Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K
Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected]
|
Dato: 28. april 2008
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 22. februar 2008 følger hermed velfærdsministerens endelige svar på spørgsmål nr. 239 (SOU Alm. del).
Â
â€Hvilke muligheder har en modtager af merudgiftsydelse for at hævde sin ret til at bevare merudgiftsydelsen efter servicelovens § 100 ved flytning til en anden kommune, nÃ¥r sÃ¥vel kommunen som Det Sociale Nævn mener, at retten er bortfaldet ved flytningen, og nÃ¥r Ankestyrelsen ikke finder det af principiel betydning at tage stilling til spørgsmÃ¥let?â€
Svar:
Når ankemulighederne i en sag er udtømt, kan borgeren enten rette henvendelse til Folketingets ombudsmand, som har til opgave at kontrollere statslige og kommunale myndigheder og andre offentlige forvaltningsmyndigheder eller indbringe sagen for domstolene.
Ombudsmanden kan behandle klager over forvaltningsmyndighedernes afgørelser og deres behandling af borgerne og sagerne. Hvis ombudsmanden mener at forvaltningsmyndigheden har begået fejl, kan ombudsmanden kritisere myndigheden og eventuelt henstille til at myndigheden overvejer sagen på ny og træffer en anden afgørelse. Ombudsmanden kan ikke selv træffe en ny afgørelse i en sag. Det kan kun myndigheden gøre.
Karen Jespersen