J.nr.

                                                                                                                 

Text Box: j.nr. 08-001263
Dato :  31. januar 2008

 

 

 

 

Til

                          Folketingets Skatteudvalg

 

 

Hermed sendes svar på spørgsmål nr.52 af 3. januar 2008.

(Alm. del).

 

Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Line Barfod (EL)

 

 

 

 

 

 

                          Kristian Jensen

 

 

                                                                              /Tina R. Olsen


Spørgsmål 52:

” I forlængelse af svaret på S 196 bedes ministeren oplyse, hvorfor det teknisk enkelt kan lade sig gøre at tjekke borgerens aktuelle indkomst, for at vurdere om der må foretages lønindeholdelse, mens det ifølge svaret på S 196 åbenbart er meget svært at foretage nøjagtig samme tjek, før man indregner restskat i forskudsopgørelsen.”

 

Svar:

Det er i spørgsmålet lagt til grund, at det ”teknisk” enkelt kan lade sig gøre at tjekke borgerens aktuelle indkomst for at vurdere, om der må foretages lønindeholdelse.

 

Det er ved besvarelse af spørgsmålet lagt til grund, at spørgeren hermed mener, at oplysninger om aktuel indkomst foreligger elektronisk og kan konstateres ved et enkelt opslag i et edb-system, eller at oplysningen om aktuel indkomst kan indsættes som et søgekriterium, hvorefter alle borgere, der opfylder kriteriet, kan udsøges.

 

SKAT har med udgangspunkt heri oplyst:

 

”Lønindeholdelse

SKAT har oplyst, at der i forbindelse med fastsættelsen af en lønindeholdelsesprocent efter det såkaldte tabeltræk, skal ske en opgørelse af skyldners årlige nettoindkomst.

 

Nettoindkomsten opgøres som den årlige bruttoindkomst inkl. positiv kapitalindkomst, fratrukket arbejdsmarkedsbidrag, pensionsindbetalinger (pensioner der er et obligatorisk led i ansættelsesforholdet), SP-bidrag, ATP og skat.

 

Opgørelsen af nettoindkomsten sker på baggrund af oplysninger fra den seneste årsopgørelse. Træffes der f.eks. afgørelse om lønindeholdelse i januar 2008, sker det på baggrund af oplysninger i årsopgørelsen for 2006, idet der i januar 2008 ikke foreligger en årsopgørelsen for 2007. Træffes der afgørelse om lønindeholdelse i juni 2008, vil det kunne ske af årsopgørelsen for 2007, under forudsætning af at denne foreligger.

 

Oplysningen om nettoindkomst foreligger ikke som et selvstændigt opgjort beløb i skyldners årsopgørelse. Opgørelsen sker derimod på baggrund af forskellige oplysninger fra årsopgørelsen.

 

SKAT skal endvidere i forbindelse med fastsættelse af lønindeholdelsesprocenten efter tabeltrækket udsøge oplysninger om, hvorvidt skyldner er forsørger eller ikke forsørger.

 

SKAT har fra januar 2008 etableret en beregningsfunktion i TastSelv-systemet, til beregning af en skyldners nettoindkomst. De oplysninger der anvendes i beregningsfunktionen er oplysninger fra årsopgørelsen. Funktionen kan anvendes af skattecentrene og Inddrivelsescentret, og er etableret med henblik på at sikre, at der på landsplan anvendes den samme metode til opgørelse af nettoindkomsten.

 

Der kan også træffes afgørelse om lønindeholdelse på grundlag af oplysninger fra forskudsregistreringen, men kun hvis der er tale om en frivillig forskudsregistrering. Dette vil dog ikke være det sædvanlige, idet skattecentrene og inddrivelsescentret, jf. det oplyste om beregningsfunktionen i TastSelv-systemet, vil lægge årsopgørelsesoplysningerne til grund.

 

 

Indregning af forfaldne skatterestancer for tidligere indkomstår

SKAT har endvidere oplyst, at heller ikke indregningen af forfaldne skatterestancer for tidligere indkomstår udelukkende kan ske ”teknisk” eller elektronisk.

 

Fremgangsmåden er følgende: Når oplysningerne til den automatiske forskudsregistrering for 2008 er samlet, udsøges de forfaldne skatterestancer vedr. tidligere indkomstår, der eventuelt kan indregnes i forskud.  Følgende kriterier skal være opfyldt for at skatterestancen bliver udsøgt:

 

 

Der udsøges kun restance til maksimumbeløbet er nået. Restancen kan være større.

 

Det enkelte skattecenter trækker herefter en liste over de skyldnere, der hører til skattecentret. Skattecentret foretager herefter en manuel gennemgang af listen. Ved gennemgangen af listen frasorterer skattecentret følgende skyldnere/sager:

 

 

De skyldnere/sager, der efter gennemgangen er tilbage, undergives en individuel vurdering af, hvorvidt der skal foretages indregning af forfaldne skatterestancer.

Beslutter skattecentret, at der skal ske indregning af skatterestancen, indberettes dette i edb-systemet. Skyldner underrettes endvidere skriftligt herom.

 

Indregning af restskatter i forskudsskatten

Indregning af restskatter i forskudsskatten sker i dag automatisk og uden hensyn til skatteyders indkomstforhold. Der er derimod fastsat en grænse for hvor stort et beløb, der kan indregnes (16.800 kr. i 2008). De restskatter, som indregnes i forskudsskatten for 2008, vedrører indkomståret 2006.

 

SKAT har oplyst, at det teknisk vil være muligt, efter dannelsen af årsopgørelsen for 2007 i foråret 2008 (april/maj måned), at foretage en udsøgning på personer, der i 2007 har en indkomst under en bestemt grænse, og som samtidig har fået indregnet restskat fra 2006. Det vil også teknisk være muligt at standse indregningen af denne restskat. Det bliver i givet fald 2007 indkomsterne i stedet for 2006 indkomsterne, der er udgangspunktet for, om indregning skal ske.

 

I den forbindelse er der grund til at være opmærksom på, at selv om en restskat i givet fald ikke længere skal indregnes i forskudsskatten, betyder det ikke, at den ikke skal betales. Efter de gældende regler vil den i stedet blive opkrævet ved, at der udsendes tre indbetalingskort til betaling af den resterende restskat. Dette kan af borgerne blive opfattet som værende mere besværligt f.eks. for den borger, som gerne vil have sin restskat indregnet, og det vil kunne betyde, at hvis borgeren ikke betaler rettidigt, så overgår beløbet til inddrivelse med deraf følgende omkostninger. Det må derfor antages, at en undladelse af at indregne restskat i forskudsskatten, af mange borgere kan opleves som en forringelse i forhold til den nuværende ordning.”

 

På baggrund af det anførte mener jeg ikke, at den eksisterende ordning med indregning af restskat bør ændres. Jeg finder, at indregning af restskatter er en både effektiv, og for de fleste borgere en rimelig og mindre belastende måde at opkræve restskat på.

 

Som jeg nævnte i mine svar på spørgsmål S 42 og S 196 fra samme spørger, er der mulighed for at opnå henstand med betaling af indregnede af restskatter, hvis en borger ikke aktuelt har nogen betalingsevne.

 

Jeg har bedt SKAT om at overveje mulighederne for, om der kan gives en klarere information om indregning af restskat og muligheden for henstand.