Til

Folketinget - Skatteudvalget

 

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 398 af 25. september 2008. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jesper Petersen (SF).

(Alm. del).

 

 

 

Kristian Jensen

                                           /Thomas Larsen

                        


Spørgsmål:

Ministeren bedes opdatere sit svar af 4. april 2007 på spm. 200 med de tilsvarende tal for effekten af regeringens samlede skattepolitik i 2008 (oplysningerne bedes igen opgjort på landets samlede kommuner samlet i regionsopdelte tabeller).

 

Svar:

Regeringens samlede skattepolitik omfattende skattelettelserne i 2004 og 2008, suspensionen af SP-bidraget og skattestoppet for ejendomsværdiskatten, bilafgifterne og punktafgifterne har i alt forøget familiernes rådighedsbeløb med over 39 mia. kr. i 2008 i forhold til en uændret videreførelse af Pinsepakkens regler og uden skattestop, jf. tabel 1.

 

Tabel 1. Den samlede fremgang i rådighedsbeløb for borgerne som følge af skattestoppet 2002-2008, mia. kr. (løbende priser)

 

2002

2003

2004

2005

2006

2007

2008

Lavere skat på arbejdsindkomst og Forårspakken i 2004 samt Lavere skat på arbejde i 2008

- 

- 

9,9

10,3

10,7

11,1

15,8

SP-suspension

-

-

3,9

3,9

4,3

4,5

4,6

Ejendomsværdiskatten

0,4

1,0

1,5

3,4

4,7

7,9

8,9

Bilafgifterne

- 

0,4

0,7

1,1

1,5

1,8

2,5

Stop for indeksering af punktafgifter

-

1,3

2,1

3,4

4,7

5,8

7,6

Skattepolitikken i alt

0,4

2,7

18,1

22,1

25,9

31,1

39,4

 

Med skattelettelserne i Lavere skat på arbejdsindkomst og Forårspakken i 2004, der forhøjede grænsen for mellemskatten med 54.700 kr. (2008-niveau) og indførte beskæftigelsesfradraget på 2,5 pct. af indkomsten i grundlaget for kommune-, kirke- og amtsskatten[1], har regeringen samlet set lettet skatterne på personlige indkomster med svarende til 11,6 mia. kr. i 2008. I 2008 har regeringen med Lavere skat på arbejde yderligere øget beskæftigelsesfradraget til 4,0 pct. og forhøjet personfradraget med kr. 500 kr. svarende til en lettelse på 4,2 mia. kr.[2] Herudover betyder suspensionen af SP-bidraget en fremgang i rådighedsbeløbet på 4,6 mia. kr. i 2008.

 

Skattestoppet betyder, at ejendomsværdiskatten fastfryses på niveauet for ejendomsvurderingen for 2001 plus 5 pct. eller den faktiske ejendomsværdiskat for 2002, hvis denne er lavere. Det medfører i 2008 en besparelse i ejendomsværdiskatten på 8,9 mia. kr.

 

Herudover indebærer skattestoppet, at punktafgifterne og bilafgiftssatserne fastfryses i kroner og øre på niveauet fra 2002. Den samlede gevinst for borgerne herved er i 2008 på 10,1 mia. kr.

 

Virkningen af regeringens skattepolitik i 2008 på familiernes rådighedsbeløb i mio. kr. og pr. gennemsnitsfamilie fordelt på henholdsvis indkomstskattelettelser, suspension af SP-bidrag, skattestop for ejendomsværdiskat og punkt- og bilafgiftsstop opdelt på henholdsvis regioner og samtlige landets kommuner fremgår af tabel 2 hhv. tabel 3.1-3.5.

 

Virkningen af Lavere skat på arbejdsindkomst og Forårspakken samt Lavere skat på arbejde er beregnet på en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen i 2006, fremskrevet til 2008-niveau med forudsætninger om udviklingen i dansk økonomi fra Finansministeriets Økonomisk Redegørelse, august 2008. I fremskrivningen fra 2006 til 2008 anvendes fremskrivningsforudsætninger for landet som helhed. Der tages således ikke højde for variation i fremskrivningsforudsætningerne på tværs af regionerne og kommunerne efter 2006.

