J.nr.

                                                                                                                 

Text Box: j.nr. 08-103797
Dato : 12. august 2008

 

 

 

 

Til

                          Folketingets Skatteudvalg

 

 

Hermed sendes svar på spørgsmål nr.340 af 11. juli 2008.

(Alm. del).

 

 

 

 

 

 

 

 

                          Kristian Jensen

 

 

                                                                              /Tina R. Olsen


Spørgsmål 340:

Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 8. juli 2008 fra Jørgen Olsen vedrørende FDM, jf. SAU alm. del - bilag 215.

 

Svar:

Jørgen Olsens henvendelse vedrører foreninger og deres skatte- og afgiftsmæssige forhold. Konkret tages der udgangspunkt i FDM’s forhold.

 

Indledningsvis skal jeg understrege, at jeg ikke kan gå ind konkrete foreningers forhold.

 

Om foreningers skatte- og afgiftsmæssige forhold generelt har SKAT oplyst:

 

” Om de generelle betingelser for skattemæssigt at blive betragtet som en forening, kan det oplyses, at Danmark ikke har nogen foreningslov, der regulerer foreningers virke eller stiller specifikke krav til konstruktionen af sådanne. I skattemæssig henseende skal hovedreglen for foreninger findes i selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 6. Følgende karakteristika kendetegner disse foreninger:

 

- Den enkelte deltager hæfter kun med sit indskud (kontingent).

 

- Sammenslutningen styres af foreningsorganer, dvs. generalforsamling/repræsentantskab og en valgt bestyrelse.

 

- Optagelse af nye deltagere (medlemmer) sker efter objektive kriterier, eventuelt er medlemsadgangen helt fri.

 

- En deltagers udtræden er uden retslig betydning for sammenslutningens beståen og giver ikke den udtrædende krav på nogen del af dennes formue.

 

- Sammenslutningens overordnede formål er af ideel karakter. En eventuel erhvervsmæssig virksomhed drives til fremme af det ideelle formål.

 

Af væsentlig betydning for den skatteretlige kvalifikation er ligeledes sammenslutningens vedtægter og hensigten med dens virksomhed under hensyn til dens selvstændighed i forhold til de enkelte deltagere.

 

Ovenstående kriterier er ikke udtømmende, og ingen af disse i sig selv kan være afgørende for den skatteretlige kvalifikation. Det vil altid bero på en samlet konkret vurdering af sammenslutningen og dens virke.

 

En forening omfattet af selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 6 er alene skattepligtige af indtægter, der stammer fra erhvervsmæssig virksomhed samt fortjeneste eller tab ved afhændelse, afståelse eller opgivelse af formuegoder, der har eller har haft tilknytning til den erhvervsmæssige virksomhed.

 

Som indtægt ved erhvervsmæssig virksomhed for de nævnte foreninger m.v. forstås indtægt fra nærings- eller anden forretningsvirksomhed, herunder indtægt fra drift, udlejning og bortforpagtning af fast ejendom. En forening har endvidere pligt til at selvangive sin indkomst, uanset om den erhvervsmæssige virksomhed giver underskud, og uanset om dette forhold må betragtes som værende af længere varighed eller decideret vedvarende. Det er således uden betydning om virksomheden er tilrettelagt således, at der med denne tilsigtes et overskud. Afgørende er arten af den virksomhed, der udøves, og i denne sammenhæng omfatter begrebet erhvervsmæssig virksomhed principielt driften af al virksomhed, der kan indbringe en fortjeneste.

 

Overskud, som de nævnte foreninger indvinder ved leverancer til medlemmer, skal dog ikke betragtes som indvundet ved erhvervsmæssig virksomhed.

 

Leverancen til medlemmet skal have en naturlig tilknytning til foreningens formål og virke, men leverancer skal alligevel forstås i vid betydning, idet f.eks. også indtægter fra udlejningsaktivitet og levering af tjenesteydelser udelades ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst.

 

Indkomster, der ikke kan karakteriseres som erhvervsmæssige, er som nævnt ikke skattepligtige. Skattefri, ikke-erhvervsmæssige indtægter består hovedsageligt af beløb, som tilflyder en forening, uden at denne skal udfolde nogen væsentlig aktivitet for at oppebære dem. Som typiske indtægter af denne art kan bl.a. nævnes gaver og tilskud. For så vidt angår tilskud er det underordnet, om de ydes af offentlige eller private midler.

 

Foreninger kan kun fratrække udgifter ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst, som har relation til de skattepligtige indtægter.

 

Foreninger har indberetningspligt for honorarer mv., der udbetales til medlemmer af bestyrelsen og andre foreningsorganer efter skattekontrollovens § 7.

 

Med hensyn til moms gælder følgende:

 

Momspligtige er såvel fysiske som juridiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed. Det afgørende er indholdet af aktiviteterne, og ikke den juridiske form.

 

Økonomisk virksomhed omfatter herefter alle former for virksomhed som producent, handlende eller leverandør af ydelser samt virksomhed inden for liberale erhverv og dermed sidestillede erhverv, uanset formålet med eller resultatet af virksomheden.

 

Udover selskaber og personer er også andre juridiske personer, f.eks. fonde og foreninger, der udøver selvstændig økonomisk virksomhed, omfattet af momspligten. Det gælder uanset foreningen kun sælger varer og ydelser til medlemmerne eller sælger medlemmernes varer og ydelser.

 

Langt de fleste foreninger vil umiddelbart opfylde kriterierne for at blive betragtet som momspligtige. For at fastslå, om en forenings leverancer giver anledning til betaling af moms, eller leverancerne er omfattet af en af flere af momsfritagelserne i momslovens § 13, må foreningernes indtægter, typisk i form af kontingenter, herefter vurderes i forhold til de konkrete leverancer.

 

I momslovens § 13, stk. 1, nr. 4, er nævnt de typer af foreninger, der er momsfri. Det er de foreninger og organisationer, der leverer ydelser og varer i nær tilknytning hertil til deres medlemmer i disses fælles interesse og mod et kontingent.

 

Foreningen/organisationen er dog kun momsfri, hvis den ikke arbejder med gevinst for øje, og hvis formålet er af politisk, fagforeningsmæssig, religiøs, patriotisk, filosofisk eller filantropisk karakter eller vedrører borgerlige rettigheder.

 

Det er desuden en betingelse, at momsfritagelsen ikke kan fremkalde konkurrenceforvridning.

 

Det bemærkes, at en forening som udgangspunkt ikke kan antages at arbejde med ”gevinst for øje”, uanset foreningen tilstræber at skabe et overskud, som foreningen anvender til udførelse af sine tjenesteydelser. Ved afgørelsen af, om en forening ”ikke arbejder med gevinst for øje” skal der tages hensyn til samtlige de aktiviteter, som foreningen udøver. D.v.s. såvel de aktiviteter, der er momsfritaget, f.eks. varetagelse af forbrugerpolitiske formål, jf. momslovens § 13, stk. 1, nr. 4, som eventuelle øvrige aktiviteter, der er momspligtige.

 

Det bemærkes, at en forening også kan være omfattet af andre af fritagelsesbestemmelserne i momslovens § 13 end § 13, stk. 1, nr. 4.

 

Foreningers skatte- og afgiftsmæssige forhold indgår i SKATs indsatsarbejde på lige fod med andre skatte- og afgiftspligtige. Dette sker på grundlag af en risikovurdering.”