Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 210 (Alm. del), som Folketingets Socialudvalg har stillet til justitsministeren den 21. februar 2008.

 

 

 

Lene Espersen

/

 Lars Hjortnæs

 

 


Spørgsmål nr. 210 fra Folketingets Socialudvalg (Alm. del):

 

”Ministeren bedes redegøre for, hvorledes man sikrer, at mulige ofre for menneskehandel ikke behandles som kriminelle og fængsles og eventuelt udvises.”

 

Svar:

 

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration, som har oplyst følgende:

 

”Som led i indsatsen mod menneskehandel har regeringen udarbejdet to handlingsplaner, hvoraf den seneste – Regeringens handlingsplan til bekæmpelse af handel med mennesker 2007-2010 – blev udgivet i marts 2007. På Integrationsministeriets område udmøntes denne både ved konkrete initiativer og ved lovgivning.

 

I den forbindelse er der bl.a. gennemført en ændring af udlændingeloven, som retter sig mod udlændinge, der har været udsat for menneskehandel. Efter udlændingeloven tilbydes handlede udlændinge, der ikke gives opholdstilladelse i Danmark, nu en reflek-sionsperiode på op til 100 dage før hjemrejsen, jf. b nedenfor. Udvisningspraksis for denne persongruppe er samtidig ændret, således at de pågældende ikke længere udvises af Danmark med indrejseforbud, men alene hjemsendes, jf. a nedenfor.

 

a. Udvisningspraksis for handlede udlændinge.

 

Efter udlændingelovens udgangspunkt kan udlændinge bl.a. udvises, hvis de opholder sig eller arbejder ulovligt her i landet, eller hvis de er idømt straf for en række nærmere angivne straffelovsovertrædelser mv. Afgørelse om udvisning ledsages af et indrejseforbud.

 

Som nævnt ovenfor er der som led i udmøntningen af handlingsplanen mod menneskehandel bl.a. gennemført en ændring af udlændingeloven, hvorved udvisningspraksis for udlændinge, der har været udsat for menneskehandel, er ændret, således at handlede udlændinge, der normalt ville blive udvist, ikke længere udvises af Danmark med indrejseforbud, men alene udsendes. Det er en forudsætning for, at udvisning ikke sker, at de omstændigheder, der kunne begrunde udvisning, relaterer sig til, at den pågældende er handlet. Handlede udlændinge, der f.eks. er indrejst eller opholder sig ulovligt her i landet som følge af menneskehandel, vil således alene blive hjemsendt, men ikke udvist og i den forbindelse meddelt indrejseforbud.

 

b. Udvidet refleksionsperiode og tilbud om forberedt hjemsendelse.

 

Ændringen af udlændingeloven indebærer bl.a. også, at der for handlede udlændinge, der opholder sig ulovligt her i landet, altid fastsættes en forlænget udrejsefrist på 30 dage, i modsætning til udlændingelovens normale udgangspunkt, hvor udrejsefristen fastsættes til straks. Derudover tilbydes de pågældende en såkaldt refleksionsperiode på op til 100 dage, hvis de pågældende samarbejder med myndighederne om en ”forberedt hjemsendelse”. Refleksionsperioden skal bruges til at styrke og genopbygge den enkelte og forberede den pågældende på livet efter en tilbagevenden til hjemlandet.

 

Som led i forberedelsen af hjemsendelsen tilbydes udlændingen støtte under opholdet her i landet, bl.a. i form af tilbud om psykologisk, juridisk og socialpædagogisk hjælp samt sundhedsfremmende behandling. Udlændingeservice kan beslutte, at den pågældende indkvarteres på et krisecenter. Tilbud om forberedt hjemsendelse indebærer også, at udlændingen modtages af en organisation i hjemlandet, når dette er muligt, som kan hjælpe den pågældende med at etablere en tilværelse der.

 

Det vil blive sikret, at de involverede organisationer giver de danske myndigheder tilbagemeldinger om situationen for de tilbagevendte udlændinge i de respektive lande.”

 

Justitsministeriet kan i øvrigt henvise til besvarelsen af spørgsmål nr. 208 fra Folketingets Socialudvalg (Alm. del) vedrørende politiets arbejde mv. på dette område.