Svar på spørgsmål 192 (Alm. del - bilag 135):

I brev af 13. februar 2008 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:

 

Spørgsmål 192:

"Vil ministeren genoverveje placeringen af uddannelserne på baggrund af de indkomne oplysninger, så uddannelserne placeres i statsligt regi på linie med tilsvarende uddannelser for andre unge?"

 

Svar:

Placeringen af ansvaret for ungdomsuddannelse for unge med særlige behov blev drøftet i forbindelse med lovens forberedelse. Et argument for en kommunal placering var, at kommunerne i forvejen varetog opgaver rettet mod unge i målgruppen i forbindelse med blandt andet sociale tilbud og revalidering, ligesom de tidligere amtskommunale ungdomstilbud efter lov om specialundervisning for voksne med kommunalreformens ikrafttræden pr. 1. januar 2007 var et kommunalt ansvar.

 

Den nuværende placering i kommunalt regi giver således mulighed for en tæt sammenhæng i indsatsen til den enkelte unge, som ofte vil være bruger af andre offentlige servicetilbud. Desuden giver placeringen af ansvaret hos kommunalbestyrelsen sammenhæng mellem finansieringen og ansvaret for uddannelsestilbuddet, ligesom der vil være mulighed for også i økonomien at tage højde for variationen i de unges behov.

 

Danske Handicaporganisationer peger i deres notat (SOU alm. del – bilag 135) på, at den store variation i de unges behov stiller krav om en anden finansieringsmodel end den taxameterordning, der gælder for de øvrige ungdomsuddannelser. Hertil vil jeg bemærke, at en statslig model under alle omstændigheder vil forudsætte tilbud, der kan prisfastsættes og afgrænses i tid som grundlag for tilskudsudbetaling til uddannelsesstederne.

 

Der er ikke noget i den nuværende situation, der ændrer på disse forudsætninger, og det er min opfattelse, at en statslig finansieringsmodel vanskeligt vil kunne forenes med ønsket om at sikre de unge et individuelt uddannelsesforløb, der i fornødent omfang imødekommer variationen i de unges kvalifikationer, modenhed og interesser.

 

Ungdomsuddannelse for unge med særlige behov vil blive evalueret løbende med henblik på eventuel revision af loven senest i folketingsåret 2011-12. Det vil i tilknytning til den eventuelle lovrevision og på baggrund af evalueringen være naturligt også at overveje de styringsmæssige forhold for uddannelsen.

 

På nuværende tidspunkt er jeg derfor fortsat af den opfattelse, at det ikke vil være hensigtsmæssigt at placere ungdomsuddannelse for unge med særlige behov i statsligt regi.

                             

Med venlig hilsen

 

 

Bertel Haarder