Til

Folketinget - Skatteudvalget

 

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 368 af 25. august 2008. Spørgsmål er stillet efter ønske fra Jesper Petersen (SF).

 (Alm. del).

 

 

 

 

 

Kristian Jensen

                                           /Thomas Larsen

                        


Spørgsmål:

Der ønskes en beregning af påvirkningen af den disponible indkomt af dels skattelettelsen på ca. 5 mia. kr. i 2009, dels genoptagelsen af SP-ordningen (i forhold til en situation hvor suspensionen var videreført). Endelig bedes den samlede fordelingsvirkning belyst. Der ønskes en opdeling efter indkomstintervaller og efter par henholdsvis enlige. Påvirkningen bedes oplyst dels i kroner, dels i procent af den disponible indkomst.

Svar:

Tabel 1-3 nedenfor viser skattelettelserne som følge af lavere skat på arbejde i 2008 og 2009 samt genindførelse af SP- ordningen i absolutte tal og i procent af disponibel indkomst både for enkelte individer og for familier.

Samlet set opnår alle indkomstgrupper en stigning i rådighedsbeløbet som følge af skattelettelserne for lav- og mellemindkomsterne i 2008 og 2009, selvom der er taget højde for genindførelsen af SP- opsparingen.

Der er dog tale om, at par med indkomster under 150.000 kr. i gennemsnit får en mindre nedgang i rådighedsbeløbet, idet denne indkomstgruppe initialt betaler forholdsmæssigt lidt i skat. Der er dog tale om en ændring på under 100 kr. om måneden, som primært rammer familier med negativ indtægt f.eks. som følge af underskud af egen virksomhed.

Skattetiltagene gavner specielt mellemindkomsterne, som opnår den største procentvise fremgang i den disponible indkomst.

SP- opsparingen har midlertidigt været suspenderet i 2004- 2008. Suspensionen af SP- bidraget udløber automatisk i 2009 som følge af gældende lovgivning fra før vedtagelsen af lavere skat på arbejde. SP- opsparingen er en individuel opsparing og ikke en skat.

Genindførelsen af SP- opsparingen har modsatrettede effekter på rådighedsbeløbet. På den ene side lægges den ene procent til side, hvilket mindsker indkomsten efter skat med 1 procent. På den anden side reduceres den arbejdsindkomst, der indgår i den personlige indkomst med 1 procent, hvilket trækker i retning af lavere indkomstskat. De to modsatrettede effekter betyder, at SP- opsparingens ene procent ikke slår fuldt igennem på rådighedsbeløbet (jf. samlet ændring i rådighedsbeløb kolonne 8 i tabellerne).

Hertil kommer, at den ene procent, der indbetales til SP- opsparingen, udbetales igen til skatteyderen i pensionisttilværelsen med forrentning.

Hensigten med SP- ordningen er, at ”træde lidt på bremsen”, således at økonomien ikke overophedes med dertilhørende risiko for at udløse en langvarig lavkonjunktur med stigende ledighed som følge.

Skattelettelserne har derimod til hensigt at øge arbejdsudbuddet, og er fuldt finansieret. Et øget arbejdsudbud bidrager ligeledes til at modvirke presset på arbejdsmarkedet.

Lavere skat på arbejde reducerer marginalskatten for 575.000 personer og skønnes samlet set at øge arbejdsudbuddet med 7-8.000 fuldtidsstillinger.

 

 

 


Tabel 1. Fordeling af skattelettelser i 2008-2009 og SP. D-familier (2009-niveau)

Indkomst

interval

Antal skatteydere

(1.000 personer)

Samlet indkomst, kr.

Disponibel indkomst,

Kr.

Lavere skat på

arbejde

Genindførelse af SP i 2009

Samlet ændring i rådiheds-beløb,

Kr.

Ændret rådighedsbeløb i pct. af disp. indk.

Skatte-lettelse i 2008, 

kr.

