Til
Folketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 217-221 og 223 af 23. april 2008. Spørgsmålene er stillet efter ønske fra Jesper Petersen (SF).
(Alm. del).
Kristian Jensen
                                          /Birgitte Christensen
                       Â
Spørgsmål 217: Hvor stort antages det samlede provenu på ejendomsværdiskatten at være i 2008? Provenuet ønskes fordelt på begge komponenter af den samlede ejendomsværdiskat – dvs. både ejendomsværdiskatten og den progressive ejendomsværdiskat, samt de enkelte komponenter der giver nedslag i ejendomsværdiskatten.
Svar: I nedenstående tabel er vist det ønskede skøn for provenuet af ejendomsværdiskatten i 2008.
Provenuet af ejendomsværdiskat i 2008 fordelt på komponenter. |
||
|
Antal ejere |
Provenu |
|
(1.000) |
Mio. kr. |
1.    Ejendomsværdiskat beregnet med 10 ‰ |
2.025 |
15.400 |
2.    Progressiv ejendomsværdiskat beregnet med 20 ‰ |
20 |
310 |
3.    Ejendomsværdiskat før nedslag (1+2) |
2.025 |
15.710 |
4.    2 ‰-nedslag for alle ejerboliger anskaffet 1. juli 1998 eller tidligere |
1.120 |
1.715 |
5.    4 ‰-nedslag, maks. 1.200 kr., for enfamiliehuse og sommerhuse anskaffet 1. juli 1998 eller tidligere |
1.075 |
970 |
6. Â Â Â Pensionistnedslag |
395 |
1.255 |
7.    Begrænsning af stigning i ejendomsværdiskat |
115 |
230 |
8.    Indkomstafhængig aftrapning af pensionistnedslag |
240 |
685 |
9.    Diverse korrektioner (nedslag for udlejning, erhverv og udenlandsk ejendom samt manuel ejendomsværdiskat) |
- |
175 |
Ejendomsværdiskat i alt (3÷4÷5÷6÷7+8÷9) |
2.025 |
12.050 |
Anm.:    Beregninger på basis af lovmodellen og optællinger af slutskatteoplysninger. |
Spørgsmål 218: Hvor stort ville provenuet på ejendomsværdiskatten i 2008 have været, såfremt beregningsgrundlaget for ejendomsværdiskatten ikke var fastlåst iht. regeringens skattestop men tog udgangspunkt i de seneste offentlige ejendomsvurderinger? Provenuet ønskes fordelt på begge komponenter af den samlede ejendomsværdiskat – dvs. både ejendomsværdiskatten og den progressive ejendomsværdiskat, samt de enkelte komponenter der giver nedslag i ejendomsværdiskatten.
Svar:
Det er af modeltekniske grunde ikke muligt umiddelbart at foretage en sammenlignelig opdeling af provenuet af ejendomsværdiskatten pÃ¥ grundlag af de faktiske 2008-ejendomsvurÂderinger pÃ¥ samme komponenter som i svaret pÃ¥ alm. del spørgsmÃ¥l 217.
Samlet set skønnes provenuet af ejendomsværdiskatten at ville blive ca. 10,2 mia. kr. højere, hvis ejendomsværdiskatten beregnes med udgangspunkt i 2007-vurderingerne i stedet for på grundlaget opgjort efter reglerne i henhold til skattestoppet. Det er ved beregningerne forudsat, at ejendomsværdiskatten i årene 2002 til 2007 er beregnet ud fra de aktuelle ejendomsværdier i hvert af årene.
Det er ikke indregnet afledte effekter på ejendomspriserne som følge af bortfaldet af skattestoppet. En afskaffelse af skattestoppet må antages at have signifikante afledte effekter på ejendomspriserne og hermed på ejendomsværdierne, da der umiddelbart ville være tale om næsten en fordobling af ejendomsværdiskatten ved ophævelse af skattestoppet.
