Til
Folketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 368 af 25. august 2008. Spørgsmål er stillet efter ønske fra Jesper Petersen (SF).
 (Alm. del).
Kristian Jensen
                                          /Thomas Larsen
                       Â
Der ønskes en beregning af påvirkningen af den disponible indkomt af dels skattelettelsen på ca. 5 mia. kr. i 2009, dels genoptagelsen af SP-ordningen (i forhold til en situation hvor suspensionen var videreført). Endelig bedes den samlede fordelingsvirkning belyst. Der ønskes en opdeling efter indkomstintervaller og efter par henholdsvis enlige. Påvirkningen bedes oplyst dels i kroner, dels i procent af den disponible indkomst.
Svar:
Tabel 1-3 nedenfor viser skattelettelserne som følge af lavere skat på arbejde i 2008 og 2009 samt genindførelse af SP- ordningen i absolutte tal og i procent af disponibel indkomst både for enkelte individer og for familier.
Samlet set opnår alle indkomstgrupper en stigning i rådighedsbeløbet som følge af skattelettelserne for lav- og mellemindkomsterne i 2008 og 2009, selvom der er taget højde for genindførelsen af SP- opsparingen.
Der er dog tale om, at par med indkomster under 150.000 kr. i gennemsnit får en mindre nedgang i rådighedsbeløbet, idet denne indkomstgruppe initialt betaler forholdsmæssigt lidt i skat. Der er dog tale om en ændring på under 100 kr. om måneden, som primært rammer familier med negativ indtægt f.eks. som følge af underskud af egen virksomhed.
Skattetiltagene gavner specielt mellemindkomsterne, som opnår den største procentvise fremgang i den disponible indkomst.
SP- opsparingen har midlertidigt været suspenderet i 2004- 2008. Suspensionen af SP- bidraget udløber automatisk i 2009 som følge af gældende lovgivning fra før vedtagelsen af lavere skat på arbejde. SP- opsparingen er en individuel opsparing og ikke en skat.
Genindførelsen af SP- opsparingen har modsatrettede effekter på rådighedsbeløbet. På den ene side lægges den ene procent til side, hvilket mindsker indkomsten efter skat med 1 procent. På den anden side reduceres den arbejdsindkomst, der indgår i den personlige indkomst med 1 procent, hvilket trækker i retning af lavere indkomstskat. De to modsatrettede effekter betyder, at SP- opsparingens ene procent ikke slår fuldt igennem på rådighedsbeløbet (jf. samlet ændring i rådighedsbeløb kolonne 8 i tabellerne).
Hertil kommer, at den ene procent, der indbetales til SP- opsparingen, udbetales igen til skatteyderen i pensionisttilværelsen med forrentning.
Hensigten med SP- ordningen er, at â€træde lidt pÃ¥ bremsenâ€, sÃ¥ledes at økonomien ikke overophedes med dertilhørende risiko for at udløse en langvarig lavkonjunktur med stigende ledighed som følge.
Skattelettelserne har derimod til hensigt at øge arbejdsudbuddet, og er fuldt finansieret. Et øget arbejdsudbud bidrager ligeledes til at modvirke presset på arbejdsmarkedet.
Lavere skat på arbejde reducerer marginalskatten for 575.000 personer og skønnes samlet set at øge arbejdsudbuddet med 7-8.000 fuldtidsstillinger.