Skatte-lettelse 2009,

Kr.

Under 100.000

144

28.750

19.450

150

100

-300

0

-0,01

100.001-150.000

343

131.950

98.200

300

200

-200

300

0,30

150.001-200.000

272

173.700

126.300

400

250

-400

200

0,17

200.001-250.000

230

223.750

161.650

650

350

-600

400

0,25

250.001-300.000

214

275.150

192.500

1.050

400

-1.050

350

0,19

300.001-350.000

198

324.450

222.900

1.300

850

-1.400

750

0,34

350.001-400.000

167

374.200

252.900

1.500

1.950

-1.550

1.900

0,76

400.001-500.000

241

447.550

298.750

1.750

1.900

-1.850

1.800

0,61

500.001-600.000

229

551.200

367.300

2.450

1.500

-2.750

1.250

0,34

600.001-700.000

220

648.300

425.500

3.000

2.300

-3.350

1.950

0,46

700.001-800.000

164

746.100

476.700

3.250

5.350

-3.650

4.950

1,04

800.001-1.000.000

168

884.500

542.750

3.500

6.800

-3.950

6.350

1,17

Over 1.000.000

134

1.572.400

862.550

3.750

7.600

-5.550

5.800

0,67

Alle

2.724

437.550

282.700

1.600

1.900

-1.800

1.700

0,60

Anm.:

Lovmodelberegninger er baseret på en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen fra 2006 fremskrevet til 2009 med forudsætninger fra Økonomisk Redegørelse august 2008. Samlet indkomst omfatter personlig indkomst, positiv nettokapitalindkomst samt aktieindkomst. Disponibel indkomst er den samlede indkomst fratrukket AM bidrag, personlig indkomstskat, aktieindkomstskat og ejendomsværdiskat. Rækkefølgen af beregningerne har betydning for fordelingen af den samlede ændring i rådighedsbeløbet på skattelettelserne og virkningen af genindførelsen af SP- opsparingen. Virkningen af genindførelsen af SP-opsparingen er beregnet først, og det er således beregningsteknisk forudsat, at skattelettelserne er indført i en situation med SP-bidrag.

Beløbene er afrundet til nærmeste 50 kr. Pga. afrunding stemmer alle tallene ikke nødvendigvis med totale ændringer.

 

Tabel 2. Fordeling af skattelettelser i 2008-2009 og SP. D-familier. Enlige (2009-niveau)

Indkomst

interval

Antal skatteydere

(1.000 personer)

Samlet indkomst, kr.

Disponibel indkomst,

Kr.

Lavere skat på

arbejde

Genindførelse af SP i 2009

Samlet ændring i rådiheds-beløb,

Kr.

Ændret rådighedsbeløb i pct. af disp. indk.

Skatte-lettelse i 2008, 

kr.

Skatte-lettelse 2009,

Kr.

Under 100.000

123

47.000

38.450

150

150

-200

100

0,24

100.001-150.000

334

132.150

98.150

250

200

-150

300

0,32

150.001-200.000

243

172.450

123.900

400

250

-400

200

0,16

200.001-250.000

144

224.950

156.150

750

300

-800

250

0,16

250.001-300.000

145

275.050

186.500

1.200

350

-1.300

300

0,15

300.001-350.000

13

324.150

216.200

1.550

1.050

-1.700

900

0,41

350.001-400.000

95

373.850

242.750

1.650

3.050

-1.750

2.950

1,22

400.001-500.000

92

441.900

274.700

1.700

3.650

-1.700

3.650

1,32

500.001-600.000

38

544.000

324.500

1.850

3.650

-2.150

3.350

1,03

600.001-700.000

18

641.600

370.500

1.950

3.800

-2.500

3.200

0,87

700.001-800.000

8

739.050

414.050

1.950

4.000

-2.700

3.250

0,78

800.001-1.000.000

7

883.500

481.250

1.900

4.000

-3.150

2.800

0,58

Over 1.000.000

7

1.690.200

854.450

1.750

3.800

-4.050

1.500

0,17

Alle

1.386

245.300

163.050

850

950

-900

900

0,54

Anm.:

