Til

Folketinget - Skatteudvalget

 

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 395 af 19. september 2008

 (Alm. del).

 

 

 

 

 

Kristian Jensen

                                                                  / Thomas Larsen

 

                        


Spørgsmål:

Der bedes redegjort for, hvordan man i den tværministerielle rapport ”En omkostningseffektiv klimastrategi”, februar 2003 er kommet frem til, at der vil være samfundsøkonomiske omkostninger på 650 kr. pr. ton CO2 ved at afskaffe befordringsfradraget. Alle relevante forudsætninger bedes specificeret. Der ønskes endvidere oplyst, om der senere er lavet andre skøn for de samfundsøkonomiske omkostninger.

 

Svar: I vedlagte notat - Nærmere om beregning af samfundsøkonomiske omkostninger ved at afskaffe befordringsfradraget i en ”En omkostningseffektiv klimastrategi.” - er der gjort rede for beregningerne.

Beregningerne i ”En omkostningseffektiv klimastrategi” omfatter ikke de betydelige virkninger på arbejdsmarkedet.

Beregningerne er oprindeligt lavet af COWI. Skatteministeriet er ikke bekendt med, at der er offentliggjort nyere beregninger.

I vedlagte notat fra Skatteministeriet - Virkningerne af at ophæve befordringsfradraget – er virkningerne beregnet med de forudsætninger Skatteministeriet normalt anvender. Beregningerne omfatter også virkningerne på arbejdsmarkedet.

Efter beregningerne vil afskaffelse af befordringsfradraget føre til et fald i transporten på ca. 1,4 mia. km. Det svarer til omkring 20 pct. af den transport, der gives fradrag for. Arbejdsudbuddet falder med ca. 7.000 personer. Hertil kommer at indtægterne fra bilafgifterne falder. Derfor er nettoeffekten på statens finanser alene ca. ¼ af den umiddelbare effekt.

Samfundsøkonomien vil blive forringet med ca. 2,5 mia.kr., når man ikke tager hensyn til værdien af mindre forurening, støj, uheld og trængsel og 1,9 mia. kr. efter. Den beregnede omkostning pr. ton CO2 er omkring 11.000 kr./t

Det skal understreges, at beregningerne er usikre. Den samlede konklusion fra ”En omkostningseffektiv klimastrategi” står dog fast. Afskaffelse af befordringsfradraget vil have meget høje samfundsøkonomiske omkostninger både før og især efter at der tages hensyn til virkningerne på arbejdsmarkedet.