Spørgsmål 219: Hvordan ville ændringerne i ejendomsværdiskatten som følge af en opskrivning af beregningsgrundlaget svarende til de seneste offentlige ejendomsvurderinger  jf. foregående spm. fordele sig på indkomstgrupper? Udover en fordeling på indkomstgrupper (hvor indkomsten er den personlige indkomst før AM bidrag + evt. positiv kapitalindkomst) ønskes en fordeling på lejere og boligejere før og efter 1998. Herunder ønskes en opdeling på par og enlige – den gennemsnitlige ændring, ændringen i pct. af indkomsten samt den gennemsnitlige ejendomsværdi.
Svar: De ønskede oplysninger er vist i nedenstående tabel 1 og 2. Der er taget udgangspunkt i samme beregningsforudsætninger som i svaret på alm. del spørgsmål 218. Det bemærkes, at lejere per definition ikke påvirkes af ændringer i ejendomsværdiskat, hvorfor der ikke er nogen ændring i skattebetaling for denne gruppe i tabel 1.
|
||||||||||||||
Tabel 1.    Ændring i ejendomsværdiskat når ejendomsværdiskatten beregnes på grundlag af 2007-vurderingen fordelt efter indkomst og grupperne nye og gamle ejere samt lejere. |
||||||||||||||
|
Lejere |
Nye ejere |
Gamle ejere |
Alle familier |
||||||||||
Indkomst1) |
Antal familier |
Gns. ændring |
I pct. af indkomst1) |
Antal familier |
Gns. ændring |
I pct. af indkomst1) |
Gns. ejendoms-værdi2) |
Antal familier |
Gns. ændring |
I pct. af ind-komst1) |
Gns. ejendoms-værdi2) |
Antal familier |
Gns. ændring |
I pct. af indkomst1) |
Tus. Kr. |
(1.000) |
Kr. |
Pct. |
(1.000) |
Kr. |
Pct. |
1.000 kr. |
(1.000) |
Kr. |
Pct. |
1.000 kr. |
(1.000) |
Kr. |
Pct. |
under 100 |
316 |
0 |
0 |
20 |
5.520 |
- |
1.035 |
12 |
5.260 |
- |
1.500 |
347 |
510 |
1,2 |
100 – 150 |
427 |
0 |
0 |
35 |
3.655 |
2,8 |
950 |
62 |
2.180 |
1,7 |
1.229 |
523 |
500 |
0,4 |
150 – 200 |
258 |
0 |
0 |
46 |
3.900 |
2,2 |
1.003 |
59 |
2.970 |
1,7 |
1.395 |
362 |
980 |
0,6 |
200 – 250 |
182 |
0 |
0 |
60 |
4.205 |
1,9 |
1.000 |
66 |
3.275 |
1,5 |
1.501 |
307 |
1.515 |
0,7 |
250 – 300 |
170 |
0 |
0 |
79 |
4.220 |
1,5 |
980 |
64 |
4.005 |
1,5 |
1.603 |
313 |
1.885 |
0,7 |
300 – 350 |
122 |
0 |
0 |
82 |
4.825 |
1,5 |
1.081 |
67 |
4.620 |
1,4 |
1.662 |
272 |
2.595 |
0,8 |
350 – 400 |
75 |
0 |
0 |
64 |
5.590 |
1,5 |
1.229 |
52 |
5.455 |
1,5 |
1.842 |
191 |
3.365 |
0,9 |
400 – 500 |
72 |
0 |
0 |
86 |
6.535 |
1,5 |
1.406 |
86 |
5.905 |
1,3 |
1.971 |
244 |
4.390 |
1,0 |
500 – 600 |
37 |
0 |
0 |
81 |
7.240 |
1,3 |
1.601 |
94 |
6.405 |
1,2 |
1.978 |
212 |
5.595 |
1,0 |
600 – 800 |
33 |
0 |
0 |
119 |
9.625 |
1,4 |
2.039 |
139 |
7.805 |
1,1 |
2.216 |
292 |
7.680 |
1,1 |
over 800 |
11 |
0 |
0 |
83 |
16.550 |
1,5 |
3.082 |
82 |
13.710 |
1,3 |
3.332 |
176 |
14.225 |
1,3 |
Alle |
1.703 |
0 |
0 |
755 |
7.190 |
1,5 |
1.530 |
783 |
6.085 |
1,3 |
1.945 |
3.241 |
3.145 |
0,9 |
Anm.   Lovmodelberegninger på en stikprøve på ca. 3,3 pct. af befolkningen i 2004 fremregnet til 2008.        1)        Personlig indkomst før AM-bidrag tillagt positiv nettokapitalindkomst 2)        Ejendomsværdi ved vurderingen pr. 01.10.2007 |
I tabel 2 er skatteændringen fordelt på henholdsvis enlige og ægtepar.
