Til

Folketinget - Skatteudvalget

 

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 361 af 13. august 2008. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Nick Hækkerup (S).

(Alm. del).

 

 

 

 

 

Kristian Jensen

                                           /Birgitte Christensen

                        


Spørgsmål 361:

Af aftalen af 3. september 2007 mellem regeringen og Dansk Folkeparti "Lavere skat på arbejde" fremgår det, at "Parterne er enige om, at antallet af top- og mellemskatteydere ikke må stige yderligere i forhold til det niveau, som gælder for 2007". Vil ministeren oplyse hvilket niveau der gælder for 2007, og hvilken kilde der anvendes til at fastlægge denne oplysning? Der anmodes endvidere om ministerens vurdering af niveauet for 2008, sådan som dette måtte se ud på nuværende tidspunkt? Og vil ministeren oplyse, hvornår niveauet for 2008 forventes at kunne fastlægges endeligt?

 

Svar:

I svarene på spørgsmål 3 til L 220 af 6. september 2007, Forslag til lov om ændring af arbejdsmarkedsfondsloven, ligningsloven, personskatteloven og forskellige andre love (Lavere skat på arbejde) og på alm. del. spørgsmål 377 af 28. september 2007 til Morten Homann fremgår det om dette punkt i aftalen om Lavere skat på arbejde: ”Om der bliver tale om en vækst i antallet af topskatteydere fra 2007 til 2008, og i givet fald hvor stor denne bliver, kan tidligst fastlægges i foråret 2009, når der foreligger optællinger af antallet af skatteydere, der rent faktisk kommer til at betale topskat i 2007 og 2008”.

Den endelige procedure for udarbejdelsen af analysen, der skal ligge til grund for lovændringen, er endnu ikke fastlagt. Der foreligger på indeværende tidspunkt ikke noget solidt grundlag for at fremkomme med oplysninger om det endelige antal topskatteydere for 2007 og 2008, som en given ændring af mellem- og topskattegrænsen vil blive baseret på.

På baggrund af lovmodelberegninger baseret på en stikprøve med 2006-oplysninger, skønnes det med udgangspunkt i de nyeste vurderinger af den gennemsnitlige indkomstudvikling fra 2007 til 2008, at antallet af topskatteydere vil stige med omkring 45.000 personer fra ca. 925.000 personer i 2007 til 970.000 personer i 2008.

For at holde antallet af topskatteydere på 2007-niveauet, er det den foreløbige vurdering, at der kan blive tale om en ekstra regulering af mellem- og topskattegrænsen i størrelsesordenen 5.000 kr. ud over den normale årlige regulering, der sker i takt med den gennemsnitlige lønudvikling. En sådan ekstraordinær forhøjelse vil medføre en samlet reduktion af mellem- og topskatten for de berørte skatteydere på ca. 1.000 kr. på årsbasis.

Den kommende analyse af udviklingen i antallet af topskatteydere vil som udgangspunkt blive baseret på faktuelle opgørelser af skatteyderne i SKATs registre for de to indkomstår.

Antallet af topskatteydere udvikler sig imidlertid i takt med afviklingen af ligningsprocessen og udarbejdelse af årsopgørelserne. Idet det endelige antal topskatteydere for et givet indkomstår først foreligger, når ligningsprocessen er afsluttet (i princippet først efter mange år), vil analysen skulle foretages på et foreløbigt grundlag. For at foretage en retvisende måling af udviklingen i antallet af topskatteydere fra 2007 til 2008 vil det endvidere være nødvendigt at basere analysen på registrerede topskatteydere på sammenlignelige tidspunkter i ligningsprocessen for de to indkomstår, hvor samme andel og sammenlignelige grupper af skatteyderne har fået udarbejdet en årsopgørelse.

Det er endnu for tidligt at pege på dette optimale sammenligningstidspunkt, men det vurderes pt., at brugbare statistiske oplysninger fra SKATs systemer allertidligst kan foreligge primo april 2009.

Herefter vil der skulle skønnes over det endelige antal topskatteydere i de to indkomstår. Denne opregning af antallet af topskatteydere fra de løbende opgørelser fra indberetningerne til sluttallet vil være forbundet med en del usikkerhed, da systemændringer har bevirket, at der fra og med 2007 ikke foreligger et historisk sammenligningsgrundlag for den løbende registrering i mandtalslisten. Det skyldes bl.a. den igangværende implementering af L 121 fra 2006, Forslag til lov om ændring af forskellige skattelove (Enklere forskuds- og selvangivelsesprocedure og frivillig indberetning af gaver m.v.), der fremrykker selvangivelsesprocedurerne i SKAT. Denne forenkling indebærer bl.a., at indberetningerne i systemerne fra og med 2007 ikke sker i samme rytme som tidligere år.

Afslutningsvis vil jeg gerne tilføje, at opfølgningen på denne del af aftalen om Lavere skat på arbejde sammen med forligsparterne vil blive vurderet i lyset af de forslag til ændringer af indkomstbeskatningen, der kommer ud af forhandlingerne om den kommende skattereform.