Til

Folketinget - Skatteudvalget

 

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 392 af 5. september 2008. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jesper Petersen (SF).

(Alm. del).

 

 

 

 

 

Kristian Jensen

                                           /Lise Bo Nielsen

                        


Spørgsmål: I forlængelse af spørgsmål S 2428 (marts 2007), bedes ministeren oplyse om OMXC20-selskabernes skattebetaling i 2006 (og om muligt i 2007), og dermed belyse konsekvenserne af nedsættelsen af selskabsskatten fra 28 pct. til 25 pct.

 

Svar: Ændringen af selskabsbeskatningen i 2007 var nødvendig som følge af CFC-dommen (i Cadbury Schweppes-sagen) og fordi udenlandske selskabers aktiviteter havde sat den danske selskabsskat under pres. Formålet med ændringerne var bl.a. at opretholde et værn imod udflytning af selskabsskattegrundlag og således stoppe aggressiv skatteplanlægning (tynd kapitalisering) og dermed sikre, at der ikke sker en udhuling af det danske selskabsskattegrundlag. Endvidere vurderes, at en nedsættelse af selskabsskattesatsen vil medføre en stigning i investeringerne i Danmark, hvilket bl.a. vil være til gavn for lønmodtagerne.

SKAT har på nuværende tidspunkt ikke fået alle oplysningerne for selskabernes endelige skattebetaling for indkomståret 2007, hvorfor det således ikke er muligt at oplyse selskabernes skattebetaling i 2007.

De nuværende 20 selskaber i OMXC20[1] betalte i 2006 lidt over 10 mia. kr. i indkomstskat (eksklusive skatter fra olie- og gasindvinding). Oplysninger om enkelte skatteyderes skatteforhold er omfattet af skatteforvaltningslovens § 17 vedrørende ubetinget tavshedspligt, hvorfor jeg ikke kan udtale mig om de enkelte konkrete selskaber. Jeg kan dog oplyse, at fire af de 20 selskaber betalte ikke selskabsskat. De 6 selskaber i den finansielle sektor betalte tilsammen ca. 7,7 mia. kr. i selskabsskat. De 4 selskaber (med positiv skattebetaling) indenfor medicinalindustrien betalte ca. 2 mia. kr. i selskabsskat. De resterende 6 selskaber betalte ca. 0,3 mia. kr.

Nedsættelsen af selskabsskatten fra 28 pct. til 25 pct. havde først virkning fra indkomståret 2007, dermed giver skattebetalingerne i 2006 ikke grundlag for at belyse konsekvenserne af denne ændring. Satsnedsættelsen er dog isoleret set en gevinst for alle selskaber med positiv skattepligtig indkomst. Hvis det antages, at OMXC20-selskaberne har uændret skattepligtig indkomst i 2007, vil selskaberne i OMXC20 således isoleret set vinde omkring 1,2 mia. kr. ved satsnedsættelsen.

Satsnedsættelsen var imidlertid kun en del af de omfattende ændringer af selskabsbeskatningen, som blev vedtaget i foråret 2007. Nedsættelsen skal derfor ses i sammenhæng med de øvrige ændringer, bl.a. beskæring af rentefradraget for ”store” selskaber med indførslen af et loft over fradragsberettigede nettofinansieringsudgifter på pt. 7 pct. af den skattemæssige værdi af driftsaktiverne, justering af CFC-reglerne, samt stramningen af visse gunstige afskrivningsregler. Det er skønnet, at den samlede varige virkning af ændringerne af selskabsbeskatningen er en provenugevinst på 2,8 mia. kr., jf. bemærkningerne til lovforslag nr. L 213 (Folketingsåret 2006-2007).

Skatteomlægningen vil således i de allerfleste tilfælde ændre selskabernes skattebetaling. Selskaber, der har en positiv skattepligtig indkomst, vil isoleret set opnå en økonomisk gevinst ved satsnedsættelsen. Omvendt vil selskaber med store nettofinansieringsudgifter isoleret set blive påført et økonomisk tab, idet fradragsværdien af nettofinansieringsudgifter beskæres. Derudover vil stramningerne i afskrivningsreglerne forøge skattebetalingerne.



[1] To af selskaberne sambeskattes og optræder derfor som en enhed i skattemæssig forstand.