|
||||||||||||
Tabel 2.    Ændring i ejendomsværdiskat når ejendomsværdiskatten beregnes på grundlag af 2007-vurderingen fordelt efter indkomst og enlige og ægtepar. |
||||||||||||
|
Enlige |
Ægtepar |
Alle familier |
|||||||||
Indkomst1) |
Antal familier |
Gns. Ændring |
I pct. af indkomst1) |
Gns. ejendoms-værdi2) |
Antal familier |
Gns. ændring |
I pct. af ind-komst1) |
Gns. ejendoms-værdi2) |
Antal familier |
Gns. ændring |
I pct. af indkomst1) |
Gns. ejendoms-værdi2) |
Tus. Kr. |
(1.000) |
Kr. |
Pct. |
1.000 kr. |
(1.000) |
Kr. |
Pct. |
1.000 kr. |
(1.000) |
Kr. |
Pct. |
1.000 kr. |
under 100 |
343 |
465 |
- |
101 |
5 |
3.350 |
- |
921 |
348 |
510 |
- |
113 |
100 – 150 |
517 |
475 |
0,4 |
201 |
7 |
2.290 |
1,8 |
735 |
524 |
500 |
0,4 |
208 |
150 – 200 |
320 |
910 |
0,5 |
302 |
43 |
1.515 |
0,8 |
748 |
363 |
980 |
0,6 |
355 |
200 – 250 |
238 |
1.440 |
0,6 |
401 |
70 |
1.760 |
0,8 |
895 |
308 |
1.515 |
0,7 |
513 |
250 – 300 |
253 |
1.775 |
0,6 |
465 |
60 |
2.335 |
0,9 |
1.037 |
313 |
1.885 |
0,7 |
575 |
300 – 350 |
205 |
2.435 |
0,8 |
585 |
66 |
3.095 |
1,0 |
1.211 |
271 |
2.595 |
0,8 |
737 |
350 – 400 |
133 |
3.110 |
0,8 |
725 |
58 |
3.950 |
1,1 |
1.348 |
191 |
3.365 |
0,9 |
915 |
400 – 500 |
118 |
4.145 |
0,9 |
939 |
126 |
4.620 |
1,0 |
1.429 |
244 |
4.390 |
1,0 |
1.192 |
500 – 600 |
40 |
5.585 |
1,0 |
1.239 |
172 |
5.595 |
1,0 |
1.544 |
212 |
5.595 |
1,0 |
1.486 |
600 – 800 |
26 |
7.490 |
1,1 |
1.581 |
265 |
7.695 |
1,1 |
1.927 |
291 |
7.680 |
1,1 |
1.896 |
over 800 |
13 |
13.690 |
1,1 |
2.650 |
163 |
14.270 |
1,3 |
3.043 |
176 |
14.225 |
1,3 |
3.014 |
Alle |
2.206 |
1.585 |
0,7 |
409 |
1.035 |
6.480 |
1,1 |
1.717 |
3.241 |
3.145 |
0,9 |
827 |
Anm.   Lovmodelberegninger på en stikprøve på ca. 3,3 pct. af befolkningen i 2004 fremregnet til 2008.        1)        Personlig indkomst før AM-bidrag tillagt positiv nettokapitalindkomst 2)        Ejendomsværdi ved vurderingen pr. 01.10.2007 |
Spørgsmål 220: Hvordan skønnes provenuet på ejendomsværdiskatten at ville udvikle sig i
perioden 2009 -2015, såfremt beregningsgrundlaget for ejendomsværdiskatten ikke var fastlåst iht. regeringens skattestop men tog udgangspunkt i de seneste offentlige ejendomsvurderinger? Provenuet ønskes fordelt på begge komponenter af den samlede ejendomsværdiskat – dvs. både ejendomsværdiskatten og den progressive ejendomsværdiskat, samt de enkelte komponenter der giver nedslag i ejendomsværdiskatten.
