Til

Folketinget - Skatteudvalget

 

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 381 af 4. september 2008

 (Alm. del).

 

 

 

 

 

Kristian Jensen

                                                                  /Thomas Larsen

 

                        


Spørgsmål:

Med henvisning til ministerens oplysninger under samrådet om, at det aktuelle samarbejde i OECD-regi henholdsvis med de nordiske lande om opgørelse m.v. af skatteudgifter forventes afsluttet foråret 2009, og at de kommende rapporter/analyser vil blive oversendt til Rigsrevisionen, anmodes ministeren om tillige at tilsende udvalget disse sammen med en fremadrettet orientering om, hvilke initiativer og ændringer m.v. ministeren finder, at rapporterne/analyserne giver anledning til.

Svar:

I min redegørelse til statsrevisorerne vedr. Beretning nr. 1/2007 om gennemsigtighed vedrørende skatteudgifter tilkendegav jeg, at statsrevisorerne vil blive orienteret om det internationale arbejde med skatteudgifter som Danmark deltager i. Når analyserne er færdige, vil Skatteudvalget ligeledes blive orienteret, herunder om arbejdet med skatteudgifterne giver anledning til ændringer i opgørelsen af skatteudgifter i Danmark.

Skatteministeriet deltager pt. i projekter i såvel OECD som nordisk regi. Det er forventningen, at begge projekter vil blive afsluttet i foråret 2009. Indtil videre har en række lande – herunder Danmark – præsenteret arbejdet med skatteudgifter i OECD. På baggrund heraf har der bl.a. været en diskussion af fordele og ulemper ved at præsentere skatteudgifter i forbindelse med de offentlige budgetter.

I Rigsrevisionens beretning om gennemsigtighed vedrørende skatteudgifter hedder det bl.a., at lovforberedelsen er blevet styrket. Med henblik på yderligere at styrke lovforberedelsen og Folketingets muligheder for at tage stilling til skatteudgifter vil Skatteministeriet fremadrettet have eksplicit fokus på eventuelle skatteudgifter i ny lovgivning fremsat og gennemført på ministeriets område.

Således skal eventuelle skatteudgifter fremgå af selve lovforslaget med en beskrivelse af, hvori skatteudgiften består, formålet med skatteudgiften og hvilken branche eller gruppe, der er den direkte modtager.

Skatteudgiften vil efterfølgende indgå i en oversigt over skatteudgifter, der vil være tilgængelig på Skatteministeriets hjemmeside. Oversigten vil blive opgjort årligt for det enkelte folketingsår.

Skatteudgifter skal opgøres ud fra den såkaldte tabt provenu metode, dvs. den direkte og umiddelbare provenuvirkning.

Skatteudgifterne vil som hovedregel ikke blive genberegnet med faste intervaller. De enkelte områder vil blive opdateret i forbindelse med ændringer i den relaterede lovgivning og i forbindelse med større gennemgange af de enkelte områder i øvrigt.

Skatteudgifterne opgøres ikke længere årligt i forbindelse med finanslovforslaget. Jeg kan bl.a. henvise til mit talepapir, jf. besvarelsen af SAU alm. del spørgsmål 380, for en begrundelse heraf.

Jeg vil dog her bemærke, at jeg især finder, at ressourcerne bedre kan anvendes på generelle analyser og evalueringer af alle forhold vedrørende et afgrænset område af skatte- eller afgiftssystemet frem for en årlig opdatering af samtlige skatteudgifter alene med fokus på skatteudgiftens størrelse. Jeg er derfor glad for udvalgets tilkendegivelse af, at sådanne fokuserede analyser ville være at foretrække fremfor en total gennemgang af alle skatteudgifter.

Jeg vil vende tilbage med en orientering til udvalget om hvilke initiativer og ændringer de videre rapporter og analyser giver anledning til.