Ministeren

Holmens Kanal 22

1060 København K

 

Tlf. 3392 9300

Fax. 3393 2518

E-mail [email protected]

 

 J.nr. 2007-6634

 

 

 

 

Dato: 21. december 2007

 

 

 

 

 

Kære Ole Mejndor,

 

Tak for dit brev og dine bemærkninger om VISO og kommunalreformen. Det er meget vigtigt for mig, at alle konkrete erfaringer med VISO bliver synliggjort, så erfaringerne kan indgå i det videre arbejde og udvikling af VISO.

 

VISO er oprettet 1. januar 2007 i forbindelse med kommunalreformen. Opgaven for VISO er at sikre, at borgere med de mest specialiserede og komplicerede problemstillinger indenfor socialområdet og specialundervisningsområdet modtager den fagligt mest kvalificerede specialrådgivning og udredning - uanset hvor de bor i landet.

 

VISO er en støttefunktion for kommunerne i de mest specialiserede enkeltsager, men også en funktion, hvor borgerne kan rette henvendelse. Jeg finder det vigtigt at fastholde, at ansvaret for den specialiserede rådgivning nu ligger hos kommunerne, som også har fået ressourcer til at varetage denne opgave. Det betyder også, at den løbende personrelaterede specialrådgivning er kommunens ansvar og opgave. Jeg vil tage en drøftelse med KL om løsningen af denne opgave.

 

Visitationen i VISO er generelt tilrettelagt således, at der gennem et socialfagligt og tværfagligt samarbejde kan ske en kvalificeret henvendelse til en af VISOs leverandører om at levere specialrådgivning eller udredning i en konkret sag.

 

Netop døvblinde er en af de grupper, som VISO er meget opmærksom på, og VISO har et tæt samarbejde med Center for Døve. På baggrund af erfaringer fra VISOs allerførste måneder er visitationen på døvblindeområdet for at forenkle og lette de administrative procedurer nu tilrettelagt således, at alle henvendelser til VISO på døvblindeområdet visiteres direkte til Center for Døve, som herefter udarbejder forslag til relevant rådgivningsforløb.

 

Med hensyn til længerevarende rådgivningsforløb har jeg bedt VISO om at sikre, at rådgivningsforløbene løber så længe, der er brug for et kontinuerligt forløb om særlige problemstillinger, uden nogen ny visitationsproces undervejs.

 

Det er med denne løsning tilstræbt, at borgeren er mindst muligt berørt af det administrative arbejde. Samarbejdet med Center for Døve – og siden også Døvblindecentret i Aalborg – er løbende justeret med administrative forenklinger til følge.

 

Tanken med VISO er at sikre en kvalificeret og helhedsorienteret indsats rettet til bl.a. de mennesker som Foreningen af Danske Døvblinde repræsenterer. Jeg følger VISO's arbejde tæt – og er opmærksom på, at der efter VISO's første år kan være behov for justeringer.

 

Der foregår løbende drøftelser med VISO's interessenter (brugerorganisationer, kommuner m.fl.) om hensigtsmæssige sagsgange – og der foretages løbende justeringer af VISO's virke – herunder af sagsgange og varighed af ydelsen. Samarbejdsformer med leverandørerne (og kommunerne) er fortsat under udvikling – her bidrager bl.a. erfaringer fra det tætte samarbejde med Center for Døve.

 

VISO bestræber sig på en intens og løbende dialog med kommuner og brugerorganisationer med henblik på at orientere om VISO's formål og funktion. En rigtig brug af VISO forudsætter, at de borgere og kommunale medarbejdere, som kan bruge VISO – også kender VISO's ydelser og ved, hvor VISO kan hjælpe.

 

Der er da også sket en markant stigning i antallet af henvendelser til VISO. Således får VISO nu mellem 10 og 20 henvendelser om dagen. Pr. 17. december d.å. havde der i alt været 1.504 henvendelser til VISO.

 

VISO er en ny og væsentlig aktør på social- og specialundervisningsområdet, og det tager naturligvis tid, før nye samarbejdsrelationer mellem nye aktører finder sin endelig form, og der findes et passende niveau for dimensioneringen.

 

Endelig vil jeg opfordre Foreningen af Danske Døvblinde til i konkrete sager, hvor der er eventuelle vanskeligheder omkring samarbejdet, at rette henvendelse til VISO.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Karen Jespersen