Svar: Det er vanskeligt at skønne over, hvordan provenuet af ejendomsværdiskatten vil udvikle sig i perioden 2009 – 2015, hvis skattestoppet for ejendomsværdiskatten bliver ophævet. Provenueffekten vil helt afhænge af, hvordan ejendomspriserne og hermed ejendomsvurderingerne vil udvikle sig, og der må forventes en betydelig priseffekt i lyset af en umiddelbar næsten fordobling af ejendomsværdiskatten, såfremt skattestoppet ophæves.
Herudover vil det også have stor betydning for udviklingen i provenuet, om stigningen i ejendomsværdiskat som følge af en afskaffelse af skattestoppet omfattes af de gældende begrænsningsregler for, hvor meget ejendomsværdiskatten kan stige fra år til år. Stigningen i ejendomsværdiskatten vil i givet fald blive udløst over en årrække.
Forudsat at ejendomsværdiskatten fra og med 2002 beregnes med de aktuelle ejendomsværdier i de enkelte år, at nedslagene for ejere, der har købt boligen senest 1. juli 1998, gradvist aftrappes i takt med, at boligerne omsættes, at begrænsningsreglen for stigning i ejendomsværdiskat har været gældende i alle år, og at ejendomsværdien fra og med 2009 stiger 2 pct. årligt, kan det med stor usikkerhed skønnes, at provenuet af ejendomsværdiskatten ville udgøre omkring 23 mia. kr. i 2009 og stige til op imod 30 mia. kr. frem til 2015.
Spørgsmål 221: Hvor stort et nedslag i ejendomsværdiskatten forventes der at være for nye
pensionister i ejendomsværdibeskatningen hvert af årene i perioden 2008-2015 – opdelt på pensionistnedslaget samt indkomstgradueringen af nedslaget? Opgørelsen ønskes desuden fordelt på indkomstgrupper.
Svar: Antallet af nye pensionister, der bor i ejerbolig, og deres indkomster i perioden 2008 – 2015 kendes ikke, og der er derfor ikke noget grundlag for at skønne over størrelsen af pensionistnedslaget i samme periode – og heller ikke for at fordele nedslaget på indkomstgrupper.
I nedenstÃ¥ende tabel er vist udviklingen i pensionistnedslag og den indkomstafhængige aftrapning af nedslaget i perioden 2002 – 2006 baseret pÃ¥ oplysninger fra SKATs slutligningsÂregister.
Nedslag i ejendomsværdiskat for pensionister 2002-2006 |
||||||||||
|
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
|||||
|
Antal personer |
Beløb |
Antal personer |
Samlet nedslag |
Antal personer |
Samlet nedslag |
Antal personer |
Samlet nedslag |
Antal personer |
Samlet nedslag |
|
(1.000) |
mio. kr. |
(1.000) |
mio. kr. |
(1.000) |
mio. kr. |
(1.000) |
mio. kr. |
(1.000) |
mio. kr. |
Pensionistnedslag |
317 |
981 |
321 |
991 |
343 |
1.061 |
378 |
1.185 |
397 |
1.256 |
Indkomstafhængig aftrapning af pensionistnedslag |
171 |
474 |
175 |
483 |
194 |
537 |
225 |
631 |
241 |
686 |
Pensionistnedslag efter indkomstafhængig aftrapning |
|
507 |
|
509 |
|
524 |
|
554 |
|
570 |
Anm.:        Optællinger af slutligningsstatistik for de enkelte år. |
Det fremgår, at antallet af pensionister, der får beregnet pensionistnedslag, er vokset med ca. 80.000 personer fra 2002 til 2006, og det beregnede nedslag er samtidigt steget med 275 mio. kr. Det modsvares dog i et vist omfang af, at antallet af pensionist med indkomstafhængig aftrapning af pensionistnedslaget er steget med ca. 70.000 personer, og aftrapningen er tilsvarende øget med 212 mio. kr. Det betyder, at pensionistnedslaget regnet efter aftrapning, på trods af væksten i antallet af pensionister med ca. 25 pct., kun er vokset med ca. 65 mio. kr. svarende til ca. 12 pct.