Lovmodelberegninger er baseret på en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen fra 2006 fremskrevet til 2009 med forudsætninger fra Økonomisk Redegørelse august 2008. Samlet indkomst omfatter personlig indkomst, positiv nettokapitalindkomst samt aktieindkomst. Disponibel indkomst er den samlede indkomst fratrukket AM bidrag, personlig indkomstskat, aktieindkomstskat og ejendomsværdiskat. Rækkefølgen af beregningerne har betydning for fordelingen af den samlede ændring i rådighedsbeløbet på skattelettelserne og virkningen af genindførelsen.

 af SP- opsparingen. Virkningen af genindførelsen af SP-opsparingen er beregnet først, og det er således beregningsteknisk forudsat, at skattelettelserne er indført i en situation med SP-bidrag.

Beløbene er afrundet til nærmeste 50 kr. Pga. afrunding stemmer alle tallene ikke nødvendigvis med totale ændringer.


 

Tabel 3. Fordeling af skattelettelser i 2008-2009 og SP. D-familier. Par (2009-niveau)

Indkomst

interval

Antal skatteydere

(1.000 personer)

Samlet indkomst, kr.

Disponibel indkomst,

Kr.

Lavere skat på

arbejde

Genindførelse af SP i 2009

Samlet ændring i rådiheds-beløb,

Kr.

Ændret rådighedsbeløb i pct. af disp. indk.

Skatte-lettelse i 2008, 

kr.

Skatte-lettelse 2009,

Kr.

Under 100.000

11

-156.500

-180.150

200

100

-1.350

-1.050

        -

100.001-150.000

9

125.300

100.600

400

300

-1.150

-500

-0,47

150.001-200.000

29

184.250

146.400

500

350

-500

400

0,28

200.001-250.000

86

221.800

170.800

500

400

-200

650

0,39

250.001-300.000

69

275.350

205.100

700

450

-600

550

0,26

300.001-350.000

68

325.050

235.750

900

450

-850

500

0,22

350.001-400.000

72

374.650

266.350

1.300

500

-1.250

500

0,19

400.001-500.000

148

451.050

313.700

1.850

800

-1.950

650

0,21

500.001-600.000

191

552.650

375.850

2.600

1.100

-2.850

850

0,22

600.001-700.000

201

648.950

430.500

3.100

2.200

-3.450

1.850

0,43

700.001-800.000

156

746.450

480.100

3.350

5.450

-3.700

5.050

1,05

800.001-1.000.000

160

884.550

545.550

3.550

6.950

-4.000

6.500

1,19

Over 1.000.000

127

1.477.600

803.800

3.550

7.450

-5.450

5.550

0,69

Alle

1.328

632.850

403.850

2.400

2.900

-2.800

2.500

0,62

Anm.:

Lovmodelberegninger er baseret på en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen fra 2006 fremskrevet til 2009 med forudsætninger fra Økonomisk Redegørelse august 2008. Samlet indkomst omfatter personlig indkomst, positiv nettokapitalindkomst samt aktieindkomst. Disponibel indkomst er den samlede indkomst fratrukket AM bidrag, personlig indkomstskat, aktieindkomstskat og ejendomsværdiskat. Rækkefølgen af beregningerne har betydning for fordelingen af den samlede ændring i rådighedsbeløbet på skattelettelserne og virkningen af genindførelsen af SP- opsparingen. Virkningen af genindførelsen af SP-opsparingen er beregnet først, og det er således beregningsteknisk forudsat, at skattelettelserne er indført i en situation med SP-bidrag.

Beløbene er afrundet til nærmeste 50 kr. Pga. afrunding stemmer alle tallene ikke nødvendigvis med totale ændringer.