 

For ejendomsværdiskattestoppet er der taget udgangspunkt i befolkningens ejendomme i 2005 med vurderinger fremskrevet til 2007 på basis af vurderingsstatistikken, idet der er taget højde for regionale forskelle. Fra 2007 til 2008 er virkningen på ejendomsværdiskatten fremskrevet med skønnet for udviklingen i kontantprisen på ejerboliger for landet som helhed i Økonomisk Redegørelse, august 2008. Fordelingen af besparelsen ved ejendomsværdiskattestoppet opfanger således ikke geografisk variation i prisstigningstakten fra 2007 til 2008.

 

Der findes ikke pt. tilstrækkeligt statistisk grundlag til at foretage en specifik fordeling af afgifter mv. på de enkelte husholdninger. Fremgangen i rådighedsbeløb som følge af stop for punktafgifter og bilafgifter fordelt på de enkelte kommuner er derfor beregnet ved en simpel fordeling af det samlede provenu på ca. 10,1 mia. kr. i forhold til den disponible indkomst i hver kommune. Dermed tages der bl.a. ikke hensyn til, at forbruget af de afgiftsbelagte varer ikke er jævnt fordelt over hele landet. Det gælder især bilejerskab, hvor eksempelvis København ligger noget under gennemsnittet.

 

Den samlede fremgang i rådighedsbeløb for familierne i hver kommune skal vurderes i lyset af de her nævnte usikkerheder i beregningerne.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

Tabel 2. Virkningen af skattepolitikken fordelt på regioner (2008-niveau)

 

Region

Antal familier (1.000)

Fremgang i rådighedsbeløb, mio. kr.

Gennemsnitlig fremgang i rådighedsbeløb, kr. pr. familie

Forårs-pakken og Lavere skat på arbejde

Suspension af SP-bidraget

Skattestop for ejendoms-værdiskat

Skattestop for punkt-afgifter og bilafgifter

Samlet virkning af skatte-politikken

Forårs-pakken og Lavere skat på arbejde

Suspension af SP-bidraget

Skattestop for ejendoms-værdiskat

Skattestop for punkt-afgifter og bilafgifter

Samlet virkning af skatte-politikken

Region Hovedstaden

1.116

5.205

1.535

4.410

3.400

14.555

4.670

1.375

3.950

3.050

13.045

Region Sjælland

457

2.335

655

1.535

1.460

5.985

5.115

1.430

3.360

3.200

13.095

Region Syddanmark

689

3.250

935

1.015

2.075

7.275

4.715

1.360

1.470

3.010

10.560

Region Midtjylland

711

3.520

1.010

1.495

2.195

8.220

4.955

1.420

2.105

3.085

11.565

Region Nordjylland

334

1.530

435

445

970

3.385

4.585

1.310

1.340

2.910

10.145

Hele landet

3.306

15.845

4.570

8.900

10.100

39.415

4.795

1.385

2.695

3.055

11.925

Anm.: Totalerne i tabel 2 og 3.1-3.5 kan afvige fra summen af rækkerne som følge af afrunding. Ligeledes kan den viste gennemsnitlige fremgang i rådighedsbeløb pr. familie afvige fra den samlede fremgang i rådighedsbeløb divideret med antallet af familier, som følge af afrunding. Det gælder specielt for mindre kommuner, hvor afrundingen af antallet af familier kan have relativt stor betydning.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tabel 3.1.  Virkningen af skattepolitikken fordelt på kommuner i Region Hovedstaden (2008-niveau)

Region Hovedstaden

Antal familier (1.000)

Fremgang i rådighedsbeløb, mio. kr.