Tabel 1. Fordeling af skattelettelser i 2008-2009 og SP. D-familier (2009-niveau) |
|||||||||
Indkomst interval |
Antal skatteydere (1.000 personer) |
Samlet indkomst, kr. |
Disponibel indkomst, Kr. |
Lavere skat på arbejde |
Genindførelse af SP i 2009 |
Samlet ændring i rådiheds-beløb, Kr. |
Ændret rådighedsbeløb i pct. af disp. indk. |
||
Skatte-lettelse i 2008, kr. |
Skatte-lettelse 2009, Kr. |
||||||||
Under 100.000 |
144 |
28.750 |
19.450 |
150 |
100 |
-300 |
0 |
-0,01 |
|
100.001-150.000 |
343 |
131.950 |
98.200 |
300 |
200 |
-200 |
300 |
0,30 |
|
150.001-200.000 |
272 |
173.700 |
126.300 |
400 |
250 |
-400 |
200 |
0,17 |
|
200.001-250.000 |
230 |
223.750 |
161.650 |
650 |
350 |
-600 |
400 |
0,25 |
|
250.001-300.000 |
214 |
275.150 |
192.500 |
1.050 |
400 |
-1.050 |
350 |
0,19 |
|
300.001-350.000 |
198 |
324.450 |
222.900 |
1.300 |
850 |
-1.400 |
750 |
0,34 |
|
350.001-400.000 |
167 |
374.200 |
252.900 |
1.500 |
1.950 |
-1.550 |
1.900 |
0,76 |
|
400.001-500.000 |
241 |
447.550 |
298.750 |
1.750 |
1.900 |
-1.850 |
1.800 |
0,61 |
|
500.001-600.000 |
229 |
551.200 |
367.300 |
2.450 |
1.500 |
-2.750 |
1.250 |
0,34 |
|
600.001-700.000 |
220 |
648.300 |
425.500 |
3.000 |
2.300 |
-3.350 |
1.950 |
0,46 |
|
700.001-800.000 |
164 |
746.100 |
476.700 |
3.250 |
5.350 |
-3.650 |
4.950 |
1,04 |
|
800.001-1.000.000 |
168 |
884.500 |
542.750 |
3.500 |
6.800 |
-3.950 |
6.350 |
1,17 |
|
Over 1.000.000 |
134 |
1.572.400 |
862.550 |
3.750 |
7.600 |
-5.550 |
5.800 |
0,67 |
|
Alle |
2.724 |
437.550 |
282.700 |
1.600 |
1.900 |
-1.800 |
1.700 |
0,60 |
|
Anm.: |
Lovmodelberegninger er baseret på en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen fra 2006 fremskrevet til 2009 med forudsætninger fra Økonomisk Redegørelse august 2008. Samlet indkomst omfatter personlig indkomst, positiv nettokapitalindkomst samt aktieindkomst. Disponibel indkomst er den samlede indkomst fratrukket AM bidrag, personlig indkomstskat, aktieindkomstskat og ejendomsværdiskat. Rækkefølgen af beregningerne har betydning for fordelingen af den samlede ændring i rådighedsbeløbet på skattelettelserne og virkningen af genindførelsen af SP- opsparingen. Virkningen af genindførelsen af SP-opsparingen er beregnet først, og det er således beregningsteknisk forudsat, at skattelettelserne er indført i en situation med SP-bidrag. Beløbene er afrundet til nærmeste 50 kr. Pga. afrunding stemmer alle tallene ikke nødvendigvis med totale ændringer. |
||||||||
Tabel 2. Fordeling af skattelettelser i 2008-2009 og SP. D-familier. Enlige (2009-niveau) |
|||||||||
Indkomst interval |
Antal skatteydere (1.000 personer) |
Samlet indkomst, kr. |
Disponibel indkomst, Kr. |
Lavere skat på arbejde |
Genindførelse af SP i 2009 |
Samlet ændring i rådiheds-beløb, Kr. |
Ændret rådighedsbeløb i pct. af disp. indk. |
||
Skatte-lettelse i 2008, kr. |
Skatte-lettelse 2009, Kr. |
||||||||
Under 100.000 |
123 |
47.000 |
38.450 |
150 |
150 |
-200 |
100 |
0,24 |
|
100.001-150.000 |
334 |
132.150 |
98.150 |
250 |
200 |
-150 |
300 |
0,32 |
|
150.001-200.000 |
243 |
172.450 |
123.900 |
400 |
250 |
-400 |
200 |
0,16 |
|
200.001-250.000 |
144 |
224.950 |
156.150 |
750 |
300 |
-800 |
250 |
0,16 |
|
250.001-300.000 |
145 |
275.050 |
186.500 |
1.200 |
350 |
-1.300 |
300 |
0,15 |
|
300.001-350.000 |
13 |
324.150 |
216.200 |
1.550 |
1.050 |
-1.700 |
900 |
0,41 |
|
350.001-400.000 |
95 |
373.850 |
242.750 |
1.650 |
3.050 |
-1.750 |
2.950 |
1,22 |
|
400.001-500.000 |
92 |
441.900 |
274.700 |
1.700 |
3.650 |
-1.700 |
3.650 |
1,32 |
|
500.001-600.000 |
38 |
544.000 |
324.500 |
1.850 |
3.650 |
-2.150 |
3.350 |
1,03 |
|
600.001-700.000 |
18 |
641.600 |
370.500 |
1.950 |
3.800 |
-2.500 |
3.200 |
