J.nr.

                                                                                                                 

Text Box: J.nr. 07-142157
Dato : 7. februar 2008

 

 

 

 

Til

                          Folketingets Skatteudvalg

 

 

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 42, 43, 44, 45, 46 og 47 af 13. december 2007.

(Alm. del).

 

 

 

 

 

 

 

 

                          Kristian Jensen

 

 

                                                                              /Tina R. Olsen


Spørgsmål 42:

"Er det korrekt, som det fremgik af TV2 den 6. september 2007, at der er fejl i den pjece, som SKAT har udsendt den 20. august 2007 om reglerne for anvendelse af biler på gule plader?"

 

Svar:

Det er ikke SKATs opfattelse, at der har været fejl i pjecen. En enkelt uklarhed om lejlighedsvis kørsel til det faste arbejdssted har været drøftet i pressen.

 

Som jeg i øvrigt orienterede om i mit svar på SAU alm. del – spørgsmål 12 (2007-08, 1. samling) har jeg nedsat en arbejdsgruppe, der skal se på moms- og skattereglerne for privat og erhvervsmæssig kørsel i biler på gule nummerplader. En afklaring af den nævnte uklarhed vil indgå i arbejdsgruppens rapport.

 

Det indgår som et punkt i udvalgets kommissorium at udarbejde målrettet informationsmateriale om køretøjer på gule plader, så informationsindsatsen på dette område styrkes.


Spørgsmål 43:

"Er det ny procedure i SKAT, at man udsender pjecer, som ikke er fyldestgørende, og som udelukkende er ment som appetitvækkere?"

 

Svar:

Tanken med den omtalte pjece var at give en enkel fremstilling af nogle meget komplicerede regler.

 

Det fremgår således af pjecen om varebiler på gule plader, at den skal give et overblik over en række af de regler, der er vigtigst at kende. I pjecen henvises der til linket skat.dk/motor på SKATs hjemmeside for yderligere information.

 

SKAT udgiver løbende pjecer og vejledninger, der informerer om de mest almindelige told- og skatteregler af relevans for de fleste skatteydere. Formålet er, at der skal være adgang til let tilgængeligt og forståeligt informationsmateriale om regler og praksis indenfor SKATs område rettet mod borgere og virksomheder. Det er der ikke noget nyt i.

 

Som jeg i øvrigt har oplyst i mit svar på spørgsmål 42, indgår det som et punkt i udvalgets kommissorium at udarbejde målrettet informationsmateriale om køretøjer på gule plader, så informationsindsatsen styrkes.


Spørgsmål 44:

"Synes ministeren ikke det er betænkeligt at starte en kontrolindsats, så længe de selvstændige erhvervsdrivende ikke har fået en fyldestgørende beskrivelse af reglerne, men udelukkende en appetitvækker?"

 

Svar:

Kontrollen af køretøjer på gule plader har primært været koncentreret på steder, hvor biler bruges til private ærinder, fx biler parkeret ved idrætshaller, fodboldstadions, golfbaner, lufthavne, ridehaller, travbaner og genbrugspladser. SKAT har således koncentreret indsatsen om de helt klare tilfælde af overtrædelser.

 

På den baggrund mener jeg ikke, at det har været betænkeligt at gennemføre de pågældende kontrolindsatser.

 


Spørgsmål 45:

"Er det korrekt, at en håndværker, der bliver hentet af sin arbejdskollega på vej til arbejdspladsen, skal beskattes af fri bil?"

 

Svar:

Hvis en håndværker bliver hentet af en kollega på vej til arbejdspladsen i arbejdsgiverens bil eller ved anden arbejdsgiverbetalt befordring, er der tale om fri befordring.

 

Fri befordring er skattepligtig. Værdien indgår i den personlige indkomst med et beløb, der svarer til fradraget for befordring efter ligningslovens § 9 C. I realiteten beskattes den fri befordring ved, at fradragsretten for befordring mellem hjem og arbejdsplads bortfalder.

 

Som jeg har redegjort for i min besvarelse af SAU alm. del – spørgsmål 42, har jeg nedsat en arbejdsgruppe, der skal se på moms- og skattereglerne for gulpladebiler. Jeg forventer, at udvalget også præsenterer et forslag til en løsning på det i spørgsmålet omhandlede problem.

 

 

 


Spørgsmål 46:

"Vil ministeren opstille et skema, der viser, hvordan momsregler og regler for beskatning af fri bil er for biler på gule plader?"

 

Svar:

Spørgsmålet om beskatning af fri bil på gule plader indebærer en række komplicerede problemstillinger. Jeg forventer, at det bliver et resultat af arbejdsgruppens arbejde, at der kommer en enklere fremstilling af disse problemstillinger.

 


Spørgsmål 47:

"Er ministeren enig med SKAT (se f.eks. SKM.2007.602.SKAT) i, at personlige erhvervsdrivende, der anvender virksomhedsskatteordningen, og som har bilen i privatregi, ikke kan få momsfradrag for driftsudgifterne på bilen?"

 

Svar:

Jeg kan oplyse, at SKAT den 11. december 2007 ved SKM2007.878.SKAT har trukket den i spørgsmålet nævnte meddelelse tilbage, da SKAT vurderede, at meddelelsen var forkert.