Gennemsnitlig fremgang i rådighedsbeløb, kr. pr. familie

Forårs-pakken og lavere skat på arbejde

Suspension af SP-bidraget

Skattestop for ejendoms-værdiskat

Skattestop for punkt-afgifter og bilafgifter

Samlet virkning af skatte-politikken

Forårs-pakken og lavere skat på arbejde

Suspension af SP-bidraget

Skattestop for ejendoms-værdiskat

Skattestop for punkt-afgifter og bilafgifter

Samlet virkning af skatte-politikken

København

442

1.560

470

865

1.020

3.910

3.530

1.060

1.955

2.310

8.850

Frederiksberg

67

300

95

235

205

835

4.460

1.380

3.500

3.055

12.395

Ballerup

27

145

40

100

85

370

5.335

1.435

3.690

3.210

13.675

Brøndby

21

100

30

55

65

250

4.705

1.335

2.665

2.960

11.660

Dragør

7

45

15

55

30

140

6.705

1.910

8.315

4.235

21.165

Gentofte

43

245

90

455

185

975

5.645

2.080

10.575

4.265

22.565

Gladsaxe

38

195

55

180

120

555

5.080

1.460

4.720

3.200

14.465

Glostrup

13

65

20

40

40

165

4.905

1.405

3.180

3.120

12.610

Herlev

16

75

20

55

50

200

4.700

1.350

3.275

3.100

12.430

Albertslund

17

80

25

40

50

195

4.875

1.385

2.285

2.915

11.460

Hvidovre

31

155

45

120

95

410

5.015

1.385

3.865

3.005

13.270

Høje-Taastrup

27

145

40

120

85

390

5.340

1.515

4.400

3.215

14.470

Lyngby-Taarbæk

32

170

50

210

120

545

5.210

1.615

6.415

3.640

16.880

Rødovre

23

120

30

90

70

310

5.200

1.420

3.905

3.120

13.640

Ishøj

12

60

20

40

35

160

5.080

1.470

3.465

2.990

13.000

TÃ¥rnby

23

120

35

110

80

345

5.220

1.500

4.620

3.375

14.715

Vallensbæk

6

45

10

50

25

130

6.995

1.725

8.050

3.935

20.705

Furesø

21

135

40

140

85

400

6.585

1.940

6.735

4.140

19.405

Allerød

12

90

25

90

50

255

7.795

2.025

7.755

4.475

22.055

Fredensborg

23

135

40

120

85

385

6.070

1.760

5.395

3.710

16.935

Helsingør

37

190

55

180

120

545

5.260

1.450

4.950

3.270

14.930

Hillerød

26

160

45

140

90

430

6.205

1.670

5.390

3.615

16.885

Hørsholm

14

90

35

135

75

330

6.475

2.420

9.555

5.445

23.890

Rudersdal

30

190

55

330

170

740

6.220

1.825

10.835

5.540

24.415

Egedal

20

145

40

120

85

390

7.185

1.990

5.955

4.140

19.270

Frederikssund

24

145

40

105

85

380

6.005

1.635

4.370

3.500

15.505

Frederiksværk-Hundested

18

90

25

70

60

245

4.920

1.395

4.015

3.295

13.625

Gribskov

21

115

35

120

75

345

5.495

1.580

5.670

3.460

16.205

Bornholm

24

95

30

45

65

235

3.925

1.160

1.845

2.700

9.630

Region Hovedstaden

1.116

5.205

1.535

4.410

3.400

14.555

4.670

1.375

3.950

3.050

13.045

Tabel 3.2.  Virkningen af skattepolitikken fordelt på kommuner i Region Sjælland (2008-niveau)

Region Sjælland

Antal familier (1.000)

Fremgang i rådighedsbeløb, mio. kr.

Gennemsnitlig fremgang i rådighedsbeløb pr. familie, kr.

