J.nr.

                                                                                                                 

Text Box: J.nr. 08-143268
Dato : 18. november 2008

 

 

 

 

Til

                          Folketingets Skatteudvalg

 

 

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 401 af 2. oktober 2008 (2007/08, 2. samling).

(Alm. del).

 

Spørgsmålet er stillet efter ønske fra René Skau Björnsson (S)

 

 

 

 

 

 

 

 

                          Kristian Jensen

 

 

                                                                              / Thomas Fredenslund


Spørgsmål 401:

Ministeren bedes redegøre for, hvordan det går med restanceudviklingen, og om der er sket overførsel af restancer fra Betalingscentret?

 

Svar:

Indledningsvist vil jeg gerne slå fast, at jeg lægger meget vægt på, at restanceopgaven prioriteres højt. Derfor er det ikke tilfredsstillende, at der som påpeget af SKATs interne revision er fundet fejl og mangler på området.

 

Jeg har derfor bedt om, at der bliver sikret en ledelsesmæssig opstramning på området og en ledelsesmæssig ansvarsplacering i SKATs direktion.

 

SKAT har oplyst:

 

”Som det fremgår af orientering af Skatteudvalget SAU alm. del. – Bilag 26 (2008/09) om SKATs målopfyldelse på restanceinddrivelsen i 2007, har SKAT udarbejdet en handleplan med henblik på at sikre, at Intern Revisions anbefalinger implementeres hurtigst muligt.

 

Om udvikling i restancerne kan i øvrigt oplyses:

 

SKATs mål på finansloven for 2008 omfatter henholdsvis et måltal for restancer på skatter og afgifter og et måltal for øvrige restancer.

 

Det første måltal, der er på 9,3 mia. kroner pr. 31. december 2008, omfatter restancer vedrørende A-skat, moms, afgifter, selskabsskat m.v. og restancer vedrørende personskat- og arbejdsmarkedsbidrag samt vægtafgift.

 

Det andet måltal, der er på 14,0 mia. kr. pr. 31. december 2008, omfatter bl.a. underholdsbidrag, forbrugsafgifter, tilbagebetaling af kontanthjælp, bøder, studielån samt sagsomkostninger.

 

På skatte- og afgiftsområdet er den kvartalsvise udvikling i restancerne for skatter og afgifter fra 1. januar 2007 til 30. september 2008 vist i figur 1. Udviklingen er talmæssigt fremstillet i tabel 1.

 

 

 

 

 

 

 

Figur 1 – Kvartalsvis udvikling i skatte- og afgiftsrestancer fra 1. januar 2007 til 30. september 2008[1].

 

Tabel 1 – Kvartalsvis udvikling i skatte- og afgiftsrestancer fra 1. januar 2007 til 30. september 2008 angivet i mio.kr.

 

1. kvt. 07

2. kvt. 07

3. kvt. 07

4. kvt. 07

1. kvt. 08

2. kvt. 08

3. kvt. 08

Personskat og AM-bidrag

         6.151

       5.750

             5.911

                5.323

          5.968

              5.549

                       6.207

A-skat, moms m.v.

         3.030

       3.040

             3.033

                3.064

          2.990

              3.050

                       5.394

Selskabsskat m.v.

         1.285

          866

                701

                1.094

          1.327

                 705

                       4.272

Selskabs- og fondskat fra før 1999

              69

            37

                  43

                     61

             213

                 216

                          218

Vægtafgift

              63

            62

                  64

                     67

               69

                   71

                            78

Udenlandske restancer

            171

          225

                298

                   347

             450

                 505

                          612

Total

       10.769

       9.980

           10.050

                9.956

        11.017

            10.096

                     16.781

Restanceudviklingen på skatter og afgifter har fluktueret hen over 2008. For 3. kvartal 2008 viser figuren imidlertid en meget kraftig stigning først og fremmest på A-skat og selskabsskat. De samlede restancer er steget til i alt 16,7 mia. kroner. Dette er en stigning på ca. 6,7 mia. kroner set i forhold til 2. kvartal 2008. Denne udvikling er ikke udtryk for den reelle restancestigning. Årsagen til stigningen kan primært henføres til følgende 3 forhold:

 

For det første har SKAT, som det fremgår af Finansministeriets budgetoversigt fra august 2008, i en større sag foretaget en ansættelsesændring vedrørende et tidligere indkomstår, der har udløst en selskabsskat på ca. 2,5 mia. kroner excl. renter. Beløbet vil dog figurere i restancetallene med ca. 3,5 mia. kroner inklusive renter, der løbende tilskrives på kontoen. I forbindelse med at selskabet har påklaget ansættelsesændringen til Landsskatteretten, har selskabet søgt om henstand med betalingen af selskabsskatten. SKAT har betinget henstanden af at selskabet stiller sikkerhed, hvilket kan ske efter skatteforvaltningslovens regler. Henstandssagen er ikke afgjort på nuværende tidspunkt. Indtil dette sker, vil beløbet figurere i restancetallene. Hvis der kan stilles en betryggende sikkerhed, vil restancen udgå af de samlede restancer og måltallet og afvente udfaldet af klagesagens behandling.

