Departementet

Holmens Kanal 22

1060 København K

 

Tlf. 3392 9300

Fax. 3393 2518

E-mail [email protected]

 

LSP/ J.nr. 2008-1356

Folketingets Socialudvalg

 

 

 

 

 

Dato: 13. marts 2008

 

 

 

Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 14. februar 2008 følger hermed velfærdsministerens endelige svar på spørgsmål nr. 196 (SOU Alm. del).

 

­

Spørgsmål nr. 196:

 

”Ministeren bedes kommentere følgende indslag http://tv2regionerne.dk/?id=403434&r=3 bragt i TV 2 Øst om børn i vuggestuealderen, der kommer for tidligt i børnehave, fordi flere kommuner ellers ikke lever op til deres forpligtelser på området. Hvordan vil ministeren følge op på denne sag?”

 

 

Svar:

 

Jeg kan oplyse, at pasningsgarantien indebærer, at kommunalbestyrelsen har en pligt til at anvise en plads i et alderssvarende dagtilbud til alle børn fra 26 uger og indtil skolestart. Ved et alderssvarende dagtilbud forstås, at tilbuddet skal være relevant for barnet i forhold til blandt andet barnets alder, udviklingstrin m.v. Ydermere skal alle dagtilbud leve op til dagtilbudslovens formål om at sikre, trivsel, udvikling og læring for børn i dagtilbud.

 

Inden for de rammer, der er fastsat i dagtilbudsloven er det som led i det kommunale selvstyre den enkelte kommune, der fastsætter, hvilke aldersgrupper de enkelte dagtilbud er forbeholdt, så alle børn i overensstemmelse med dagtilbudsloven sikres et alderssvarende tilbud med mulighed for trivsel, udvikling og læring.

 

Der er således ikke i dagtilbudsloven fastlagt bestemte aldersgrænser for, hvornår børn kan flyttes fra vuggestue/dagpleje til børnehave. Det er kommunens ansvar, at det ved overflytning af børn fra en vuggestue/dagpleje til en børnehave sikres, at børnehaven har nogle rammer, som gør, at tilbuddet er alderssvarende for de børn, der flyttes fra vuggestue/dagpleje.

 

Dette indebærer f.eks., at kommunen, som det også fremgår af indslaget, ved fastsættelse af normeringen tager hensyn til alderssammensætningen i tilbuddet, og at der anvendes aldersrelevante pædagogiske metoder og aktiviteter.

 

 

 

Karen Jespersen

 

/ Nina Eg Hansen