Departementet

Holmens Kanal 22

1060 København K

 

Tlf. 3392 9300

Fax. 3393 2518

E-mail [email protected]

 

CAP/ J.nr. 2008-790

Folketingets Socialudvalg

 

 

 

 

 

Dato: 26. februar 2008

 

 

 

Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 21. januar 2008 følger hermed velfærdsministerens endelige svar på spørgsmål nr. 123 (SOU Alm. del).

 

­

 

 

Spørgsmål nr. 123:

 

”Ministeren bedes redegøre for, hvilke initiativer hun vil tage i anledning af vedlagt resolution fra Europarådet: Resolution ResAP(2007)3 "achieving full participation through Universal design"?”

 

 

Svar:

 

Indledningsvis kan jeg oplyse, at Danmark ikke har underskrevet ovennævnte resolution.

 

Det betyder dog ikke, at der ikke er fokus på universelt design i Danmark.

 

Forbrugerstyrelsen, der hører under Økonomi og Erhvervsministeriet, har igangsat et arbejde omkring tilgængelighed til varer. Forbrugerstyrelsen oplyser:

 

”Design for Alle – fysisk tilgængelighed til emballager

Tilgængelighed til emballager kan være en udfordring for mange forbrugere, især forbrugere med nedsat funktion i hænderne, som fx gigtpatienter eller ældre.

 

Forbrugerstyrelsen har taget initiativ til at få udarbejdet en rapport om ”Design for Alle”, der sætter fokus på tilgængeligheden til emballager af dagligvarer. Formålet med rapporten er at tydeliggøre overfor virksomheder, at det kan være økonomisk fordelagtigt at arbejde målrettet med tilgængelighed til emballager. Ved at skabe fokus på området, er det hensigten at bane vej for udviklingen af mere tilgængelige emballager til gavn både for forbrugerne og for virksomhedernes konkurrenceevne.

 

Rapporten vil indeholde resultaterne af en bred vidensindsamling på basis af en workshop afholdt med relevante interessenter. Derudover indeholder rapporten fire case beskrivelser af produkter, der har inddraget tilgængelighed i designet.

 

Rapporten forventes offentliggjort i foråret 2008. I forbindelse med offentliggørelsen bliver rapportens resultater formidlet direkte til 100 markedsledende virksomheder.”

 

 

 

 

 

Karen Jespersen

 

/ Karin Ingemann