Det må antages, at udviklingen i pensionistnedslaget frem mod 2015 vil have samme profil.
Spørgsmål 223: Hvor stort et provenu vil en forøgelse af ejendomsværdiskatten med 3,8 pct. henholdsvis 30 pct. indbringe forudsat at ingen kom til at betale mere end 1 pct. af den aktuelle vurdering plus eventuelt progressionstillæg i ejendomsværdiskat? Der ønskes en fordeling af disse ændringer på indkomstgrupper (hvor indkomsten er den personlige indkomst før AM bidrag + evt. positiv kapitalindkomst) fordelt på lejere og boligejere før og efter 1998 og opdelt på par og enlige – den gennemsnitlige ændring, ændringen i pct. af indkomsten samt den gennemsnitlige ejendomsværdi.
Svar: Der er nedenfor skønnet over provenu- og fordelingsvirkninger af to modeller, hvor ejendomsværdiskatten i 2008 forøges med henholdsvis 3,8 pct. og 30 pct.
Det forudsættes, at den nye ejendomsværdiskat ikke kan overstige 10 promille af ejendomsværdien ved vurderingen pr. 01.10. 2007, dog 30 promille af den del af ejendomsværdien, der overstiger progressionsgrænsen fremregnet til 2008 med udviklingen i ejendomsværdierne siden 2002. Der ses hermed bort fra pensionistnedslag og nedslag for ejere, der har købt ejendommen senest 1. juli 1998. Der ses endvidere bort fra begrænsningsreglen for stigning i ejendomsværdiskat fra år til år, således at effekten af modellen umiddelbart slår fuldt igennem.
En forøgelse af ejendomsværdiskatten med 3,8 pct. skønnes under disse forudsætninger at medføre et umiddelbart merprovenu på ca. 0,5 mia. kr. En forhøjelse med 30 pct. skønnes tilsvarende at medføre et umiddelbart merprovenu på ca. 3,5 mia. kr.
I tabel 1-4 nedenfor er vist de ønskede fordelingseffekter af modellerne.
Tabel 1.    Ændring i ejendomsværdiskat når ejendomsværdiskatten forhøjes med 3,8 pct. fordelt efter indkomst og grupperne nye og gamle ejere samt lejere. |
||||||||||||||
|
Lejere |
Nye ejere |
Gamle ejere |
Alle familier |
||||||||||
Indkomst1) |
Antal familier |
Gns. ændring |
I pct. af indkomst1) |
Antal familier |
Gns. ændring |
I pct. af indkomst1) |
Gns. ejendoms-værdi2) |
Antal familier |
Gns. ændring |
I pct. af ind-komst1) |
Gns. ejendoms-værdi2) |
Antal familier |
Gns. ændring |
I pct. af indkomst1) |
Tus. Kr. |
(1.000) |
Kr. |
Pct. |
(1.000) |
Kr. |
Pct. |
1.000 kr. |
(1.000) |
Kr. |
Pct. |
1.000 kr. |
(1.000) |
Kr. |
Pct. |
under 100 |
316 |
0 |
