J.nr.

                                                                                                                 

Text Box: j.nr. 08-080877
Dato : 24. juni 2008

 

 

 

 

Til

                          Folketingets Skatteudvalg

 

 

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 271, 272, 273, 274, 275, 276, 277 og 278 af 28. maj 2008.

(Alm. del).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                          Kristian Jensen

 

 

                                                                              /Tina R. Olsen


Spørgsmål 271:

"Kan ministeren bekræfte, at banker skattemæssigt skal fratrække det samme beløb til hensættelser til tab på udlån og garantier, som det udgiftsfører regnskabsmæssigt?"

 

Svar:

Ja, jeg kan bekræfte, at pengeinstitutter m.fl. skattemæssigt skal fradrage beløb, der ved indkomståret udløb er nedskrevet på udlån og hensat til tab på garantier m.v. efter de for instituttet gældende regnskabsretlige regler, jf. kursgevinstlovens § 25, stk. 6.

 


Spørgsmål 272:

"Kan ministeren bekræfte, at Finanstilsynet for en række banker i 2007 krævede, at de tilbageførte hensættelser til tab, da de hensatte beløb ultimo 2006 efter Finanstilsynets opfattelse var for store?"

 

Svar:

Ved besvarelsen af spørgsmålet er det lagt til grund, at der med formuleringen ”hensættelser til tab” menes nedskrivninger på udlån og tilgodehavender.

 

Regnskabsreglerne for nedskrivning af udlån blev med virkning fra regnskabsåret 2005 ændret væsentligt. Overgangen til de nye regler gav anledning til en del fejl i pengeinstitutternes nedskrivninger. På den baggrund gav Finanstilsynet i 2006 påbud til en række pengeinstitutter om, at de skulle offentliggøre korrigerede årsrapporter eller korrigerende / supplerende oplysninger til årsrapporterne for 2005 og heri tilbageføre nedskrivninger på udlån.

 

Finanstilsynet har oplyst, at man i modsætning til det første år med de nye regnskabsregler, i 2007 alene i meget begrænset omfang har påbudt pengeinstitutter at tilbageføre nedskrivninger på udlån og tilgodehavender, idet der henvises til besvarelsen af spørgsmål 276.

 

 


Spørgsmål 273:

"Kan ministeren bekræfte, at hensættelser, der kræves tilbageført af Finanstilsynet, ikke skattemæssigt kan fratrækkes?"

 

Svar:

Ja, jeg kan bekræfte, at hensættelser for 2006, som Finanstilsynet har påbudt pengeinstituttet at tilbageføre, ikke skattemæssigt kan fratrækkes i 2006, idet det alene er beløb, der rent faktisk er nedskrevet på et udlån eller hensat til tab på garantier efter de for instituttet gældende regnskabsretlige regler, som pengeinstitutterne kan fradrage skattemæssigt efter reglerne i kursgevinstlovens § 25, stk. 6.

 


Spørgsmål 274:

"Kan ministeren bekræfte, at i det omfang Finanstilsynet i 2007 har krævet, at en bank, skal tilbageføre (indtægtsføre) for meget hensatte til tab m.v. ultimo 2006, så skal der ske regulering af den skattepligtige indkomst for 2006, hvis det pågældende beløb oprindeligt er fratrukket i den skattepligtige indkomst for 2006?

 

Svar:

Som det fremgår af svaret på spørgsmål 276, har Finanstilsynet ved krav om tilbageførsel (indtægtsførsel) af hensættelser til tab på udlån m.v. i flere tilfælde stillet krav om, at der udarbejdes en ny korrigerende årsrapport/supplerende oplysninger til årsrapporten for 2006, hvoraf tilbageførslen fremgår.

 

I det omfang Finanstilsynet har krævet en ændring af årsrapporten/ supplement til årsrapporten for 2006 med indtægtsførsel af regnskabsmæssige hensættelser for 2006, så skal der også ske en skattemæssig indtægtsførelse (forhøjelse af den skattepligtige indkomst) for indkomståret 2006.

 

I de tilfælde, jf. besvarelsen af spørgsmål 276, hvor Finanstilsynet har tilladt, at et pengeinstitut, som følge af beløbets omfang, foretager en efterregulering i 2007 af hensættelsen fra 2006 og hvor der således ikke korrigeres i årsrapporten for 2006, så vil der heller ikke skattemæssigt skulle korrigeres for beløbet i 2006.

