Departementet

Holmens Kanal 22

1060 København K

 

Tlf. 3392 9300

Fax. 3393 2518

E-mail [email protected]

 

KML/ J.nr. 2008-1072

Folketingets Socialudvalg

 

 

 

 

 

Dato:  8. februar 2008

 

 

 

Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 29. januar 2008 følger hermed velfærdsministerens endelige svar på spørgsmål nr. 140 (SOU Alm. del).

 

­

 

 

Spørgsmål nr. 140:

 

”Ministeren bedes kommentere den fortrolige henvendelse af 5. januar 2008 fra H.P., jf. SOU alm. del- 110”.

 

 

Svar:

Overenskomsten af 1. juli 1999 mellem Australien og Danmark om social sikring trådte i kraft den 1. januar 2001.

 

Som alle andre bilaterale overenskomster om social sikring, som Danmark har indgået, bygger denne overenskomst på gensidighed og ligebehandling af de to landes borgere. Det betyder, at der som udgangspunkt skal ske ligebehandling af de to landes borgere, når de opholder sig i henholdsvis Danmark og Australien.

 

I bilaterale overenskomster om social sikring finder det enkelte lands nationale lovgivning anvendelse. Det betyder, at en australsk eller en dansk  statsborger, der har optjent ret til dansk social pension vil få udbetalt pensionen efter de regler, der gælder i den danske pensionslovgivning. Det betyder også, at en optjent ret til australsk pension skal udbetales efter de regler, der gælder i den australske pensionslovgivning.

 

I de tilfælde, hvor det skal afgøres om en person er berettiget til en pension, og om indtægtsbestemmelserne for ret til pension fra det enkelte land er opfyldt, vil det være det enkelte lands optjeningsregler og regler om indtægtsregulering, der finder anvendelse. Danmark har således ingen indflydelse på den australske lovgivning om indtægtsregulering af australsk pension.

 

I den aktuelle sag betyder det, at de australske pensionsmyndigheder ligebehandler en person, der bor i Danmark med en person, der er bosat i Australien og som har samme indtægtsforhold og civilstand.

 

Leveomkostninger og grænser for indtægtsregulering af sociale pensioner er nationalt bestemt, og vi kan fra dansk side ikke stille krav om, at de australske myndigheder skal ændre deres nationale lovgivning om indtægtsregulering af pensioner for personer, der bor i Danmark. På samme måde kan de australske myndigheder heller ikke stille krav om, at vi i den danske lovgivning skal ændre reglerne for indtægtsregulering af dansk social pension for personer, der er bosat i Australien.  

 

 

 

 

Karen Jespersen

 

/ Jesper Brask Fischer