Til

Folketinget - Skatteudvalget

 

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 233 af 30. april.

(Alm. del).

 

 

 

 

 

Kristian Jensen

                                           /Lene Skov Henningsen

                        


Spørgsmål:

Vil ministeren redegøre for konsekvenserne af EU-Kommissionens forslag til forordning om CO2-emissioner fra personbiler og lette erhvervskøretøjer, herunder beskrive effekterne på priserne for de 50 mest solgte biltyper i Danmark?

Svar:

Kommissionen har stillet forslag til forordning om CO2-emissioner fra personbiler og lette erhvervskøretøjer. Formålet med forslaget er at nedbringe CO2-emissionerne fra personbiler og lette erhvervskøretøjer, således at den gennemsnitlige udledning fra nye biler ikke overstiger en norm på 130 g. CO2 pr. km. fra og med 2012.

For at sikre at normen på 130 g. CO2 pr. km. overholdes, foreslår Kommissionen, at der indføres en bøde, som straffer den enkelte producent i det omfang, producentens biler i gennemsnit udleder mere end 130 g. CO2 pr. km. Et eventuelt provenu fra bøden skal tilfalde EU.

Det danske nybilsalg udledte i gennemsnit ca. 158 g. CO2 pr. km. i 2007 ifølge Transportministeriets indberetninger til Kommissionen. Det bemærkes, at der de seneste år har været en nedadgående trend i personbilers CO2-udledning. Det samlede europæiske nybilsalg udledte til sammenligning i gennemsnit 160 g. CO2 pr. km.

Den gennemsnitlige nye bil i EU i 2012 forventes at veje 1.289 kg i køreklar vægt, og må som nævnt udlede 130 g. CO2 pr. km.[1] For at overholde normen på 130 g. CO2 pr. km. skal nye benzinbiler i gennemsnit køre mindst 18,5 km. pr. liter, mens nye dieselbiler i gennemsnit skal køre mindst 20,4 km. pr. liter givet CO2-indholdet i brændstoffet (dvs. 100 % fossilt brændstof).

Ifølge forslaget skal personbilproducenter fra 1. januar 2012 sikre, at nyregistrerede biler, der sælges i EU, ikke overskrider producentens specifikke loft for CO2-emissioner. Loftet for CO2-emissioner tager udgangspunkt i bilernes nytte, som i forslaget defineres som bilens masse (køreklar vægt). Tunge biler får således et højere loft for CO2-emissioner end lette biler. Eksempelvis får en personbil med en køreklar vægt på 1.000 kg. et emissionsloft på ca. 117 g. CO2 pr. km., mens en personbil på 1.800 kg. får et loft på 153 g. CO2 pr. km.

Såfremt en producents solgte biler i gennemsnit overskrider det beregnede loft, skal producenten betale en afgift. Afgiften beregnes af det antal gram, som loftet er overskredet for antallet af nyregistrerede køretøjer det pågældende år. Afgiften stiger over tid fra 20 euro pr. gram i 2012 til 95 euro pr. gram i 2015 og frem.

Forslaget indebærer, at et eventuelt bødeprovenu tilfalder EU’s budget, jf. svar på spørgsmål 234.

Det er muligt for personbilproducenten at blive undtaget bestemmelserne i forordningen. Det gælder hvis denne producerer færre end 10.000 nye personbiler om året. Herved undtages typisk producenter af luksusbiler fra bestemmelserne. Kommissionen vil i sådanne tilfælde fastsætte et konkret emissionsloft for den pågældende producent.

Endvidere kan producenter vælge at danne en pool (sammenslutning) med andre producenter med henblik på samlet set at opfylde reduktionsforpligtigelserne. Når producenter af små brændstoføkonomiske biler f.eks. danner en pool med producenter af store motorstærke biler, vil emissionsloftet blive beregnet for producenterne under et.

