Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K
Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected]
|
Dato: 8. april 2008
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 4. marts 2008 følger hermed velfærdsministerens endelige svar på spørgsmål nr. 245 (SOU Alm. del).
Â
â€Ministeren bedes kommentere henvendelse fra Hasse og Peter Lodahl om projektidé "Mulighedernes land", jf. SOU alm. del - bilag 160.â€
Svar:
Projektidéen fra Mulighedernes Land er meget overordnet beskrevet, og det er blandt andet derfor vanskeligt at se præcist ud af projektbeskrivelsen, hvad der foreslås og hvilke regler, der ønskes dispensationer fra. Projektbeskrivelsen rummer umiddelbart mange sympatiske intentioner, men giver også anledning til en række bemærkninger.
Det fremgår af projektmaterialet, at projektet har til formål at forbedre ældreplejen og livsvilkårene i landdistrikterne på en lang række områder. Det fremgår blandt andet af de fremsendte papirer, at medarbejderne i ældreplejen skal gives frie hænder til at udvikle en ældrepleje, der i udstrakt grad respekterer landdistrikternes kulturarv på ældre- og omsorgsområdet.
Det fremgår også af projektbeskrivelsen, at projektet skal medvirke til at sætte menneskelige hensyn og respekten for individet i centrum. Det fremgår allerede af forarbejderne til loven om frit valg af leverandør af personlig og praktisk hjælp, at kommunerne skal basere indsatsen for modtagere af personlig og praktisk hjælp på kontinuitet, selvstændighed, værdighed og respekt for de ældre og deres individuelle ønsker og behov.
Kommunalbestyrelserne har en udstrakt frihed til at træffe beslutninger om tilrettelæggelsen af ældreplejen. Det er således op til den enkelte kommunalbestyrelse at træffe beslutninger om det lokale serviceniveau og krav til personalet. Der er ligeledes intet til hinder for, at kommunalbestyrelsen igangsætter projekter til forbedring af ældreplejen, så længe disse projekter holder sig indenfor lovgivningens rammer. Det betyder blandt andet, at borgerens retssikkerhed i forhold til afgørelser m.v. skal iagttages, samt at kommunen eksempelvis ikke gennem et projekt kan undtage borgere, der er visiteret til personlig og praktisk hjælp i hjemmeplejen, fra muligheden for frit valg. Ud fra det beskrevne er det ikke helt klart, om det vil være tilfældet med dette projektforslag.
Skal projektet igangsættes, må det i givet fald tilrettelægges lokalt i samspil med Thisted Kommune m.fl., jf. også den oprindelige ansøgning. Jeg kan dog oplyse, at ministeriet har henledt Servicestyrelsens opmærksomhed på projektforslagets eksistens, således at det evt. kan indgå i den løbende viden-indsamling som Servicestyrelsen har ansvaret for – såfremt projektet ender med at blive gennemført i en eller anden form. Det vil i givet fald være Thisted Kommunes ansvar, at projektet er i overensstemmelse med gældende lov.
Jeg vil afslutningsvist knytte et par ord til projektforslagets beskrivelse af, at projektet skal gøre op med det såkaldte minuttyranni. Omsorg og styring er ikke nødvendigvis hinandens modsætninger. Tværtimod er god administration en forudsætning for at sikre en hensigtsmæssig tilrettelæggelse på frontmedarbejderniveau. En vis administration og styring er således en forudsætning for en effektiv og hensigtsmæssig anvendelse af ressourcerne og sikring af brugernes retssikkerhed, men kommunalbestyrelsen bør naturligvis have et løbende fokus på at sikre, at der ikke finder unødig administration m.v. sted.
Regeringen er også meget opmærksom på at sikre, at der ikke skal være unødige begrænsninger på tilrettelæggelse af den lokale opgavevaretagelse. Derfor har regeringen igangsat et afbureaukratiseringsprogram for den offentlige sektor.
Karen Jespersen