Folketingets Socialudvalg

Christiansborg

1240 København K

 

 

Socialudvalget har i brev af 21. februar 2008 stillet følgende spørgsmål nr. 219 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Line Barfod (EL).

 

 

Spørgsmål nr. 219:

”Ministeren bedes oplyse, hvilken regulering der er af arbejde i hjemmet i Danmark bl.a. for at forhindre udnyttelse, tvangsarbejde og menneskehandel?”

 

 

Endeligt svar:

Regulering af arbejde i hjemmet sker bl.a. ved lov om visse arbejdsforhold i landbruget mv., jf. lovbekendtgørelse nr. 712 af 20. august 2007 (medhjælperloven). Ifølge lovens § 1 finder loven anvendelse på retsforhold mellem arbejdsgivere og lønmodtagere, der mod løn udfører husligt arbejde […], og som får enten kost og logi eller kost alene hos arbejdsgiveren som en del af lønnen. Loven omfatter bl.a. brug af au pair-arbejde.

 

Loven er en lønmodtagerbeskyttelseslov, og den regulerer bl.a.

·         At loven ikke kan fraviges til ugunst for lønmodtageren, medmindre det skriftligt aftales, at en landsdækkende overenskomst skal være gældende.

·         Arbejdsforholdets varighed, som mindst kan være 1 mdr. og højst 12 mdr.

·         Regler om kost og logi som en del af lønnen

·         Lønmodtagerens ret til at organisere sig

·         Ret til ferie

·         Regler om lønmodtagerens ret til fravær pga. sygdom eller tilskadekomst

·         Regler om opsigelsesvarsler

·         Regler om misligholdelse af ansættelsesforholdet

 

Hvad angår spørgsmålet om udnyttelse, tvangsarbejde og menneskehandel er det i Danmark generelt reguleret i Straffelovens § 262a, der omhandler forbud mod udnyttelse, herunder tvangsarbejde og menneskehandel.

 

Regeringen fremlagde sidste år en handlingsplan til bekæmpelse af menneskehandel til Danmark. Handlingsplanen dækker bredt ”handlede personer”, det vil sige kvinder, mænd og børn, og uanset om de er handlet til prostitution, arbejde, tyveri eller andet. Der er både forebyggende, støttende og efterforskningsmæssige aktiviteter i handlingsplanen. Der lægges op til en øget koordinering af samarbejde mellem de sociale organisationer og myndigheder om problemstillingerne.

 

Handlingsplanen kan findes på Ligestillingsafdelingens hjemmeside www.lige.dk.

 

Jeg kan endvidere henvise til, at der sidste år på Integrationsministeriets område blev vedtaget et lovforslag om ændring af udlændingeloven i form af lov nr. 505 af 6. juni 2007 (undertitel: Styrkelse af indsatsen mod misbrug af au pair-ordningen).

 

Et af tiltagene i lovforslaget var f.eks. muligheden for sanktionering af værtspersoner, med det formål at sikre trygge rammer for unge udlændinge, der kommer her til landet. Der henvises i den forbindelse til bemærkningerne til lovforslaget.

 

Herudover kan nævnes au pair-konventionen, som ligeledes hører under Integrationsministeriets ressort.

 

 

 

Venlig hilsen

 

 

 

 

Claus Hjort Frederiksen