Det påhviler medlemsstaterne at indsamle og rapportere overvågningsdata fra de biler, der er registreret i medlemsstaten. Medlemslandene har allerede en forpligtigelse hertil, men som noget nyt indebærer forslaget, at oplysninger om bilers ”fodaftryk” skal indberettes. Med forslaget vil Danmark således skulle indsamle flere data, end der indsamles i dag, med deraf følgende administrative omkostninger.

Kommissionen har lagt vægt på, at der med forslaget vil bibeholdes en diversitet i udvalget af biler. Dette forventes sikret ved, at de tilladte CO2-udledninger stiger med bilens vægt, således at større biler tillades at køre kortere på literen end små biler. Hensynet til diversiteten er en af årsagerne til, at denne model er valgt frem for en model, der forbyder alle biler at udlede mere end 130 g. CO2 pr. km.

Forslaget tager ikke højde for import af brugte biler fra 3. lande. Det indebærer, at brugte biler, der importeres fra 3. lande, ikke er underlagt normen på 130 g. CO2 pr. km. Der ses således en mulighed for import af kun lettere brugte motorstærke biler fra 3. lande, der ikke pålægges bøde.

Forslaget kan sammenlignes med CO2-elementet i den danske registreringsafgift. Således vil den foreslåede bødestruktur indebære, at der fra 2015 lægges et tillæg til registreringsafgiften på godt 5.000 kr. for hver kilometer, en gennemsnitlig benzinbil kører kortere end 18,5 km. pr. liter. CO2-elementet i den danske registreringsafgift indebærer, at en benzinbil får et nedslag i registreringsafgiften på 4.000 kr. for hver kilometer, den kører længere end 16 km. pr. liter. Omvendt lægges der et tillæg til registreringsafgiften på 1.000 kr. for hver kilometer, den kører kortere end 16 km. pr. liter. Der gælder tilsvarende regler for dieselbiler – her er grænsen dog 18 km. pr liter.

Samfundsøkonomiske beregninger af forslaget for Danmark viser, at den samfundsøkonomiske omkostning ved at reducere CO2-udledningen vil udgøre ca. 13.500 kr. pr. ton CO2.

I nedenstående tabel 1 er det angivet, hvor stor EU-bøden (ved en bøde på 95 euro pr. gram i 2015) vil være for de 50 mest solgte biler i Danmark i 2007. Det bemærkes, at beregningerne af afgiften er baseret på bilernes nuværende CO2-udledning. Det må dog forventes, at den historiske udvikling i retning af stadig mindre udledning fra biler vil fortsætte og til en vis grad blive styrket af Kommissionens tiltag. Således vil de nedenstående bøder i 2015 og frem højst sandsynligt være lavere end anført i tabellen.

Tabel 1.

Model

Salg

Pris

Heraf registreringsafgift*

Kørte  km. pr. l.

CO2-udledning, gr. pr. km.

