Christiansborg |
|
Ministeren bedes tilsende udvalget sit talepapir fra samrådet den 1. oktober 2008 om samrådsspørgsmål E (orientering om de fiskale EU-forslag, 2. halvår 2008).
Det talte ord gælder
Nu vil jeg kort redegøre for de sager, som ECOFIN ventes at drøfte under det franske formandskab.
For så vidt angår direkte beskatning har formandskabet planlagt en drøftelse om koordinering af direkte beskatning. Det drejer sig konkret om såkaldte exit-skatter.
Kommissionen nævner i en meddelelse, at indretningen og manglende koordination af exit-skatter kan medføre problemer med dobbeltbeskatning, diskriminering og øgede administrative omkostninger, når et foretagende flytter fra et medlemsland til et andet, eller når et foretagende flytter aktiver fra anvendelse i et medlemsland til et andet.
Der kan også blive tale om utilsigtet ikke-beskatning og den samme problemstilling findes vedrørende fradragsret for tab, når et foretagende i et medlemsland har underskud ved aktivitet i et andet. De nuværende skattesystemer kan altså være en barriere for grænseoverskridende aktivitet, etablering eller investering.
Kommissionen nævner, at den bedste løsning af disse problemer er den fælles selskabsskattebase, som jeg vil komme ind på senere. Det er imidlertid en løsning, som i bedste fald først kan gennemføres på længere sigt.
Jeg vil vende tilbage til sagen, når ECOFIN ventes at drøfte den i november.
For så vidt angår adfærdskodeks for erhvervsbeskatning ventes ECOFIN, som det er sædvanlig praksis, at modtage en statusrapport fra arbejdsgruppen, der overvåger medlemslandenes overholdelse af adfærdskodeksen.
For så vidt angår rentebeskatningsdirektivet viser Kommissionens rapport, at direktivet virker inden for de nuværende rammer, men at der er basis for forbedringer. Det gælder om at lukke huller samt begrænse de administrative byrder.
Kommissionen er i gang med at udarbejde et direktivforslag om ændring af direktivet.
For så vidt angår den fælles konsoliderede selskabsskattebase, forventer jeg ikke, at ECOFIN kan drøfte et konkret direktivforslag på området under dette formandskab, højst at kommissær Kovács vil redegøre for sagens udvikling.
Formandskabet planlægger også at drøfte en række sager om indirekte beskatning udover dem, jeg allerede har redegjort for.
Det forventes, at Kommissionens forslag til direktiv om den generelle ordning om punktafgift kommer til politisk drøftelse og vedtagelse pÃ¥ ECOFIN i november.Â
Forslaget omfatter bl.a. et elektronisk system, der fra 1. april 2010 afløser det papirbaserede system til kontrol af, at punktafgiftspligtige varer, som bevæger sig på tværs af EU’s indre grænser eller til og fra EU, kommer til beskatning i det medlemsland, hvor varen omsættes til forbrug.
Formandskabet har fremsat et kompromisforslag, som udelader de kontroversielle elementer i Kommissionens oprindelige forslag, herunder forslaget om at beskatningsstedet for de punktafgiftspligtige varer skulle ændres fra forbrugslandet til salgslandet.
For så vidt angår tekniske ændringer af momsdirektivet ventes formandskabet muligvis på ECOFIN i november at sætte et forslag på dagsordenen med henblik på at opnå politisk enighed.
Â
Forslaget drejer sig om, at fradragsretten i relation til visse former for fast ejendom skal omfatte alle varer og ydelser indkøbt til brug både for virksomheden og privatsfæren. Det vil således blive et fast princip, at der ved indkøb af en vare eller ydelse skal foretages en opdeling af, hvor meget der skal anvendes henholdsvis erhvervsmæssigt og privat.
Regeringen er umiddelbart positiv over for formandskabets forslag, idet den foreslåede regel vil afspejle et grundprincip i momsreglerne om, at der ikke er fradragsret for moms til indkøb af varer og ydelser, der bruges privat.
For så vidt angår forsikringsydelser og finansielle ydelser forventes formandskabet muligvis at fremlægge en fremskridtsrapport om forslaget på ECOFIN i november.
Â
Forslaget indebærer blandt andet, at medlemslandene skal tillade virksomheder frivillig momsregistrering for salg af momsfritagne forsikrings- og finansielle ydelser, hvilket giver fradragsret for momsen på indkøb.
Der er generel modstand blandt medlemslandene mod denne del af forslaget, også fra dansk side, hvilket hovedsageligt skyldes, at det vil medføre et omfattende provenutab. Desuden har medlemslandene allerede i dag mulighed for at tillade en sådan momsregistrering.
Danmark har ikke udnyttet denne valgmulighed og en gennemførelse af forslaget skønnes at medføre et provenutab på ca. 3,5 mia. kr.
Med venlig hilsen