 


Spørgsmål 275:

"Kan ministeren bekræfte, at hvis det accepteres, at en bank i 2007 skattemæssigt indtægtsfører et for meget hensat beløb ultimo 2006, så vil den pågældende bank foruden rentegevinsten af udskydelsen af skatten et år konkret tjene 2,5 mio. kr. skattefrit for hver 100 mio. kr. der tilbageføres, da der er givet fradrag i 2006 med en skatteprocent på 28 pct., men ved indtægtsførslen af det samme beløb i 2007 vil ske til en reduceret skatteprocent på 25 pct.?”

 

Svar:

Ja, idet jeg går ud fra, at der er tale om en skrivefejl, idet fortjenesten i givet fald vil være 3,0 mio. kr.

 


Spørgsmål 276:

”Ministeren anmodes om at oplyse, i hvilket omfang Finanstilsynet i 2007 har pålagt banker m.v. at tilbageføre for store hensættelser til tab ultimo regnskabsåret 2006. I givet fald bedes oplysningerne indhentet fra Finanstilsynet?"

 

Svar:

Finanstilsynet har oplyst, at Finanstilsynet i 2 tilfælde i 2007 har påbudt pengeinstitutter at tilbageføre nedskrivninger på udlån og tilgodehavender. Den samlede påbudte tilbageførelse var på i alt 15,5 mio. kr., som efter Finanstilsynets opfattelse ikke var indregnet i overensstemmelse med reglerne. Da fejlene efter Finanstilsynets vurdering var af væsentlig betydning for årsrapporterne for 2006 fik pengeinstitutterne påbud om at offentliggøre supplerende/ korrigerende oplysninger til årsrapporten for 2006.

 

Herudover har Finanstilsynet oplyst, at man i 3 andre tilfælde i 2007 har konstateret fejl i et pengeinstituts nedskrivninger på udlån og tilgodehavender i årsrapporten for 2006. Finanstilsynet har oplyst, at det var Finanstilsynets vurdering, at fejlene ikke var af væsentlig betydning for årsrapporten for 2006, hvorfor pengeinstitutterne ikke har fået påbud om at komme med en korrigerende/ supplerende oplysninger til årsrapporten. Finanstilsynet har oplyst, at de pågældende fejlagtige nedskrivninger samlet udgjorde i alt 1,4 mio. kr.

 


Spørgsmål 277:

"Vil ministeren garantere, at SKAT kontrollerer, at de pågældende beløb også skattemæssigt tilbageføres i indkomståret 2006 under 28 pct. beskatning og ikke i 2007 under 25 pct. beskatning?"

 

Svar:

Jeg kan oplyse, at SKATs indsatsstrategi også gælder i forhold til pengeinstitutter m.v.

 

Kontrollen af, hvorvidt pengeinstitutter efterlever reglerne, herunder reglerne i kursgevinstloven, vil derfor indgå i SKATs indsatsstrategi, hvor der, som for andre virksomheder og borgere vil blive ydet såvel vejledning om som kontrol.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Spørgsmål 278:

"Ministeren anmodes om at oplyse størrelsen af de i regnskabsåret 2007 pr. 31. december 2006 og pr. 31. december 2007 regnskabsmæssigt foretagne hensættelser (netto) til udskudt skat hos bankerne fordelt efter den på grundlag af størrelsen af Finanstilsynet foretagne opdeling af bankerne. I givet fald bedes oplysningerne indhentet fra Finanstilsynet"

 

Svar:

Pengeinstitutternes samlede hensættelser (netto) til udskudt skat pr. 31. december 2006 og pr. 31. december 2007 opgjort på størrelsesgrupper fremgår af nedenstående tabel, som er udarbejdet af Finanstilsynet.

 

Pengeinstitutter (moderselskabsniveau)

Hensættelser til udskudt skat:

 

1.000 kr.

2006

2007

Gruppe 1

1.180.622

1.441.731

Gruppe 2

295.181

290.078

Gruppe 3

69.517

77.409

Gruppe 4

18.446

13.423

Total

1.563.766

1.822.641

Note: Pengeinstitutterne i gruppe 1 har en arbejdende kapital på over 50 mia. kr., mens pengeinstitutterne i gruppe 2 har en arbejdende kapital på over 10 mia. kr. I gruppe 3 har pengeinstitutterne en arbejdende kapital på over 250 mio. kr. Gruppe 4 dækker resten.