0,0 |
20 |
210 |
- |
1.035 |
12 |
195 |
- |
1.500 |
348 |
20 |
- |
100 – 150 |
427 |
0 |
0,0 |
35 |
155 |
0,1 |
950 |
62 |
85 |
0,1 |
1.229 |
524 |
20 |
0,0 |
150 – 200 |
258 |
0 |
0,0 |
46 |
185 |
0,1 |
1.003 |
59 |
125 |
0,1 |
1.395 |
363 |
45 |
0,0 |
200 – 250 |
182 |
0 |
0,0 |
60 |
190 |
0,1 |
1.000 |
66 |
150 |
0,1 |
1.501 |
308 |
70 |
0,0 |
250 – 300 |
170 |
0 |
0,0 |
79 |
205 |
0,1 |
980 |
64 |
195 |
0,1 |
1.603 |
313 |
90 |
0,0 |
300 – 350 |
122 |
0 |
0,0 |
82 |
225 |
0,1 |
1.081 |
67 |
230 |
0,1 |
1.662 |
271 |
125 |
0,0 |
350 – 400 |
75 |
0 |
0,0 |
64 |
250 |
0,1 |
1.229 |
52 |
270 |
0,1 |
1.842 |
191 |
160 |
0,0 |
400 – 500 |
72 |
0 |
0,0 |
86 |
300 |
0,1 |
1.406 |
86 |
295 |
0,1 |
1.971 |
244 |
210 |
0,0 |
500 – 600 |
37 |
0 |
0,0 |
81 |
350 |
0,1 |
1.601 |
94 |
305 |
0,1 |
1.978 |
212 |
265 |
0,0 |
600 – 800 |
33 |
0 |
0,0 |
119 |
435 |
0,1 |
2.039 |
139 |
345 |
0,0 |
2.216 |
291 |
345 |
0,0 |
over 800 |
11 |
0 |
0,0 |
83 |
640 |
0,1 |
3.082 |
82 |
515 |
0,0 |
3.332 |
176 |
545 |
0,1 |
Alle |
1.703 |
0 |
0,0 |
755 |
320 |
0,1 |
1.530 |
783 |
270 |
0,1 |
1.945 |
3.241 |
140 |
0,0 |
Anm.   Lovmodelberegninger på en stikprøve på ca. 3,3 pct. af befolkningen i 2004 fremregnet til 2008.        1)        Personlig indkomst før AM-bidrag tillagt positiv nettokapitalindkomst 2)        Ejendomsværdi ved vurderingen pr. 01.10.2007 |
Tabel 2.    Ændring i ejendomsværdiskat når ejendomsværdiskatten forhøjes med 3,8 pct. fordelt efter indkomst og enlige og ægtepar. |
||||||||||||
|
Enlige |
Ægtepar |
Alle familier |
|||||||||
Indkomst1) |
Antal familier |
Gns. ændring |
I pct. af indkomst1) |
Gns. ejendoms-værdi2) |
Antal familier |
Gns. ændring |
I pct. af ind-komst1) |
Gns. ejendoms-værdi2) |
Antal familier |
Gns. ændring |
I pct. af indkomst1) |
Gns. ejendoms-værdi2) |
Tus. Kr. |
(1.000) |
Kr. |
Pct. |
1.000 kr. |
(1.000) |
Kr. |
Pct. |
1.000 kr. |
(1.000) |
Kr. |
Pct. |
1.000 kr. |
under 100 |
343 |
15 |
- |
101 |
5 |
150 |
- |
921 |
348 |
20 |
- |
113 |
100 – 150 |
517 |
20 |
0,0 |
201 |
7 |
70 |
0,1 |
735 |
524 |
20 |
0,0 |
208 |
150 – 200 |
320 |
40 |
0,0 |
302 |
43 |
70 |
0,0 |
748 |
363 |
45 |
0,0 |
355 |
200 – 250 |
238 |
65 |
0,0 |
401 |
70 |
80 |
0,0 |
895 |
308 |
70 |
0,0 |
513 |
250 – 300 |
253 |
85 |
0,0 |
465 |
60 |
120 |
0,0 |
1.037 |
313 |
90 |
0,0 |
575 |
300 – 350 |
205 |
110 |
0,0 |
585 |
66 |
180 |
0,1 |