0,87 |
|
700.001-800.000 |
8 |
739.050 |
414.050 |
1.950 |
4.000 |
-2.700 |
3.250 |
0,78 |
|
800.001-1.000.000 |
7 |
883.500 |
481.250 |
1.900 |
4.000 |
-3.150 |
2.800 |
0,58 |
|
Over 1.000.000 |
7 |
1.690.200 |
854.450 |
1.750 |
3.800 |
-4.050 |
1.500 |
0,17 |
|
Alle |
1.386 |
245.300 |
163.050 |
850 |
950 |
-900 |
900 |
0,54 |
|
Anm.: |
Lovmodelberegninger er baseret på en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen fra 2006 fremskrevet til 2009 med forudsætninger fra Økonomisk Redegørelse august 2008. Samlet indkomst omfatter personlig indkomst, positiv nettokapitalindkomst samt aktieindkomst. Disponibel indkomst er den samlede indkomst fratrukket AM bidrag, personlig indkomstskat, aktieindkomstskat og ejendomsværdiskat. Rækkefølgen af beregningerne har betydning for fordelingen af den samlede ændring i rådighedsbeløbet på skattelettelserne og virkningen af genindførelsen.  af SP- opsparingen. Virkningen af genindførelsen af SP-opsparingen er beregnet først, og det er således beregningsteknisk forudsat, at skattelettelserne er indført i en situation med SP-bidrag. Beløbene er afrundet til nærmeste 50 kr. Pga. afrunding stemmer alle tallene ikke nødvendigvis med totale ændringer. |
||||||||
Tabel 3. Fordeling af skattelettelser i 2008-2009 og SP. D-familier. Par (2009-niveau) |
|||||||||
Indkomst interval |
Antal skatteydere (1.000 personer) |
Samlet indkomst, kr. |
Disponibel indkomst, Kr. |
Lavere skat på arbejde |
Genindførelse af SP i 2009 |
Samlet ændring i rådiheds-beløb, Kr. |
Ændret rådighedsbeløb i pct. af disp. indk. |
||
Skatte-lettelse i 2008, kr. |
Skatte-lettelse 2009, Kr. |
||||||||
Under 100.000 |
11 |
-156.500 |
-180.150 |
200 |
100 |
-1.350 |
-1.050 |
       - |
|
100.001-150.000 |
9 |
125.300 |
100.600 |
400 |
300 |
-1.150 |
-500 |
-0,47 |
|
150.001-200.000 |
29 |
184.250 |
146.400 |
500 |
350 |
-500 |
400 |
0,28 |
|
200.001-250.000 |
86 |
221.800 |
170.800 |
500 |
400 |
-200 |
650 |
0,39 |
|
250.001-300.000 |
69 |
275.350 |
205.100 |
700 |
450 |
-600 |
550 |
0,26 |
|
300.001-350.000 |
68 |
325.050 |
235.750 |
900 |
450 |
-850 |
500 |
0,22 |
|
350.001-400.000 |
72 |
374.650 |
266.350 |
1.300 |
500 |
-1.250 |
500 |
0,19 |
|
400.001-500.000 |
148 |
451.050 |
313.700 |
1.850 |
800 |
-1.950 |
650 |
0,21 |
|
500.001-600.000 |
191 |
552.650 |
375.850 |
2.600 |
1.100 |
-2.850 |
850 |
0,22 |
|
600.001-700.000 |
201 |
648.950 |
430.500 |
3.100 |
2.200 |
-3.450 |
1.850 |
0,43 |
|
700.001-800.000 |
156 |
746.450 |
480.100 |
3.350 |
5.450 |
-3.700 |
5.050 |
1,05 |
|
800.001-1.000.000 |
160 |
884.550 |
545.550 |
3.550 |
6.950 |
-4.000 |
6.500 |
1,19 |
|
Over 1.000.000 |
127 |
1.477.600 |
803.800 |
3.550 |
7.450 |
-5.450 |
5.550 |
0,69 |
|
Alle |
1.328 |
632.850 |
403.850 |
2.400 |
2.900 |
-2.800 |
2.500 |
0,62 |
|
Anm.: |
Lovmodelberegninger er baseret på en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen fra 2006 fremskrevet til 2009 med forudsætninger fra Økonomisk Redegørelse august 2008. Samlet indkomst omfatter personlig indkomst, positiv nettokapitalindkomst samt aktieindkomst. Disponibel indkomst er den samlede indkomst fratrukket AM bidrag, personlig indkomstskat, aktieindkomstskat og ejendomsværdiskat. Rækkefølgen af beregningerne har betydning for fordelingen af den samlede ændring i rådighedsbeløbet på skattelettelserne og virkningen af genindførelsen af SP- opsparingen. Virkningen af genindførelsen af SP-opsparingen er beregnet først, og det er således beregningsteknisk forudsat, at skattelettelserne er indført i en situation med SP-bidrag. Beløbene er afrundet til nærmeste 50 kr. Pga. afrunding stemmer alle tallene ikke nødvendigvis med totale ændringer. |
||||||||