Departementet

Holmens Kanal 22

1060 København K

 

Tlf. 3392 9300

Fax. 3393 2518

E-mail [email protected]

 

JET/ J.nr. 2007-6699

Folketingets Socialudvalg

 

 

 

 

 

Dato:

 

 

 

Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 5. december 2007 følger hermed velfærdsministerens endelige svar på spørgsmål nr. 23 (SOU Alm. del).

 

­

 

 

Spørgsmål nr. 23:

 

”Ministeren bedes kommentere kritikken af VISO i vedlagte åbne brev fra Foreningen af Danske DøvBlinde samt artikel fra Socialpædagogernes fagblad”

 

 

Svar:

Med hensyn til det åbne brev fra Foreningen af Danske DøvBlinde vedlægges hermed det svar, som jeg har sendt til foreningen.

 

Med hensyn til artiklen fra Socialpædagogernes fagblad er det rigtigt, at VISO har fået en stille start, men antallet af henvendelser er stadig stigende. VISO modtager nu 10-20 henvendelser om dagen. Pr. 17. december d.å. har der været i alt 1.504 henvendelser til VISO.

 

Dimensioneringen af VISO blev skønnet på grundlag af en omfattende kortlægning af den dengang eksisterende, specialiserede ekspertise på social- og specialundervisningsområdet og i tæt dialog og samspil med brugerorganisationerne og de kommunale og amtskommunale parter.

 

De indgåede kontrakter har sikret videreførelse af den meget specialiserede viden efter kommunalreformen. VISO-kontrakterne har nemlig medfinansieret udgifterne i de mest specialiserede tilbud og dermed medvirket til at nedbringe den takst, kommunerne skal betale. I modsat fald ville taksten være blevet så høj, at den ville have resulteret i manglende efterspørgsel, og ekspertisen dermed ville have været i fare for at gå tabt. I det omfang eksperterne ikke leverer VISO-ydelser indgår de i institutionernes almindelige arbejde.

 

Derudover er det i kontrakterne aftalt, at såfremt der kommer færre henvendelser end forventet, kan VISO bede om andre former for leverancer, der kan opkvalificere specialrådgivningen i kommunerne enten i form af vidensformidling (fx temadage, foredrag og udgivelse af materiale, der henvender sig til sagsbehandlere, PPR-ansatte, institutioner m.fl.) eller medvirken i udvikling af praksisrettede metoder i samarbejde med relevante institutioner.

 

Endelig er det aftalt med de kommunale parter, at de penge, som ikke bliver brugt, bliver tilbageført til kommunerne.

 

Som en ny aktør på social og specialundervisningsområdet tager det naturligvis tid, før samarbejdsrelationerne mellem VISO, kommuner og borgere finder sin endelige form, og der findes et passende niveau for dimensioneringen. Og VISO har ikke fundet sit niveau endnu. Der er enighed med de kommunale parter om, at 2007 er et atypisk år, som ikke kan danne baggrund for reelle vurderinger af behovet. Først på baggrund af erfaringerne i 2007 og 2008 skal den fremtidige dimensionering fastlægges.

 

Der arbejdes allerede med forskellige initiativer omkring VISOs niveau for dimensionering:

·           Ministeriet er i løbende dialog med de kommunale parter om at tilpasse VISOs dimensionering og dermed ogsÃ¥ VISOs budget.

·           Der arbejdes i øjeblikket med udformning af nye kontrakter, som lægger op til, at rammebeløbene nedsættes og i stedet erstattes med afregning efter forbrug. PÃ¥ den mÃ¥de sikres den aftalte tilbageløbsgaranti med kommunerne i højere grad. Men det er vigtigt at pÃ¥pege nødvendigheden af, at de særlige miljøer tilføres midler, sÃ¥ viden, som findes der, ikke gÃ¥r tabt. Men over tid skal der findes et passende leje for fordelingen af de tilførte midler.

·           Der arbejdes fortsat pÃ¥ at gøre VISOs formÃ¥l og funktion kendt, idet en rigtig brug af VISO forudsætter, at de borgere og kommunale medarbejdere, som kan bruge VISO – ogsÃ¥ kender VISO's ydelser og ved, hvor VISO kan hjælpe. Derfor skal der fortsat arbejdes pÃ¥ at gøre VISO's formÃ¥l og funktion kendt.

 

Sagerne i VISO bliver behandlet så hurtigt som muligt. Hovedparten af sagerne bliver behandlet indenfor 14 dage, men der er også sager, hvor sagsbehandlingen i VISO er sket indenfor 1-2 arbejdsdage. I de tilfælde, hvor sagsbehandlingen tager længere tid, skyldes det konkrete forhold omkring sagen og ikke arbejdsmetoderne i den centrale VISO-enhed.

 

Med henblik på at imødegå kritikken af bureaukrati samarbejdes der løbende med tilrettelæggelsen af hensigtsmæssige sagsforløb med de faglige eksperter, kommunerne og brugerorganisationer. Samarbejdet har bl.a. til formål at sikre kvaliteten af og effektiviteten i konkrete sagsforløb. I de tilfælde hvor det skriftlige materiale fra kommunen er mangelfuldt, vil VISO vurdere, om man i stedet kan indhente oplysningerne mundtligt fra sagsbehandleren i kommunen.

 

Derudover har jeg bedt VISO om at udvikle sin praksis, således at leverandørnetværket i højere grad inddrages i visitationen. En sådan praksis har VISO allerede på døvblindeområdet.

 

Jeg har endvidere bedt VISO om at sikre, at rådgivningsforløbene løber så længe, der er brug for et kontinuerligt forløb om særlige problemstillinger, uden nogen ny visitationsproces undervejs.

 

Endelig foretager VISO løbende erfaringsopsamling i enkeltsager – bl.a. for at få viden om, hvordan kontakten til og samarbejdet med VISO opleves af de mennesker, som får udredning/rådgivning via VISO. Denne viden vil blive brugt – bl.a. til de løbende overvejelser om justeringer i VISO's virke.

 

 

 

 

Karen Jespersen

 

 

 

/ Anders Lynge Madsen