Til
Folketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 233 af 30. april.
(Alm. del).
Kristian Jensen
                                          /Lene Skov Henningsen
                       Â
Vil ministeren redegøre for konsekvenserne af EU-Kommissionens forslag til forordning om CO2-emissioner fra personbiler og lette erhvervskøretøjer, herunder beskrive effekterne på priserne for de 50 mest solgte biltyper i Danmark?
Svar:
Kommissionen har stillet forslag til forordning om CO2-emissioner fra personbiler og lette erhvervskøretøjer. Formålet med forslaget er at nedbringe CO2-emissionerne fra personbiler og lette erhvervskøretøjer, således at den gennemsnitlige udledning fra nye biler ikke overstiger en norm på 130 g. CO2 pr. km. fra og med 2012.
For at sikre at normen på 130 g. CO2 pr. km. overholdes, foreslår Kommissionen, at der indføres en bøde, som straffer den enkelte producent i det omfang, producentens biler i gennemsnit udleder mere end 130 g. CO2 pr. km. Et eventuelt provenu fra bøden skal tilfalde EU.
Det danske nybilsalg udledte i gennemsnit ca. 158 g. CO2 pr. km. i 2007 ifølge Transportministeriets indberetninger til Kommissionen. Det bemærkes, at der de seneste år har været en nedadgående trend i personbilers CO2-udledning. Det samlede europæiske nybilsalg udledte til sammenligning i gennemsnit 160 g. CO2 pr. km.
Den gennemsnitlige nye bil i EU i 2012 forventes at veje 1.289 kg i køreklar vægt, og må som nævnt udlede 130 g. CO2 pr. km.[1] For at overholde normen på 130 g. CO2 pr. km. skal nye benzinbiler i gennemsnit køre mindst 18,5 km. pr. liter, mens nye dieselbiler i gennemsnit skal køre mindst 20,4 km. pr. liter givet CO2-indholdet i brændstoffet (dvs. 100 % fossilt brændstof).
Ifølge forslaget skal personbilproducenter fra 1. januar 2012 sikre, at nyregistrerede biler, der sælges i EU, ikke overskrider producentens specifikke loft for CO2-emissioner. Loftet for CO2-emissioner tager udgangspunkt i bilernes nytte, som i forslaget defineres som bilens masse (køreklar vægt). Tunge biler får således et højere loft for CO2-emissioner end lette biler. Eksempelvis får en personbil med en køreklar vægt på 1.000 kg. et emissionsloft på ca. 117 g. CO2 pr. km., mens en personbil på 1.800 kg. får et loft på 153 g. CO2 pr. km.
Såfremt en producents solgte biler i gennemsnit overskrider det beregnede loft, skal producenten betale en afgift. Afgiften beregnes af det antal gram, som loftet er overskredet for antallet af nyregistrerede køretøjer det pågældende år. Afgiften stiger over tid fra 20 euro pr. gram i 2012 til 95 euro pr. gram i 2015 og frem.
Forslaget indebærer, at et eventuelt bødeprovenu tilfalder EU’s budget, jf. svar på spørgsmål 234.
Det er muligt for personbilproducenten at blive undtaget bestemmelserne i forordningen. Det gælder hvis denne producerer færre end 10.000 nye personbiler om året. Herved undtages typisk producenter af luksusbiler fra bestemmelserne. Kommissionen vil i sådanne tilfælde fastsætte et konkret emissionsloft for den pågældende producent.
Endvidere kan producenter vælge at danne en pool (sammenslutning) med andre producenter med henblik på samlet set at opfylde reduktionsforpligtigelserne. Når producenter af små brændstoføkonomiske biler f.eks. danner en pool med producenter af store motorstærke biler, vil emissionsloftet blive beregnet for producenterne under et.
Det pÃ¥hviler medlemsstaterne at indsamle og rapportere overvÃ¥gningsdata fra de biler, der er registreret i medlemsstaten. Medlemslandene har allerede en forpligtigelse hertil, men som noget nyt indebærer forslaget, at oplysninger om bilers â€fodaftryk†skal indberettes. Med forslaget vil Danmark sÃ¥ledes skulle indsamle flere data, end der indsamles i dag, med deraf følgende administrative omkostninger.
Kommissionen har lagt vægt på, at der med forslaget vil bibeholdes en diversitet i udvalget af biler. Dette forventes sikret ved, at de tilladte CO2-udledninger stiger med bilens vægt, således at større biler tillades at køre kortere på literen end små biler. Hensynet til diversiteten er en af årsagerne til, at denne model er valgt frem for en model, der forbyder alle biler at udlede mere end 130 g. CO2 pr. km.
