Til

Folketinget - Skatteudvalget

 

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 234 af 30. april.

(Alm. del).

 

 

 

 

 

Kristian Jensen

                                           /Lene Skov Henningsen

                        


Spørgsmål:

Vil ministeren redegøre for, hvor store ekstraindtægter EU vil få, såfremt forslaget til forordning om CO2-emissioner fra personbiler og lette erhvervskøretøjer bliver vedtaget, og vil ministeren redegøre for, om forordningen indebærer, at EU i realiteten får skatteopkrævningsret?

 

Svar:

EU-Kommissionen forventer, at forordningen vil indebære, at kravet om en udledning på 130 g CO2 pr. kilometer overholdes, dvs. at den foreslåede afgift er stor nok til at virke prohibitivt. Derfor vil forslaget ifølge EU-Kommissionen ikke generere et provenu.

Danske beregninger med andre forudsætninger end EU-kommissionens, der er foretaget på grundlag af danske erfaringer med omlægninger af registreringsafgiften, angiver derimod at afgiften ikke vil virke prohibitivt, og at afgiften således vil generere et provenu. Beregningerne er lavet udelukkende for den danske bilpark. Provenuet til EU fra det danske nybilsalg forventes efter fuld indfasning i 2015 at være 1,5 mia. kr. årligt. Hvis det forudsættes, at den danske bilpark er identisk med den resterende europæiske bilpark, og hvis det desuden forudsættes, at de resterende europæiske forbrugere vil reagere identisk med danske forbrugere på prisændringer, så vil afgiften indbringe et provenu fra samtlige af de nuværende EU medlemsstater på ca. 150 mia. kr. årligt efter fuld indfasning af forordningen i 2015.

EU-Kommissionen sidestiller den foreslåede afgift med en afgift af pønal karakter (en bøde), der pålægges de bilproducenter, der ikke overholder det fastsatte krav til CO2-udledningen. Skatteministeriet er af den opfattelse, at afgiften har karakter af en egentlig skat. Karakteristikken af afgiften som en skat eller en bøde er afgørende for, om der kræves enstemmighed eller kvalificeret flertal for vedtagelse af forordningen.

Danmark har rejst spørgsmålet om afgiftens juridiske karakter over for Rådets Juridiske Tjeneste og afventer svar herfra.