.
Tabel 2. Antal oprettede sager
Oprettede sager |
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
|
|
|
|
|
|
Principielle 3. instanssager i alt |
3.325 |
3.429 |
3.067 |
2.996 |
2.034 |
Princip. Aktivlov |
656 |
739 |
709 |
677 |
510 |
Princip. Servicelov |
700 |
864 |
837 |
901 |
610 |
Princip. Børnetilskud |
44 |
62 |
44 |
49 |
26 |
Princip. Retssikkerhed |
93 |
99 |
90 |
87 |
56 |
Princip. Pension |
1.356 |
1.079 |
792 |
729 |
444 |
Princip. Dagpenge |
344 |
417 |
461 |
420 |
313 |
Princip. Boligstøtte |
132 |
169 |
134 |
133 |
75 |
Der er ikke ved reformen ændret på Ankestyrelsens kompetenceområder, det forventes derfor, at antallet af indkomne sager i 2008 vil få samme niveau som i årene forud for kommunalreformen.
Ankestyrelsen foretager ikke registrering af, om det er kommunen eller borgeren, der indbringer sagerne. Baggrunden herfor er, at Ankestyrelsen alene antager sager, hvis de har generel eller principiel betydning. Ankestyrelsens antagelsespraksis fremgår af Vejledning om retssikkerhed og administration på det sociale område, punkterne 245-246.
Ankestyrelsen har foretaget en manuel optælling af de 233 antagne principielle sager, der blev afgjort i 2007. Det kan oplyses, at der i 129 sager var tale om, at borgeren klagede over afgørelsen, og i 104 sager var det kommunen, der indbragte sagen til Ankestyrelsen.
Det er Ankestyrelsens vurdering, at der ikke gennem de seneste Ã¥r har været nogen forskydning i forholdet mellem om sagerne er pÃ¥klaget af borgeren eller kommunen.â€
Jeg henholder mig til dette svar.
Karen Jespersen