Forslaget tager ikke højde for import af brugte biler fra 3. lande. Det indebærer, at brugte biler, der importeres fra 3. lande, ikke er underlagt normen på 130 g. CO2 pr. km. Der ses således en mulighed for import af kun lettere brugte motorstærke biler fra 3. lande, der ikke pålægges bøde.
Forslaget kan sammenlignes med CO2-elementet i den danske registreringsafgift. Således vil den foreslåede bødestruktur indebære, at der fra 2015 lægges et tillæg til registreringsafgiften på godt 5.000 kr. for hver kilometer, en gennemsnitlig benzinbil kører kortere end 18,5 km. pr. liter. CO2-elementet i den danske registreringsafgift indebærer, at en benzinbil får et nedslag i registreringsafgiften på 4.000 kr. for hver kilometer, den kører længere end 16 km. pr. liter. Omvendt lægges der et tillæg til registreringsafgiften på 1.000 kr. for hver kilometer, den kører kortere end 16 km. pr. liter. Der gælder tilsvarende regler for dieselbiler – her er grænsen dog 18 km. pr liter.
Samfundsøkonomiske beregninger af forslaget for Danmark viser, at den samfundsøkonomiske omkostning ved at reducere CO2-udledningen vil udgøre ca. 13.500 kr. pr. ton CO2.
I nedenstående tabel 1 er det angivet, hvor stor EU-bøden (ved en bøde på 95 euro pr. gram i 2015) vil være for de 50 mest solgte biler i Danmark i 2007. Det bemærkes, at beregningerne af afgiften er baseret på bilernes nuværende CO2-udledning. Det må dog forventes, at den historiske udvikling i retning af stadig mindre udledning fra biler vil fortsætte og til en vis grad blive styrket af Kommissionens tiltag. Således vil de nedenstående bøder i 2015 og frem højst sandsynligt være lavere end anført i tabellen.
Tabel 1.
Model |
Salg |
Pris |
Heraf registreringsafgift* |
Kørte km. pr. l. |
CO2-udledning, gr. pr. km. |
Vægt |
EU-afgift |
||
VW Passat |
5290 |
408.000 |
235.344 |
16,8 |
158 |
1.575 |
13.000 |
||
Peugeot 207 |
5070 |
162.000 |
78.652 |
15,9 |
151 |
1.290 |
19.000 |
||
Skoda Fabia |
4686 |
131.000 |
63.018 |
15,4 |
156 |
1.200 |
27.000 |
||
Toyota Avensis |
4601 |
350.000 |
199.951 |
13,9 |
173 |
1.385 |
34.000 |
||
Suzuki Swift |
4380 |
160.000 |
75.344 |
17,2 |
140 |
1.045 |
19.000 |
||
Opel Corsa |
4310 |
139.000 |
64.481 |
17,2 |
140 |
1.160 |
14.000 |
||
Skoda Octavia |
3758 |
225.000 |
119.630 |
13,8 |
174 |
1.375 |
35.000 |
||
Ford Mondeo |
3644 |
325.000 |
184.023 |
13,5 |
178 |
1.435 |
36.000 |
||
Citroen C4 Picasso |
3573 |
231.000 |
123.523 |
13,7 |
175 |
1.400 |
35.000 |
||
Peugeot 307 |
3504 |
225.000 |
119.737 |
13,5 |
178 |
1.325 |
41.000 |
||
Fiat Punto |
3469 |
170.000 |
82.487 |
16,7 |
144 |
1.213 |
15.000 |
||
Peugeot 407 |
3403 |
290.000 |
161.701 |
13,0 |
185 |
1.525 |
39.000 |
||
Peugeot 206 |
3306 |
150.000 |
63.058 |
23,3 |
114 |
1.100 |
- |
||
Toyota Yaris |
3183 |
175.000 |
80.701 |
22,2 |
119 |
1.158 |
- |
||
Citroen C1 |
2967 |
110.000 |
40.847 |
21,7 |
111 |
825 |
2.000 |
||
Opel Astra |
2793 |
260.000 |
141.630 |
15,2 |
158 |
1.355 |
22.000 |
||
Peugeot 107 |
2731 |
105.000 |
38.286 |
21,7 |
111 |
905 |
- |
||
Ford Focus |
2528 |
250.000 |
135.308 |
14,9 |
161 |
1.277 |
28.000 |
||
Hyundai Getz |
2389 |
134.000 |
62.896 |
16,7 |
144 |
1.150 |
18.000 |
||
Kia Ceed |
2319 |
230.000 |
117.344 |
