Departementet

Holmens Kanal 22

1060 København K

 

Tlf. 3392 9300

Fax. 3393 2518

E-mail [email protected]

 

URA/ J.nr. 2008-2264

Folketingets Socialudvalg

 

 

 

 

 

Dato: 30. april 2008

 

 

 

Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 28. marts 2008 følger hermed velfærdsministerens endelige svar på spørgsmål nr. 278 (SOU Alm. del).

 

­

 

 

Spørgsmål nr. 278:

 

”Som opfølgning på samrådet om fattigdom den 28. marts 2008 bedes ministeren – eventuelt under inddragelse af sundhedsministeren – redegøre for, hvilke tilskudsmuligheder der er i forhold til tandbehandling for økonomisk vanskeligt stillede personer. Mener ministeren, at de eksisterende tilskudsmuligheder er tilstrækkelige med henblik på at sikre, at alle danskere har adgang til tandbehandling?”

 

 

Svar:

 

Tilskud til tandpleje efter sundhedsloven hører under Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse, der oplyser, at regionsrådene i henhold til sundhedslovens § 65 giver tilskud til voksentandpleje til personer, der har bopæl her i landet.

 

Tilskuddet er indrettet, så der er lagt vægt på at fremme tandsundheden mest muligt. Derfor er de forebyggende ydelser og visse behandlingsydelser prioriteret højt, således at de gode resultater, der er opnået i den vederlagsfrie kommunale børne- og ungdoms-tandpleje, kan blive videreført.

 

I det samlede offentlige tilbud på tandplejeområdet findes der endvidere særlige ordninger med begrænset egenbetaling, herunder specialtandplejen og omsorgstandplejen, der er rettet mod blandt andre sindslidende, psykisk udviklingshæmmede og personer, der på grund af nedsat førlighed eller vidtgående fysisk eller psykisk handicap kun vanskeligt kan udnytte de almindelige tandplejetilbud.

 

Endelig er der en række tilskudsmuligheder i den sociale lovgivning. De er rettet mod borgere, der ikke selv har mulighed for at betale for nødvendig tandbehandling.

 

Kommunerne kan efter aktivlovens § 82 yde hjælp til betaling af udgifter til bl.a. tandbehandling, hvis udgiften ikke dækkes af anden lovgivning, ansøgeren og ægtefællen ikke selv har økonomisk mulighed for at betale udgiften og behandlingen er nødvendig og velbegrundet.

 

Folkepensionister og førtidspensionister omfattet af reglerne fra før 1. januar 2003 har ikke mulighed for at søge hjælp til tandbehandling efter aktivlovens § 82, men kan søge om helbredstillæg eller et personligt tillæg efter pensionslovene.

 

De økonomisk svagest stillede pensionister har ret til et helbredstillæg, der dækker op til 85 pct. af egenbetalingen til de ydelser, som regionsrådet giver tilskud til efter sundhedslovens kapitel 15. Og de samme borgere kan også få tilskud på op til 85 pct. til dækning af udgifter til tandproteser.

 

Pensionisterne har desuden mulighed for at søge personligt tillæg til den resterende egenbetaling og til udgifter ved tandbehandling, som ikke er tilskudsberettiget efter sundhedsloven.

 

Kommunen skal i forbindelse med ydelse af støtte efter aktivlovens § 82 og ved ansøgning om personligt tillæg foretage en konkret individuel vurdering af ansøgerens økonomiske forhold.

 

Efter min opfattelse betyder tilskudsmulighederne efter sundhedsloven kombineret med de særlige tilskud efter den sociale lovgivning, at der kan tages særligt hensyn til særlige grupper herunder også borgere, som er i en vanskelig økonomisk situation.

 

 

 

Karen Jespersen

 

/ Bent Nielsen