Vægt

EU-afgift

VW Passat

5290

408.000

235.344

16,8

158

1.575

13.000

Peugeot 207

5070

162.000

78.652

15,9

151

1.290

19.000

Skoda Fabia

4686

131.000

63.018

15,4

156

1.200

27.000

Toyota Avensis

4601

350.000

199.951

13,9

173

1.385

34.000

Suzuki Swift

4380

160.000

75.344

17,2

140

1.045

19.000

Opel Corsa

4310

139.000

64.481

17,2

140

1.160

14.000

Skoda Octavia

3758

225.000

119.630

13,8

174

1.375

35.000

Ford Mondeo

3644

325.000

184.023

13,5

178

1.435

36.000

Citroen C4 Picasso

3573

231.000

123.523

13,7

175

1.400

35.000

Peugeot 307

3504

225.000

119.737

13,5

178

1.325

41.000

Fiat Punto

3469

170.000

82.487

16,7

144

1.213

15.000

Peugeot 407

3403

290.000

161.701

13,0

185

1.525

39.000

Peugeot 206

3306

150.000

63.058

23,3

114

1.100

-

Toyota Yaris

3183

175.000

80.701

22,2

119

1.158

-

Citroen C1

2967

110.000

40.847

21,7

111

825

2.000

Opel Astra

2793

260.000

141.630

15,2

158

1.355

22.000

Peugeot 107

2731

105.000

38.286

21,7

111

905

-

Ford Focus

2528

250.000

135.308

14,9

161

1.277

28.000

Hyundai Getz

2389

134.000

62.896

16,7

144

1.150

18.000

Kia Ceed

2319

230.000

117.344

21,3

124

1.418

-

Toyota Aygo

2297

115.000

43.408

21,7

111

900

-

Citroen C3

2284

180.000

83.201

22,7

117

1.075

-

VW Golf

2144

320.000

177.630

19,6

135

1.326

3.000

VW Touran

2098

400.000

230.201

16,8

143

1.623

-

Audi A4

2091

477.000

281.130

17,2

154

1.565

10.000

Opel Vectra

2070

320.000

181.058

12,8

188

1.516

42.000

Mitsubishi Colt

2043

138.000

64.945

16,7

144

1.075

21.000

Mazda 6

1773

345.000

197.237

12,5

192

1.450

48.000

Volvo V70

1715

700.000

425.951

11,1

216

1.575

65.000

Renault Clio

1694

170.000

82.487

16,7

144

1.033

22.000

Kia Picanto

1629

110.000

44.945

19,6

122

974

6.000

BMW 3ér

1624

452.000

265.594

13,7

175

1.425

34.000

Suzuki Grand Vitara

1584

320.000

181.701

11,0

218

1.600

65.000

Mazda 5

1569

240.000

129.844

12,2

197

1.475

52.000

Audi A3

1447

322.000

181.987

13,8

174

1.300

38.000

Fiat Panda

1438

116.000

51.335

17,9

134

975

16.000

Ford Fiesta

1397

140.000

67.140

16,1

149

1.100

25.000

Suzuki Liana

1389

185.000

93.665

14,5

166

1.250

33.000

Toyota Auris

1372

270.000

148.451

14,1

170

1.340

34.000

Suzuki Ignis

1332

140.000

67.628

15,4

156

1.075

32.000

Citroen C4 Picasso

1263

320.000

181.165

12,5

192

1.616

42.000

VW Polo

1252

190.000

96.523

15,5

155

1.138

28.000

Citroen C5

1229

430.000

246.523

18,2

146

1.565

3.000

Suzuki SX4

1216

200.000

103.237

14,7

163

1.205

33.000

Volvo V50

1210

340.000

186.094

20,0

133

1.425

-

Toyota Corolla

1118

270.000

148.523

13,9

173

1.300

37.000

Saab 9-3

1115

400.000

232.523

12,7

189

1.575

41.000

Mazda 3

1061

243.000

130.951

14,5

166

1.275

32.000

Citroen Berlingo

1059

240.000

124.915

18,5

143

1.375

8.000

VW Fox

1012

130.000

61.433

16,4

146

1.050

24.000

*Registreringsafgiften er udregnet baglæns ved antagelse om:

 

 

alle har 5 puder

3840

 

alle har radio

1000

 

Halvdelen har blokenringsfrie bremser (ABS)

1875

 

Halvdelen har ESP

1250

 

3 selealarmer

600

 

Fradrag i alt:

8565

 

derudover dieselbiler med partikelfilter

4000

 

1000/4000 kr. for hver km/l under/udover 16 km/l benzin (18 km/l diesel)

 

 

Anm.: ”-” angiver at afgiften i beregningen er negativ og derfor i praksis vil være 0. Vær desuden opmærksom på, at der er forskel på benzin og diesels CO2-indhold – derfor kan der være forskel på CO2-udledningen selv om brændstoføkonomien er ens for forskellige modeller.

 

 

 

 



[1] Såfremt den faktiske vægtsammensætning efter 2012 afviger fra den fremskrevne sammensætning, indebærer forslaget at Kommissionen med bistand fra en komité kan justere på forholdet mellem bilernes egenvægt og emissionsloftet ved at tilpasse en parameter for den såkaldte autonome masseforøgelse.