Forårspakken og Lavere skat på arbejde

Suspension af SP-bidraget

Skattestop for ejendomsværdiskat

Skattestop for punktafgifter og bilafgifter

Samlet virkning af skatte-politikken

Forårspakken og Lavere skat på arbejde

Suspension af SP-bidraget

Skattestop for ejendomsværdiskat

Skattestop for punktafgifter og bilafgifter

Samlet virkning af skatte-politikken

Greve

25

160

45

130

105

445

6.345

1.865

5.230

4.170

17.610

Køge

31

170

50

115

105

435

5.555

1.580

3.695

3.415

14.240

Roskilde

47

270

75

195

160

705

5.810

1.605

4.215

3.450

15.080

Solrød

10

70

20

65

45

200

6.810

2.030

6.475

4.155

19.470

Odsherred

20

90

25

65

55

240

4.570

1.170

3.320

2.885

11.945

Holbæk

38

195

55

120

120

490

5.240

1.490

3.145

3.190

13.060

Faxe

19

105

30

55

60

250

5.360

1.455

2.875

3.225

12.915

Kalundborg

30

145

40

85

90

360

4.825

1.335

2.900

2.975

12.035

Ringsted

17

95

25

60

55

230

5.305

1.430

3.385

3.120

13.245

Slagelse

44

210

60

125

135

525

4.780

1.360

2.865

3.030

12.030

Stevns

11

60

15

40

35

150

5.625

1.515

3.775

3.440

14.355

Sorø

15

85

25

55

50

215

5.620

1.470

3.545

3.305

13.935

Lejre

13

95

25

70

55

245

7.040

1.925

5.025

4.105

18.090

Lolland

28

100

30

45

75

250

3.645

1.030

1.660

2.610

8.940

Næstved

46

230

60

130

140

560

4.945

1.350

2.765

3.065

12.125

Guldborgsund

37

145

40

105

100

390

3.910

1.130

2.915

2.755

10.710

Vordingborg

26

115

30

70

75

290

4.350

1.245

2.775

2.850

11.225

Region Sjælland

457

2.335

655

1.535

1.460

5.985

5.115

1.430

3.360

3.200

13.095

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tabel 3.3.  Virkningen af skattepolitikken fordelt på kommuner i Region Syddanmark (2008-niveau)

Region Syddanmark

Antal familier (1.000)

Fremgang i rådighedsbeløb, mio. kr.

Gennemsnitlig fremgang i rådighedsbeløb pr. familie, kr.

Forårspakken og Lavere skat på arbejde

Suspension af SP-bidraget

Skattestop for ejendomsværdiskat

Skattestop for punktafgifter og bilafgifter

Samlet virkning af skatte-politikken

Forårspakken og Lavere skat på arbejde

Suspension af SP-bidraget

Skattestop for ejendomsværdiskat

Skattestop for punktafgifter og bilafgifter

Samlet virkning af skatte-politikken

Middelfart

19

105

30

35

65

235

5.560

1.525

1.730

3.325

12.140

Assens

23

115

30

25

75

245

4.965

1.415

1.145

3.295

10.820

Faaborg-Midtfyn

30

130

40

35

85

295

4.460

1.270

1.260

2.890

9.880

Kerteminde

13

65

15

15

40

135

4.725

1.295

1.225

2.970

10.215

Nyborg

18

80

20

25

50

180

4.360

1.225

1.480

2.845

9.910

Odense

118

490

150

220

330

1.190

4.170

1.255

1.870

2.785

10.080

Svendborg

34

145

40

60

95

345

4.370

1.200

1.840

2.820

10.230

Nordfyn

15

75

20

20

45

165

4.945

1.355

1.270

3.080

10.645

Langeland

8

25

5

10

20

65

3.290

885

1.130

2.485

7.795

Ærø

4

15

5

5

10

30

3.460

960

1.090

2.725

8.235

Haderslev

32

150

45

35

95

330

4.690

1.385

1.165

3.025

10.265

Billund

15

80

20

15

45

165

5.340

1.460

1.155

3.125

11.080

Sønderborg

45

205

60

40

130

430

4.580

1.305

850

2.940

9.680

Tønder

23

110

30

20

70

230

4.785

1.380

980

2.995

10.135

Esbjerg

68

320

90

95

205

710

4.705

1.360

1.390

2.980

10.430

Fanø

2

10

5

5

5

25

4.810

1.465

1.965

3.170

11.410

Varde

27

140

40

30

85

290

5.175

1.445

1.130

3.145

10.895

Vejen

23

110

35

30

70

240

4.870

1.435

1.215

3.075

10.595

Aabenraa

33

155

45

30

100

330

4.685

1.320

840

2.975

9.825

Fredericia

29

145

40

55

85

330

5.155

1.410

1.850

3.060

11.475

Kolding

51

265

75

95

170

600

5.125

1.490

1.820

3.275

11.710

Vejle

60

310

95

115

195

715

5.225

1.570

1.890

3.285

11.970

Region Syddanmark

689

3.250

935

1.015

2.075

7.275

4.715

1.360

1.470

3.010

10.560

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tabel 3.4.  Virkningen af skattepolitikken fordelt på kommuner i Region Midtjylland (2008-niveau)

Region Midtjylland

Antal familier (1.000)

Fremgang i rådighedsbeløb, mio. kr.

Gennemsnitlig fremgang i rådighedsbeløb pr. familie, kr.

