Til

Folketinget - Skatteudvalget

 

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 363 af 20. august 2008.

Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Frank Aaen (EL).

 

(Alm. del).

 

 

 

 

 

Kristian Jensen

                                                                  /Birgitte Christensen

 

                         


Spørgsmål:

Kan en arbejdsgiver med en overenskomst eller på anden måde lave en aftale, der gør, at grupper af ansatte ikke bliver omfattet af bestemmelsen om, at alle ansatte skal have adgang til at erhverve medarbejderobligationer i henhold til ligningslovens § 7 A med mindre, det er tale om almene kriterier, der udelukker f.eks. ansatte med meget lille arbejdstid?

Svar:

Efter ligningslovens § 7 A, stk. 2, er det en betingelse for at anvende reglerne i § 7 A, stk. 1, om medarbejderobligationer, at adgangen til at erhverve obligationer står åben for alle ansatte i virksomheden. Det er et krav, at obligationerne skal tilbydes alle medarbejdere, hvorimod det ikke er et krav, at alle accepterer at deltage i ordningen.

Der kan efter ligningslovens § 7 A, stk. 2, ske afskæring af visse medarbejdere efter almene krite­rier. Der er ifølge praksis ganske snævre rammer for hvilke almene kriterier, der kan anvendes til afskære ansatte fra at deltage i en ordning. Der er givet tilladelse til, at deltidsansatte med under 8 ugentlige arbejdstimer kan udelukkes. Ansatte med under 1 års (i nogle tilfælde 3 års) anciennitet kan også udelukkes. Endvidere er det godkendt, at ansatte i uddannelsesstillinger, såsom praktikanter og lærlinge kan holdes uden for en ordning.

Jeg kan oplyse, at SkatterÃ¥det for nylig har taget stilling til spørgsmÃ¥let om, hvorvidt en medarbejderobligationsordning, kombineret med kontantlønsnedgang, er omfattet af ligningslovens § 7 A, selv om visse medarbejdere i virksomheden ikke deltager i ordningen, fordi deres overenskomst er til hinder herfor.

I den konkrete sag for Skatterådet ville en arbejdsgiver tilbyde en medarbejderobligationsordning kombineret med kontantlønsnedgang til de ansatte. Blandt de medarbejdere, som arbejdsgiveren ville tilbyde medarbejderobligationer til, var enkelte, der var omfattet af normallønsoverenskomster. Skatterådet skulle tage stilling til, om arbejdsgiveren var af­skåret fra overhovedet at tilbyde medarbejderobligationer mod kontantlønsnedgang til virksomhedens ansatte, når ansatte, der var omfattet af en normallønsoverenskomst, ikke kunne deltage.

SKAT opstiller sædvanligvis 6 betingelser, som skal opfyldes for, at tildeling af et personalegode kombineret med en kontantlønsnedgang kan anerkendes med skattemæssig virkning. En af betingelserne er, at de overenskomster, som parterne er bundet af, skal kunne rumme den ændrede vederlagsaftale.

SKAT indstillede til Skatterådet, at det ikke er tilstrækkeligt, at ordningen tilbydes til alle ansatte. Kravet om, at alle ansatte skal have adgang til at deltage i ordningen, skal ifølge SKAT forstås således, at alle ansatte skal have en reel adgang til at deltage i ordningen. SKAT fandt ikke, at der er uhindret adgang til at deltage i ordningen, hvis nogle medarbejdere er bundet af en normallønsoverenskomst. Ifølge SKAT’s indstilling ville det derfor være nødvendigt for de medarbejdere, der er omfattet af normallønsoverenskomsten, at genforhandle deres ansættelsesvilkår, således at de fremover kommer til at stå uden for den organisation, der er forhandlingsberettiget over for arbejdsgiveren i lønspørgsmål, for at kunne deltage i ordningen.

Arbejdsgiveren har dog hertil oplyst, at arbejdsgiveren har mange ansatte og mange forskellige overenskomster. For de fleste ”normallønsoverenskomster” er der indgået aftaler (protokollater), der muliggør ”flexløn” i form af medarbejderobligationer m.m. Imidlertid er der 2 fagforeninger, der ikke har villet indgå en sådan aftale. Efter arbejdsgiverens opfattelse har der dermed været en reel mulighed for at deltage i medarbejderobligationsordningen.

Skatterådet var ikke enig i SKATs indstilling og begrundelse.

 

Efter Skatterådets vurdering er betingelsen for skattefritagelse efter ligningslovens § 7 A, hvorefter adgangen til at erhverve obligationer skal stå åben for alle ansatte i virksomheden, opfyldt.

Skatterådet lægger endvidere til grund, at de betingelser, som skal opfyldes for, at en lønnedgang kan anerkendes med skattemæssig virkning, er opfyldt for de medarbejdere, der vælger at deltage i medarbejderobligationsordningen.

Skatterådets bindende svar er offentliggjort som SKM2008.710.SR.