21,3 |
124 |
1.418 |
- |
||
Toyota Aygo |
2297 |
115.000 |
43.408 |
21,7 |
111 |
900 |
- |
||
Citroen C3 |
2284 |
180.000 |
83.201 |
22,7 |
117 |
1.075 |
- |
||
VW Golf |
2144 |
320.000 |
177.630 |
19,6 |
135 |
1.326 |
3.000 |
||
VW Touran |
2098 |
400.000 |
230.201 |
16,8 |
143 |
1.623 |
- |
||
Audi A4 |
2091 |
477.000 |
281.130 |
17,2 |
154 |
1.565 |
10.000 |
||
Opel Vectra |
2070 |
320.000 |
181.058 |
12,8 |
188 |
1.516 |
42.000 |
||
Mitsubishi Colt |
2043 |
138.000 |
64.945 |
16,7 |
144 |
1.075 |
21.000 |
||
Mazda 6 |
1773 |
345.000 |
197.237 |
12,5 |
192 |
1.450 |
48.000 |
||
Volvo V70 |
1715 |
700.000 |
425.951 |
11,1 |
216 |
1.575 |
65.000 |
||
Renault Clio |
1694 |
170.000 |
82.487 |
16,7 |
144 |
1.033 |
22.000 |
||
Kia Picanto |
1629 |
110.000 |
44.945 |
19,6 |
122 |
974 |
6.000 |
||
BMW 3ér |
1624 |
452.000 |
265.594 |
13,7 |
175 |
1.425 |
34.000 |
||
Suzuki Grand Vitara |
1584 |
320.000 |
181.701 |
11,0 |
218 |
1.600 |
65.000 |
||
Mazda 5 |
1569 |
240.000 |
129.844 |
12,2 |
197 |
1.475 |
52.000 |
||
Audi A3 |
1447 |
322.000 |
181.987 |
13,8 |
174 |
1.300 |
38.000 |
||
Fiat Panda |
1438 |
116.000 |
51.335 |
17,9 |
134 |
975 |
16.000 |
||
Ford Fiesta |
1397 |
140.000 |
67.140 |
16,1 |
149 |
1.100 |
25.000 |
||
Suzuki Liana |
1389 |
185.000 |
93.665 |
14,5 |
166 |
1.250 |
33.000 |
||
Toyota Auris |
1372 |
270.000 |
148.451 |
14,1 |
170 |
1.340 |
34.000 |
||
Suzuki Ignis |
1332 |
140.000 |
67.628 |
15,4 |
156 |
1.075 |
32.000 |
||
Citroen C4 Picasso |
1263 |
320.000 |
181.165 |
12,5 |
192 |
1.616 |
42.000 |
||
VW Polo |
1252 |
190.000 |
96.523 |
15,5 |
155 |
1.138 |
28.000 |
||
Citroen C5 |
1229 |
430.000 |
246.523 |
18,2 |
146 |
1.565 |
3.000 |
||
Suzuki SX4 |
1216 |
200.000 |
103.237 |
14,7 |
163 |
1.205 |
33.000 |
||
Volvo V50 |
1210 |
340.000 |
186.094 |
20,0 |
133 |
1.425 |
- |
||
Toyota Corolla |
1118 |
270.000 |
148.523 |
13,9 |
173 |
1.300 |
37.000 |
||
Saab 9-3 |
1115 |
400.000 |
232.523 |
12,7 |
189 |
1.575 |
41.000 |
||
Mazda 3 |
1061 |
243.000 |
130.951 |
14,5 |
166 |
1.275 |
32.000 |
||
Citroen Berlingo |
1059 |
240.000 |
124.915 |
18,5 |
143 |
1.375 |
8.000 |
||
VW Fox |
1012 |
130.000 |
61.433 |
16,4 |
146 |
1.050 |
24.000 |
||
*Registreringsafgiften er udregnet baglæns ved antagelse om: |
|
|
|||||||
alle har 5 puder |
3840 |
|
|||||||
alle har radio |
1000 |
|
|||||||
Halvdelen har blokenringsfrie bremser (ABS) |
1875 |
|
|||||||
Halvdelen har ESP |
1250 |
|
|||||||
3 selealarmer |
600 |
|
|||||||
Fradrag i alt: |
8565 |
|
|||||||
derudover dieselbiler med partikelfilter |
4000 |
|
|||||||
1000/4000 kr. for hver km/l under/udover 16 km/l benzin (18 km/l diesel) |
|
|
|||||||
Anm.: â€-†angiver at afgiften i beregningen er negativ og derfor i praksis vil være 0. Vær desuden opmærksom pÃ¥, at der er forskel pÃ¥ benzin og diesels CO2-indhold – derfor kan der være forskel pÃ¥ CO2-udledningen selv om brændstoføkonomien er ens for forskellige modeller.
[1] Såfremt den faktiske vægtsammensætning efter 2012 afviger fra den fremskrevne sammensætning, indebærer forslaget at Kommissionen med bistand fra en komité kan justere på forholdet mellem bilernes egenvægt og emissionsloftet ved at tilpasse en parameter for den såkaldte autonome masseforøgelse.