Forårspakken og Lavere skat på arbejde

Suspension af SP-bidraget

Skattestop for ejendomsværdiskat

Skattestop for punktafgifter og bilafgifter

Samlet virkning af skatte-politikken

Forårspakken og Lavere skat på arbejde

Suspension af SP-bidraget

Skattestop for ejendomsværdiskat

Skattestop for punktafgifter og bilafgifter

Samlet virkning af skatte-politikken

Horsens

46

225

65

105

135

535

4.875

1.455

2.245

2.955

11.525

Herning

47

245

70

75

150

540

5.210

1.480

1.540

3.205

11.430

Holstebro

32

165

45

50

100

360

5.155

1.430

1.595

3.125

11.300

Lemvig

12

70

20

10

40

140

5.625

1.645

860

3.395

11.525

Struer

13

65

20

15

40

140

4.885

1.410

1.125

3.110

10.530

Syddjurs

21

105

30

55

70

260

4.975

1.450

2.560

3.215

12.200

Norddjurs

22

100

30

20

60

210

4.580

1.290

1.020

2.720

9.605

Favrskov

24

140

35

55

80

315

5.960

1.575

2.420

3.420

13.375

Odder

12

60

20

40

40

155

5.305

1.560

3.325

3.345

13.535

Randers

55

265

75

85

165

590

4.810

1.375

1.545

2.990

10.720

Silkeborg

48

260

70

110

160

600

5.445

1.485

2.330

3.315

12.575

Samsø

2

10

5

5

5

20

4.405

1.175

1.850

2.035

9.465

Skanderborg

28

175

50

90

105

420

6.190

1.730

3.105

3.665

14.690

Ã…rhus

192

820

245

580

550

2.190

4.270

1.270

3.015

2.860

11.420

Ikast-Brande

22

110

30

25

70

240

5.145

1.435

1.190

3.110

10.880

Ringkøbing-Skjern

31

165

45

40

100

355

5.325

1.520

1.355

3.255

11.460

Hedensted

24

130

40

45

80

295

5.435

1.605

1.885

3.255

12.185

Skive

28

135

40

20

85

280

4.880

1.400

735

3.115

10.130

Viborg

51

265

75

70

160

570

5.215

1.450

1.355

3.120

11.135

Region Midtjylland

711

3.520

1.010

1.495

2.195

8.220

4.955

1.420

2.105

3.085

11.565

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tabel 3.5.  Virkningen af skattepolitikken fordelt på kommuner i Region Nordjylland (2008-niveau)

Region Nordjylland

Antal familier (1.000)

Fremgang i rådighedsbeløb, mio. kr.

Gennemsnitlig fremgang i rådighedsbeløb pr. familie, kr.

Forårspakken og Lavere skat på arbejde

Suspension af SP-bidraget

Skattestop for ejendomsværdiskat

Skattestop for punktafgifter og bilafgifter

Samlet virkning af skatte-politikken

Forårspakken og Lavere skat på arbejde

Suspension af SP-bidraget

Skattestop for ejendomsværdiskat

Skattestop for punktafgifter og bilafgifter

Samlet virkning af skatte-politikken

Morsø

12

50

15

10

35

110

4.130

1.275

835

2.770

9.010

Thisted

25

120

35

15

75

245

4.695

1.335

655

2.900

9.590

Brønderslev

19

95

25

25

60

210

4.895

1.395

1.355

3.115

10.765

Frederikshavn

37

165

45

50

110

375

4.480

1.270

1.420

3.020

10.195

Vesthimmerland

21

90

25

20

55

190

4.235

1.195

990

2.675

9.095

Læsø

1

5

-

5

5

10

3.470

990

2.370

2.740

9.570

Rebild

15

85

25

25

50

185

5.690

1.595

1.705

3.310

12.305

Mariagerfjord

24

120

35

35

75

265

5.155

1.375

1.425

3.135

11.085

Jammerbugt

21

100

30

20

65

215

4.690

1.355

970

3.120

10.140

Aalborg

120

540

155

190

335

1.220

4.495

1.290

1.580

2.785

10.150

Hjørring

38

160

50

50

105

365

4.260

1.270

1.290

2.845

9.660

Region Nordjylland

334

1.530

435

445

970

3.385

4.585

1.310

1.340

2.910

10.145

 

 



[1] Fra 2007 kommune- og kirkeskatten og sundhedsbidraget.

[2] I 2009 øges beskæftigelsesfradraget yderligere til 4,25 pct., personfradraget forhøjes med yderligere 500 kr. og mellemskattegrænsen forhøjes med 56.000 kr. (i 2008-niveau) som følge af Lavere skat på arbejde.