1.211 |
271 |
125 |
0,0 |
737 |
350 – 400 |
133 |
130 |
0,0 |
725 |
58 |
220 |
0,1 |
1.348 |
191 |
160 |
0,0 |
915 |
400 – 500 |
118 |
175 |
0,0 |
939 |
126 |
240 |
0,1 |
1.429 |
244 |
210 |
0,0 |
1.192 |
500 – 600 |
40 |
225 |
0,0 |
1.239 |
172 |
280 |
0,1 |
1.544 |
212 |
265 |
0,0 |
1.486 |
600 – 800 |
26 |
285 |
0,0 |
1.581 |
265 |
350 |
0,1 |
1.927 |
291 |
345 |
0,0 |
1.896 |
over 800 |
13 |
525 |
0,0 |
2.650 |
163 |
545 |
0,1 |
3.043 |
176 |
545 |
0,1 |
3.014 |
Alle |
2.206 |
70 |
0,0 |
409 |
1.035 |
290 |
0,1 |
1.717 |
3.241 |
140 |
0,0 |
827 |
Anm.   Lovmodelberegninger på en stikprøve på ca. 3,3 pct. af befolkningen i 2004 fremregnet til 2008.        1)        Personlig indkomst før AM-bidrag tillagt positiv nettokapitalindkomst 2)        Ejendomsværdi ved vurderingen pr. 01.10.2007 |
Tabel 3.    Ændring i ejendomsværdiskat når ejendomsværdiskatten forhøjes med 30 pct. fordelt efter indkomst og grupperne nye og gamle ejere samt lejere. |
||||||||||||||
|
Lejere |
Nye ejere |
Gamle ejere |
I alt |
||||||||||
Indkomst1) |
Antal familier |
Gns. ændring |
I pct. af indkomst1) |
Antal familier |
Gns. ændring |
I pct. af indkomst1) |
Gns. ejendoms-værdi2) |
Antal familier |
Gns. ændring |
I pct. af ind-komst1) |
Gns. ejendoms-værdi2) |
Antal familier |
Gns. ændring |
I pct. af indkomst1) |
Tus. kr. |
(1.000) |
Kr. |
Pct. |
(1.000) |
Kr. |
Pct. |
1.000 kr. |
(1.000) |
Kr. |
Pct. |
1.000 kr. |
(1.000) |
Kr. |
Pct. |
under 100 |
316 |
0 |
0,0 |
20 |
1.650 |
- |
1.035 |
12 |
1.525 |
- |
1.500 |
348 |
150 |
- |
100 – 150 |
427 |
0 |
0,0 |
35 |
1.270 |
1,0 |
950 |
62 |
675 |
0,5 |
1.229 |
524 |
165 |
0,1 |
150 – 200 |
258 |
0 |
0,0 |
46 |
1.460 |
0,8 |
1.003 |
59 |
1.000 |
0,6 |
1.395 |
363 |
350 |
0,2 |
200 – 250 |
182 |
0 |
0,0 |
60 |
1.575 |
0,7 |
1.000 |
66 |
1.165 |
0,5 |
1.501 |
308 |
555 |
0,2 |
250 – 300 |
170 |
0 |
0,0 |
79 |
1.590 |
0,6 |
980 |
64 |
1.520 |
0,6 |
1.603 |
313 |
715 |
0,3 |
300 – 350 |
122 |
0 |
0,0 |
82 |
1.775 |
0,5 |
1.081 |
67 |
1.825 |
0,6 |
1.662 |
271 |
985 |
0,3 |
350 – 400 |
75 |
0 |
0,0 |
64 |
2.000 |
0,5 |
1.229 |
52 |
2.130 |
0,6 |
1.842 |
191 |
1.250 |
0,3 |
400 – 500 |
72 |
0 |
0,0 |
86 |
2.350 |
0,5 |
1.406 |
86 |
2.310 |
0,5 |
1.971 |
244 |
1.645 |
0,4 |
500 – 600 |
37 |
0 |
0,0 |
81 |
2.725 |
0,5 |
1.601 |
94 |
2.385 |
0,4 |
1.978 |
212 |
2.095 |
0,4 |
600 – 800 |
33 |
0 |
0,0 |
119 |
3.410 |
