Departementet

Holmens Kanal 22

1060 København K

 

Tlf. 3392 9300

Fax. 3393 2518

E-mail [email protected]

 

JUB/ J.nr. 2008-2542

Folketingets Socialudvalg

 

 

 

 

 

Dato: 28. april 2008

 

 

 

Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 22. januar 2008 følger hermed velfærdsministerens foreløbige svar på spørgsmål nr. 128 (SOU Alm. del).

­

Spørgsmål nr. 128:

 

”Ministeren bedes oplyse, hvilke erfaringer man i Sverige og Norge har haft med ophævelsen af det traditionelle institutionsbegreb, og hvad i disse har sat i stedet. I den sammenhæng bedes ministeren redegøre for, om det er korrekt forstået, at man i forbindelsen med servicelovens gennemførelse blot ophævede institutionsbegrebet uden at definere, hvad man så skulle sætte i stedet for de store institutioner.”

 

 

Svar:

For besvarelsen af første del af spørgsmålet har Velfærdsministeriet bedt om bidrag til besvarelsen fra socialministerierne i Sverige og Norge. Jeg svarer derfor på denne del af spørgsmålet, når jeg har modtaget bidragene fra begge lande.

 

For så vidt angår anden del af spørgsmålet vil jeg starte med at slå fast, at afskaffelsen af institutionsbegrebet på voksenområdet i forbindelse med servicelovens indførelse i 1998 i høj grad var udtryk for, at lovgivningen blev tilpasset til en udvikling, der havde været i gang i en længere årrække forinden.

 

Ved særforsorgens udlægning i 1980 overtog amtskommunerne opgaven med at drive de tidligere statsinstitutioner for personer med betydelige funktionsnedsættelser. Samtidig fik de den opgave at afvikle de gamle centralinstitutioner og etablere mindre boenheder for målgruppen. De fik yderligere den opgave at kvalitetsudvikle området generelt ud fra principperne om normalisering og integration.

 

Folketinget vedtog i 1993 en principbeslutning (B 43), der slog fast, at den danske handicappolitik hviler på et princip om ligebehandling mellem handicappede og ikke-handicappede borgere.

Med en ændring af bistandsloven og pensionsloven pr. 1. januar 1994 blev der gennemført en række ændringer i reglerne om betaling for ophold i botilbud og plejehjem. Ændringerne indebar, at beboerne ikke længere fik standset pensionsudbetalingen i forbindelse med optagelsen i botilbud eller på plejehjem, samtidig skulle beboerne betale for ydelser som følge af opholdet. Lovændringen skulle fremme processen i retning af normalisering og integration af beboerne i samfundet.

I forbindelse med serviceloven, der trådte i kraft den 1. januar 1998, blev institutionsbegrebet på voksenområdet ophævet. Bolig og service blev dermed adskilt i lovgivningen, og hjælpen skal ydes på baggrund af en individuel behovsvurdering og med respekt for den enkeltes selvbestemmelse. Hjælpen ydes med hjemmel i en række bestemmelser i serviceloven.



Karen Jespersen

 

/ Julie Begtorp