Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K
Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected]
|
Dato: 5. maj 2008
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 21. februar 2008 følger hermed velfærdsministerens endelige svar på spørgsmål nr. 225 (SOU Alm. del).
Â
â€Ministeren bedes redegøre for, om der findes situationer, hvor børn, der bliver kørt til Danmark i busser, f.eks. fra Rumænien, for at tigge og stjæle i gaderne i f.eks. København, ikke er ofre for menneskehandel i henhold til FNs og EuroparÃ¥dets definitionerâ€
Svar:
Først og fremmest må jeg sige, at jeg ikke er bekendt med, at der skulle være situationer, som den der fremstilles i spørgsmålet. Desuden må jeg også konstatere, at den beskrivelse af virkeligheden, som mit ministerium får om børn, der er ofre for menneskehandel, ikke altid svarer til, hvad der beskrives i pressen.
Hvis et uledsaget barn antræffes på gaden – eksempelvis af politi eller socialarbejdere – skal Dansk Røde Kors kontaktes, så børnene kan få den vejledning og støtte, som Dansk Røde Kors kan give. Uledsagede børn skal tildeles en repræsentant, som skal støtte og vejlede barnet i forbindelse med myndighedernes behandling af deres sag. Såfremt der er tale om et barn, der er formodet handlet, skal det sikres, at repræsentanten har en relevant uddannelse eller erfaring med henblik på at kunne støtte barnet bedst muligt. Der henvises i øvrigt til Integrationsministeriet, som er ansvarlig for denne del af regeringens Handlingsplan til bekæmpelse af handel med mennesker fra 2007.
Efter FN’s konvention om bekæmpelse af grænseoverskridende kriminalitet og tillægsprotokollen vedrørende bekæmpelse af handel med mennesker, herunder særligt kvinder og børn (Palermo-protokollen), er der tale om menneskehandel, når en person rekrutteres, transporteres, overføres, skjules eller modtages ved hjælp af trusler, tvang, bortførelse, bedrageri, magtmisbrug, udnyttelse af en sårbar stilling eller ved, at der ydes eller modtages betaling eller fordele for at opnå samtykke fra en person, der har myndighed over en anden person, og det sker med det formål at udnytte vedkommende.
Med udnyttelse menes udnyttelse af en andens prostitution eller andre former for seksuel udnyttelse, tvangsarbejde, slaveri eller slavelignende former for udnyttelse af arbejdskraft eller fjernelse af organer. Når der er tale om personer under 18 år, er der tale om menneskehandel, selvom gerningsmanden ikke har gjort brug af de tvangsmidler med videre, der er beskrevet ovenfor.
I Europarådets konvention om indsatsen mod menneskehandel præciseres det yderligere, at konventionen omfatter alle former for menneskehandel, uanset om der er tale om international menneskehandel eller ej, og uanset om der er tale om organiseret kriminalitet eller ej.
Danmark ratificerede Europarådets konvention i 2007, ligesom Palermo-protokollen er integreret i dansk lovgivning.
Der er således tale om menneskehandel, når en person under 18 år rekrutteres, transporteres, overføres, skjules eller modtages med henblik på udnyttelse, og hvor udnyttelse er defineret som ovenfor.
Hvorvidt der er tale om menneskehandel eller ej er en vurdering, som alle – også de frivillige organisationer på området – erkender, er meget svær at foretage.
Som led i handlingsplanen er der bl.a. igangsat et udviklingsarbejde i forhold til at udvikle metoder til identifikation af formodede handlede. Det er Center mod Menneskehandel, som forestår dette arbejde for Integrationsministeriet og Velfærdsministeriet. Formålet er at få udarbejdet nogle retningslinjer, som kan være en hjælp for de relevante myndigheder og organisationer med hensyn til at vurdere, om der er tale om menneskehandel og herunder også, om der er grundlag for at give disse børn de hjælpe- og beskyttelsesforanstaltninger, som børn, der har været ofre for menneskehandel, kan have brug for.
Afslutningsvis kan det oplyses, at der inden næste folketingssamling udarbejdes en statusrapport for den samlede handlingsplan. Statusrapporten vil blive fremsendt til satspuljepartierne.
Karen Jespersen