Departementet

Holmens Kanal 22

1060 København K

 

Tlf. 3392 9300

Fax. 3393 2518

E-mail [email protected]

 

FHA/ J.nr. 2008-896

Folketingets Socialudvalg

 

 

 

 

 

Dato: 4. marts 2008

 

 

 

Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 25. januar 2008 følger hermed velfærdsministerens endelige svar på spørgsmål nr. 138 (SOU Alm. del).

 

­

 

 

Spørgsmål nr. 138:

 

”Vil ministeren under henvisning til statusrapporten fra Center for Ligebehandling af Handicappede tage initiativ til at sikre, at tilgængelighedskravene i DS 3028 er opfyldt i forbindelse med nybyggeri, særligt af uddannelsesinstitutioner, så Danmark lever op til Salamanca-erklæringen, FN's handicapkonvention og EU's tilgængelighedskriterier?”

 

 

Svar:

Som nævnt i min besvarelse af SOU alm. del spm. nr. 137 er det fortsat de enkelte fagministre, der har det fulde ansvar for at sikre, at hensynet til handicappedes behov og ligestilling bliver varetaget indenfor deres respektive ressortområder i overensstemmelse med sektoransvarlighedsprincippet.

 

Jeg har derfor rettet henvendelse til Økonomi- og Erhvervsministeriet og til Undervisningsministeriet for at få opklaret, hvorledes de forholder sig til henvisningerne i spørgsmålet til ’tilgængelighedskravene i DS 3028’, til Salamanca-erklæringen og til FN’s handicapkonvention.

 

Økonomi- og Erhvervsministeriet henviser i deres besvarelse til, at FN-konventionen består at to typer bestemmelser. For det første er der en række bestemmelser om politiske rettigheder, herunder ikke-diskrimination af personer med handicap. For det andet er der en række bestemmelser om økonomiske, sociale og kulturelle rettigheder, herunder tilgængelighed til bygninger, transport m.v.

 

For sidstnævnte bestemmelser kræver FN-konventionen, at der sker en gradvis forbedring af tilgængelighedsforholdene for personer med handicap. Det nye bygningsreglement (BR08), som trådte i kraft den 1. februar 2008, indeholder en række forbedringer af tilgængelighedsforholdene og er således ikke i strid med konventionen.

 

Bygningsreglementet fastlægger minimumskrav for tilgængelighed til bygninger for at sikre et fornuftigt tilgængelighedsniveau. Tilgængelighedskravene er bindende, og det er kommunernes ansvar at påse, at kravene overholdes. Bygningsreglementet gælder ved alt nybyggeri og ved væsentlige ombygninger af eksisterende byggeri.

 

DS 3028 er en frivillig standard, som opstiller meget detaljerede krav med det formål, at bygninger og anlæg samt adgangsforholdene hertil bliver tilgængelige for alle.

 

Økonomi- og Erhvervsministeriet finder, at det er vigtigt at sikre et tilgængeligt byggeri og samtidigt bevare incitamentet til fleksibilitet og innovation i byggeriet. Hvis den detaljerede standard DS 3028 gøres bindende, er der risiko for at fastlåse byggeriet.

 

Undervisningsministeren oplyser om Salamanca erklæringen, at den blev vedtaget den 7-10. juni 1994 som et resultat af en konference om principper, politik og praksis for specialundervisning.

 

Salamanca erklæringen opfordrer bl.a. alle lande til ved politisk beslutning at anvende principper om inklusiv uddannelse og indskrive alle børn i almindelige skoler, selv om der måtte være tungtvejende grunde til ikke at gøre det.

 

Salamanca erklæringen er ikke retligt bindende for FN’s medlemslande, og opfordringerne i erklæringen må alene betragtes som anbefalinger, hvilket også fremgår af forordet til erklæringen.

 

Det foreligger ikke oplyst, at der i EU regi er vedtaget bindende tilgængelighedskriteriet, der omfatter anbefalingerne i årsrapporten fra Center for Ligebehandling af handicappede.

 

Jeg henholder mig til besvarelserne fra Undervisningsministeriet og Økonomi- og erhvervsministeriet.

 

 

 

Karen Jespersen

 

/    Karin Ingemann Â