Departementet

Holmens Kanal 22

1060 København K

 

Tlf. 3392 9300

Fax. 3393 2518

E-mail [email protected]

 

DHO/ J.nr. 2006-1643

Folketingets Socialudvalg

 

 

 

 

 

Dato: 8. april 2008

 

 

 

Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 28. marts 2008 følger hermed velfærdsministerens endelige svar på spørgsmål nr. 277 (SOU Alm. del).

 

­

 

 

Spørgsmål nr. 277:

 

”Som opfølgning på samrådet om fattigdom den 28. marts 2008 bedes ministeren redegøre for, hvordan modtagerkredsen for forsøgsordningen med fritidspas afgrænses. Mener ministeren, at denne afgrænsning er fornuftig?”

 

 

Svar:

 

I forbindelse med aftalen om satspuljen for det sociale område 2006-2009 afsatte satspuljepartierne 17,5 mio. kr. i 2006 og 2007 til forsøg med fritidspas til udsatte børn. Satspuljeordførerne godkendte i 2006, at tidsrammen for forsøgsordningen udsattes fra 2006-2007 til 2007-2008, bl.a. fordi det skulle afklares med Skatteministeriet, hvordan forsøgsordningen med betaling for fritidstilbud kunne konstrueres, så den ikke blev skattepligtig.

 

Der blev i forbindelse med projektet oprettet to forsøgspuljer med henblik på at afprøve forskellige modeller for styrkelsen af udsatte børns deltagelse i fritidsaktiviteter. I den ene pulje udsender kommunen et brev til familier med en årlig husstandsindkomst under 130.501 (2006 niveau), hvoraf det fremgår, at deres børn kan få betalt fritidsaktiviteter for 1.000 kr. om året. Det er altså en rettighed, der gives til børn med forældre, der har en indtægt under denne indtægtsgrænse, uanset kommunens vurdering af barnets behov i øvrigt. Indtægtsgrænsen blev i sin tid sat efter indtægtsgrænsen for at blive tildelt en fuld økonomisk friplads i daginstitutioner.

 

I den anden pulje blev det muligt for kommunen at ansætte fritidsvejledere, der informerer udsatte familier om muligheden for fritidsaktiviteter, og som efter en skønsmæssig vurdering kan give dem økonomisk støtte op til 1.000 kr. pr. år, uanset familiens økonomiske situation.

 

Århus Kommune tilkendegav den 20. december 2007 overfor Velfærdsministeriet, at de ikke ville kunne benytte alle de tildelte midler, da den nuværende indtægtsgrænse fandtes for lav. Kommunen kunne ikke finde nok potentielle ansøgere med en indtægtsgrænse under det fastsatte beløb på 130.501 (2006 niveau). Kommunen oplyste, at de da havde uddelt 994 fritidspasbeviser, og at de med en forhøjelse af indtægtsgrænsen forventer at kunne uddele yderligere ca. 250 fritidspasbeviser.

 

På den baggrund godkendte satspuljeordførerne i februar 2008, at puljens restbeløb til forsøgsordning 1 (omkring 2 mio. kr.) meldtes ud igen, men med en forhøjet grænse for husstandsindkomsten på 156.660 kr. (2008 niveau). Der var ansøgningsfrist den 1. april 2008, hvor der var modtaget 6 ansøgninger fra kommuner. Ansøgningerne er endnu ikke behandlet.

 

På baggrund af udmeldingen fra Århus Kommune om, at der ikke var nok potentielle familier i målgruppen med den først fastsatte indtægtsgrænse, finder jeg det fornuftigt, at indtægtsgrænsen for at komme i målgruppen for fritidspasbeviser nu er forhøjet. Således kan flere børn og unge få gavn af de fritidstilbud, som findes i kommunerne, og blive integreret i de sociale fællesskaber, der ofte er, i foreningslivet.

 

Indtægtsgrænsen, der er sat med henblik på at give familier fuld økonomisk friplads i dagtilbud, fritidsordninger og klubtilbud, er udtryk for en forhandling mellem satspuljepartierne ved udmøntning af satsreguleringspuljen for 1996. Fripladsskalaen for tildeling af hel eller delvis friplads kan ikke ses isoleret, men skal ses i sammenhæng med formålene med tilbuddene samt i sammenhæng med henholdsvis takstniveauer og de tilskud, der i øvrigt gives til en plads i tilbuddene.

 

 

Karen Jespersen

 

 

 

/ Charlotte Søderlund

 

 

 

 

 

 

 

 

Bilag vedlagt: Notat om Forsøgsordningen med fritidspas.