0,5 |
2.039 |
139 |
2.700 |
0,4 |
2.216 |
291 |
2.690 |
0,4 |
over 800 |
11 |
0 |
0,0 |
83 |
5.015 |
0,5 |
3.082 |
82 |
4.110 |
0,4 |
3.332 |
176 |
4.290 |
0,4 |
Alle |
1.703 |
0 |
0,0 |
755 |
2.495 |
0,5 |
1.530 |
783 |
2.125 |
0,5 |
1.945 |
3.241 |
1.095 |
0,3 |
Anm.   Lovmodelberegninger på en stikprøve på ca. 3,3 pct. af befolkningen i 2004 fremregnet til 2008.        1)        Personlig indkomst før AM-bidrag tillagt positiv nettokapitalindkomst 2)        Ejendomsværdi ved vurderingen pr. 01.10.2007 |
Tabel 4.    Ændring i ejendomsværdiskat når ejendomsværdiskatten forhøjes med 30 pct. fordelt efter indkomst og enlige og ægtepar. |
||||||||||||
|
Enlige |
Ægtepar |
I alt |
|||||||||
Indkomst1) |
Antal familier |
Gns. ændring |
I pct. af indkomst1) |
Gns. ejendoms-værdi2) |
Antal familier |
Gns. ændring |
I pct. af ind-komst1) |
Gns. ejendoms-værdi2) |
Antal familier |
Gns. ændring |
I pct. af indkomst1) |
Gns. ejendoms-værdi2) |
Tus. Kr. |
(1.000) |
Kr. |
Pct. |
1.000 kr. |
(1.000) |
Kr. |
Pct. |
1.000 kr. |
(1.000) |
Kr. |
Pct. |
1.000 kr. |
under 100 |
343 |
135 |
- |
101 |
5 |
1.195 |
- |
921 |
348 |
150 |
- |
113 |
100 – 150 |
517 |
155 |
0,1 |
201 |
7 |
765 |
0,6 |
735 |
524 |
165 |
0,1 |
208 |
150 – 200 |
320 |
325 |
0,2 |
302 |
43 |
535 |
0,3 |
748 |
363 |
350 |
0,2 |
355 |
200 – 250 |
238 |
530 |
0,2 |
401 |
70 |
630 |
0,3 |
895 |
308 |
555 |
0,2 |
513 |
250 – 300 |
253 |
655 |
0,2 |
465 |
60 |
945 |
0,3 |
1.037 |
313 |
715 |
0,3 |
575 |
300 – 350 |
205 |
850 |
0,3 |
585 |
66 |
1.405 |
0,4 |
1.211 |
271 |
985 |
0,3 |
737 |
350 – 400 |
133 |
1.050 |
0,3 |
725 |
58 |
1.710 |
0,5 |
1.348 |
191 |
1.250 |
0,3 |
915 |
400 – 500 |
118 |
1.370 |
0,3 |
939 |
126 |
1.905 |
0,4 |
1.429 |
244 |
1.645 |
0,4 |
1.192 |
500 – 600 |
40 |
1.760 |
0,3 |
1.239 |
172 |
2.175 |
0,4 |
1.544 |
212 |
2.095 |
0,4 |
1.486 |
600 – 800 |
26 |
2.250 |
0,3 |
1.581 |
265 |
2.735 |
0,4 |
1.927 |
291 |
2.690 |
0,4 |
1.896 |
over 800 |
13 |
4.120 |
0,3 |
2.650 |
163 |
4.300 |
0,4 |
3.043 |
176 |
4.290 |
0,4 |
3.014 |
Alle |
2.206 |
535 |
0,2 |
409 |
1.035 |
2.285 |
0,4 |
1.717 |
3.241 |
1.095 |
0,3 |
827 |
Anm.   Lovmodelberegninger på en stikprøve på ca. 3,3 pct. af befolkningen i 2004 fremregnet til 2008.        1)        Personlig indkomst før AM-bidrag tillagt positiv nettokapitalindkomst 2)        Ejendomsværdi ved vurderingen pr. 01.10.2007 |