Til
Folketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 383 af 4. september 2008. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Colette L. Brix (DF).
(Alm. del).
Kristian Jensen
                                          / Birgitte Christensen
                       Â
Spørgsmål: Vil ministeren oplyse, om svarene på de spørgsmål, der indgår i SKM.2008.685, er de samme, hvis der er tale om en almindelig varebil på gule plader (ikke specialindrettet). Der bedes endvidere redegjort for reglerne (både for en almindelig varebil og en specialindrettet varebil), hvis en håndværker, der ikke har andre pasningsmuligheder, tager sit barn med ud til en arbejdsopgave. I den forbindelse bedes redegjort for, om SKM2008.685 vil have indflydelse på det kommende lovforslag om smidiggørelse af 60-dages reglen.
Svar: Overordnet kan jeg oplyse, at der ikke uden skatte- og momsmæssige konsekvenser kan køres privat i en almindelig varebil på gule plader i samme omfang som i en specialindrettet varebil. Begrundelsen for, at der i visse situationer accepteres kørsel af mere privat karakter i en specialindrettet varebil, er, at den i udgangspunktet ikke er egnet som et alternativ til en privat bil. Om der i det enkelte tilfælde kan være tale om erhvervsmæssig kørsel, afhænger af en konkret stillingtagen hertil. En sådan konkret stillingtagen til specifikke situationer kan opnås ved at anmode SKAT om bindende svar.
Som udgangspunkt er det kørselsruten, der er afgørende for, om den givne kørsel har moms- og skattemæssige konsekvenser, uanset om der køres i en almindelig eller en specialindrettet varebil. Hvis SKAT kontrollerer en skattepligtig, og den skattepligtige har sit barn med i bilen, er det et moment, der taler for, at kørslen er privat. Det vil imidlertid afhænge af en konkret vurdering, hvorvidt kørslen har moms- og skattemæssige konsekvenser. F.eks. vil det i et specialindrettet køretøj hverken have moms- eller skattemæssige konsekvenser at aflevere eller hente sit barn pÃ¥ vejen mellem hjem og arbejde.Â
SKM2008.685.SR omhandler specialindrettede køretøjer og ses dermed ikke umiddelbart at have betydning for det omtalte lovforslag om smidiggørelse af 60-dages reglen. Lovforslaget udmønter de initiativer, der kræver lovgivning, i den aftale vedrørende gulpladebiler, som den 4. april 2008 blev indgået mellem Regeringen, Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Ny Alliance (nu Liberal Alliance). Lovforslaget drejer sig udover smidiggørelse af 60-dages reglen om dagsafgift for privat benyttelse af varebiler og afgiftsfritagelse for visse ledsagebiler.
Med hensyn til hvordan specialindrettede varebiler afgrænses i forhold til almindelige varebiler på gule plader, kan jeg henvise til SKM2008.354.SKAT med bilag 1 - 7. Her er der vist eksempler på både almindelige varebiler og specialindrettede varebiler.