 

For det andet er stigningen en følgevirkning af eIndkomstproblematikken. Som nævnt i kvartalsrapporten om den aktuelle situation i SKAT, 2. kvartal 2008, SAU alm. del – Bilag 269 (2007/08, 2. samling) ville Skatteudvalget få en nærmere redegørelse om oprydningsarbejdet for at få angivelser og betalinger i forbindelse med eIndkomst til at falde korrekt på plads. Denne redegørelse er udarbejdet i form af et SKAT-notat, som er sendt til Skatteudvalget, jf. SAU alm. del Bilag 9 (2008/09). Heraf fremgår det, at SKAT som konsekvens af indfasningen af eIndkomst har suspenderet inddrivelsen af A-skatterestancer i 2008 fra januar til august.

 

Suspensionen har betydet, at restancerne på A-skat ikke løbende er overført fra hovedkontoen til restancekontoen som normalt. Med virkning fra september 2008 er der overført A-skatterestancer fra hovedkontoen til restancekontoen i størrelsesordenen 2,5–3 mia. kroner. SKAT vurderer dog, at en væsentlig andel af de overførte restancer vil være beløb, som virksomhederne allerede har betalt, men hvor betalingen endnu ikke er faldet korrekt på plads. På nuværende tidspunkt viser gennemgangen, at de førnævnte 2,5-3 mia. kroner i første omgang har kunnet reduceres med 1,2 mia. kroner. Påvirkningen af restancekontoen på grund af suspension af overførsel af A-skatter kan allerede ses i restancetallene, men den endelig påvirkning formodes først at kunne aflæses i næste kvartal.

 

For det tredje er der sket et løft af restancerne tilbage til 2006 som følge af, at restancerne for moms vedrørende udenlandske virksomheder ikke har været tillagt. Selskabs- og fondsskatter før 1999 har ved en fejl heller ikke været medtaget i restanceopgørelsen siden januar 2008. Skatteudvalget er særskilt orienteret herom, jf. SAU alm. del - Bilag  26 (2008/09) vedrørende SKATs målopfyldelse på restanceinddrivelsen i 2007. Restancerne er korrigeret og indarbejdet i figur 1 og tabel 1, jf. ovenfor.

 

For så vidt angår det andet måltal på finansloven, øvrige restancer, er den kvartalsvise udvikling i restancerne fra 1. januar 2007 til 30. september 2008 vist i figur 2.

 

Figur 2 Kvartalsvis udvikling i øvrige restancer fra 1. januar 2007 til 30. september 2008.

Ultimo 2. kvartal 2008 udgjorde øvrige restancer ca. 14,6 mia. kroner. I løbet af 3. kvartal 2008 er restancerne steget med ca. 0,5 mia. kroner til ca. 15,1 mia. kroner.

 

Overførte krav fra politiet til inddrivelse hos SKAT er steget med ca. 124 mio. kroner. Øvrige statslige krav er steget med 81 mio. kroner. 

 

På bødesagsområdet er det imidlertid konstateret, at der er foretaget dobbeltregistrering på nogle sager. Det betyder, at der er restancer, som er medtaget i to restancesystemer, og som følge heraf har talt med i måltalsopgørelsen to gange. Denne fejl er øjensynlig sket i forbindelse med, at SKAT overtog inddrivelsen af bødeområdet fra politiet, og at der i den forbindelse ikke entydigt blev taget stilling til, hvorledes restancerne skulle figurere i restancesystemerne.

 

En foreløbig analyse viser – baseret på tal fra august – at der er foretaget dobbeltregistreringer for ca. 92 mio. kroner, hvilket vil medføre et fald i restancerne, når korrektioner er på plads. Når der er foretaget en fuldstændig gennemgang af datagrundlaget, vil Skatteudvalget blive særskilt orienteret herom, samt hvilke tiltag af konkret karakter, der er taget til genopretning af området.

 

For yderligere uddybning af udviklingen i restancerne vedrørende øvrige krav henvises der til kvartalsrapporten for 2. kvartal 2008 SAU alm. del – Bilag 269 (2007/08, 2. samling) samt svaret på spørgsmål 389 SAU alm. del (2007/08, 2. samling).

 

Med hensyn til spørgsmålet om, der er sket overførsel af restancer fra Betalingscentret kan det oplyses, at Betalingscenteret håndterer SKATs almindelige indbetalinger ved den ordinære opkrævning af beløb og foretager ikke selve overførslen af beløb til restancekontoen. Det er SKATs regnskabskontor, der forestår overførsel af ikke betalte opkrævninger til restancekontoen, hvorefter de indgår i SKATs rykker- og inddrivelsesforløb.”

 

 



[1]. SKATs Interne Revision har afgivet rapport vedrørende SKATs mÃ¥lopfyldelse pÃ¥ restanceinddrivelsesomrÃ¥det pr. 31. december 2007. Skatteudvalget er særskilt orienteret om rapporten (SAU alm. del – Bilag 26, 2008/09). For at give et retvisende billede af de totale restancer pr. 31. december 2007 blev der foretaget en omregning til landstotal vedrørende de fejl, der er fundet af Intern Revision i forbindelse med tekniske reguleringer af restancemassen. For de efterfølgende kvartaler er der ikke grundlag for at foretage en sÃ¥dan omregning til landstotal. Med virkning fra 4. kvartal 2008 er der igangsat et arbejde, der fremadrettet skal sikre, at de tekniske reguleringer pÃ¥virker restancemassen korrekt.Â