Departementet

Holmens Kanal 22

1060 København K

 

Tlf. 3392 9300

Fax. 3393 2518

E-mail [email protected]

 

JUB/ J.nr. 2008-607

Folketingets Socialudvalg

 

 

 

Dato: 21. februar 2008

 

 

Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 18. januar 2008 følger hermed velfærdsministerens endelige svar på spørgsmål nr. 114 (SOU Alm. del).

­

Spørgsmål nr. 114:

”Ministeren bedes redegøre for, om ministerens besvarelse af SOU alm. del - spørgsmål 43 skal forstås sådan, at en kommune kan foretage vidtgående ændringer i tilbuddene til mennesker med særlige behov, uden at det følger af handleplanen.”

 

 

Svar:

Som jeg var inde på i min besvarelse af 15. januar 2008 på spørgsmål 43, skal en kommunalbestyrelses afgørelse om bl.a. aktivitets- og samværstilbud efter servicelovens § 104 indeholde oplysninger om beslutninger om den konkrete indsats, som iværksættes og formålet hermed.

Udarbejdelse af handleplaner er et led i at opfylde servicelovens formålsbestemmelse om den særlige indsats for voksne med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller med særlige sociale problemer. En handleplan danner rammen om den samarbejdsproces med borgeren, hvor målet for indsatsen afstemmes med borgerens ønsker og forudsætninger for nærmere at kunne fastlægge de konkrete tilbud. Handleplanen er samtidig med til at kvalificere sagsbehandlingen.

En handleplan må ikke stå i vejen for, at borgeren modtager de tilbud efter serviceloven, som de pågældende har krav på efter lovgivningen. Derfor vil det under alle omstændigheder være kommunalbestyrelsens forpligtelse at træffe afgørelse i overensstemmelse med borgerens aktuelle behov. En kommune kan derfor foretage ændringer i tilbuddene, uden at det følger af handleplanen. Det vil i den forbindelse være væsentligt, at det drøftes med borgeren, om den indsats, der fremgår af handleplanen, fortsat er aktuel. Ændringer i tilbuddene kan medføre, at der er behov for ændringer i handleplanen.

 

 

 

Karen Jespersen

 

/ Karin Ingemann