Departementet

Holmens Kanal 22

1060 København K

 

Tlf. 3392 9300

Fax. 3393 2518

E-mail [email protected]

www.vfm.dk

 

 

 

30. April 2008

 

 J.nr. 2008-885

Furesø Kommune

Byrådssekretariatet

Att: Annette Baun Knudsen

Stiager 2

3500 Værløse

 

 

 

 

Vedr. Børnehuset SIV

 

Furesø Kommune har i brev af 24. januar 2008 bedt Velfærdsministeriet oplyse, om Børnehuset SIV, som indtil udgangen af 2008 modtager støtte fra satspuljen, er omfattet af § 32 i serviceloven. Og hvis ikke, hvilket hjemmelsgrundlag i serviceloven tilbuddet i stedet er omfattet af.

 

Af henvendelsen fra Furesø Kommune fremgår det, at tilbuddet er et dagtilbud med et socialt og pædagogisk sigte til familier med alvorligt syge børn, at børnene ikke kan benytte almindelige dagtilbud som følge af nedsat immumforsvar, og at sygdommene kan betragtes som varige, idet sygdommene eller behandlingerne strækker sig over perioder på mere end et år eller giver varige mén.

 

Formålet med de særlige dagtilbud efter § 32 i serviceloven er at give en særlig støtte, behandling m.v. til børn med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, der ikke kan dækkes gennem de almindelige dagtilbud.

 

Det særlige dagtilbud er således primært et særligt støtte-/behandlingstilbud og ikke primært et socialt eller pædagogisk tilbud.

 

Målgruppen for de særlige dagtilbud er børn med svære handicap (betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne) og ikke børn med sygdomme/lidelser uanset, at de er af lang varighed, og uanset at børnene ikke kan benytte de almindelige dagtilbud, fordi de på grund af et nedsat immunforsvar ikke kan være sammen med andre børn.

 

På baggrund af ovenstående vurderer Velfærdsministeriet, at børnene i Børnehuset Siv ikke er omfattet af målgruppen for de særlige dagtilbud. Børnehuset kan derfor ikke drives og finansieres efter § 32 i serviceloven.

 

En anden mulighed kunne være, at drive tilbuddet som et dagtilbud efter dagtilbudsloven.

 

Dette forudsætter, at tilbuddet opfylder reglerne i dagtilbudsloven. Det er regler om:

-          Indholdsmæssige krav, sÃ¥ som udarbejdelse af pædagogiske læreplaner, sprogvurdering af 3-Ã¥rige børn, børnemiljøvurderinger, at tilbuddet skal leve op til lovens formÃ¥lsbestemmelser

-          Forældrebetaling og kommunens tilskud

-          Forældreindflydelse gennem forældrebestyrelser, m.v.

-          Krav om pædagogisk personale og leder.

 

Det fremgÃ¥r af det medsendte materiale, at Børnehuset SIV er et tilbud, der er rettet mod hele familien og ”at huset kan bruges som et dagtilbud, det vil sige, at den forælder, som har orlov, kan komme sammen med barnet to, tre eller flere gange om ugen.” Yderligere fremgÃ¥r det, at familier med et alvorligt sygt barn kan bestille et døgn, weekend- eller ugeophold i Børnehuset SIV.

 

Tilbud efter dagtilbudsloven omfatter ikke opholdssteder for familier, men alene pasningstilbud til børn og unge. I tilbud efter dagtilbudsloven er man tildelt en plads i tilbuddet enten gennem kommunens pladsanvisning eller – for privatinstitutioner – ved optagelse i institutionen. Der betales et månedligt beløb for pladsen, og pladsen er til fri afbenyttelse for barnet indenfor åbningstiden eller indenfor den tidsramme som forældrebetalingen er beregnet ud fra.

 

På baggrund af det medsendte materiale, er det Velfærdsministeriets vurdering, at Børnehuset SIV heller ikke kan hjelmes efter dagtilbudsloven.

 

Ministeriet kan i stedet pege på § 52, stk. 3 nr. 10, som en trejde mulighed. Formålet med bestemmelsen er at give kommunen vide rammer i forhold til tilrettelæggelsen af indsatsen, så det er muligt at etablere nye foranstaltningstyper, der ikke er taget højde for i de andre bestemmelser i § 52. Det er en forudsætning for at anvende bestemmelsen, at betingelserne for at iværksætte foranstaltninger efter servicelovens § 52, stk. 1 er opfyldt, og at foranstaltningen er egnet til at løse de problemstillinger, som er afdækket i undersøgelsen efter servicelovens § 50 og i handleplanen efter § 140.

 

Bestemmelsen dækker ikke anbringelser uden for hjemmet, men hjælpeforanstaltninger efter denne bestemmelse kan ydes i rammer, der rent fysisk er uden for hjemmet, fx i et børnehus eller i et andet dagbehandlingstilbud.

 

Med hensyn til udarbejdelse af § 50-undersøgelsen, må denne ikke være mere omfattende, end formålet tilsiger, og skal i øvrigt gennemføres så skånsomt, som forholdene tillader.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Ellinor Colmorten

Fuldmægtig