J.nr.
                                                                                                               Â
Til
                         Folketingets Skatteudvalg
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 215 af 16. april 2008.
(Alm. del).
                         Kristian Jensen
                                                                             /Tina R. Olsen
"Ministeren bedes kommentere den interne henvendelse af 11. april 2008, jf. alm. del – bilag 139."
Svar:
I en mail til Skatteudvalget (jf. SAU alm. del – bilag 139) spørges dels om det er blevet undersøgt, hvor mange borgere, der ikke har adgang til internettet og dels hvordan borgere, der ikke har adgang til internettet, får kendskab til de oplysninger, der er indberettet. Afslutningsvis rejses kritik af SKATs information til borgerne i forbindelse med digitaliseringen af skatteopkrævningen samt ventetiden på SKATs telefonbetjening.
Indledningsvis skal jeg bemærke, at jeg naturligvis mener, at alle borgere, uanset om de benytter internettet eller ej, skal have den nødvendige information og hjælp samt have mulighed for at få forskellige dokumenter i papirform. SKAT bestræber sig løbende på at yde en sådan information og hjælp.
Ved lov nr. 405 af 8. maj 2006, som er vedtaget af et bredt flertal i Folketinget, er der indført en enklere forskuds- og selvangivelsesprocedure. Den nye procedure betyder, at forskudsopgørelsen i papirform og printselvangivelsen afskaffes. I stedet modtager alle almindelige skatteydere en årsopgørelse med det samme.
Fremover vil forskudsopgørelsen, som udgangspunkt, alene være tilgængelig for skatteyderen i digital form i borgerens skattemappe. Under indtryk af de synspunkter, der blev fremført under lovforslagets behandling, er der etableret en ordning, som gør det muligt for borgerne at tilvælge en papirudgave af forskudsopgørelsen. Dette er sket ved, at der fra og med den sidste forskudsopgørelse inden den enklere forskudsprocedure medsendes en afkrydsningsslip, som skatteyderen kan indsende til SKAT, hvis skatteyderen fortsat ønsker at modtage forskudsopgørelsen i en papirudgave.
I stedet for selvangivelse indføres et oplysningskort. Det nye oplysningskort udsendes sammen med årsopgørelsen til ca. 1 million borgere, som SKAT erfaringsmæssigt ved, har noget at selvangive. Hvis en borger ikke har fået et oplysningskort tilsendt sammen med årsopgørelsen og har rettelser eller tilføjelser til årsopgørelsen, kan oplysningskortet let bestilles ved telefonisk eller skriftlig henvendelse til SKAT, ligesom borgeren kan rette personlig henvendelse og få udleveret et oplysningskort. Borgere har således fortsat mulighed for at selvangive på papir.
I forbindelse med fremsættelsen af lovforslaget blev det undersøgt, hvor mange borgere, som havde adgang til internettet. Det blev fra Danmarks Statistik oplyst, at ca. 83 pct. af borgerne mellem 16 og 74 år havde adgang til internettet (heraf ca. 79 pct. fra eget hjem)
Da jeg er helt opmærksom på, at ikke alle borgere har en pc og at ikke alle er fortrolige med internettet vil årsopgørelsen, som indeholder de vigtigste skatteoplysninger, som hidtil blive udsendt på papir til alle borgere.
Det er min opfattelse, at digitaliseringen af skatteopkrævningen m.v. er sket under hensyn til, at alle borgere ikke er fortrolige med internettet eller ønsker at anvende dette, idet alle borgere reelt har mulighed for at følge med i og få tilrettet deres skatteforhold.
I forbindelse med vedtagelsen af Lov nr. 405 af 8. maj 2006 blev der fastlagt en kommunikationsplan.
Jeg kan oplyse, at SKAT i overensstemmelse med lovforslagets kommunikationsplan har gennemført en massiv informationskampagne overfor borgerne om de nye regler på området.
Informationskampagnen har bl.a. omfattet TV-spots på landsdækkende fjernsynskanaler, annoncering i landsdækkende aviser, ligesom der er vedlagt foldere sammen med årsopgørelsen. Endelige er der indlagt information på SKATs hjemmeside Skat.dk.
SKAT har derfor i vidt omfang forsøgt at informere borgerne om den nye procedure.
I relation til borgerens problemer med at komme igennem til SKAT via telefonen, kan jeg oplyse, at det er min målsætning, at borgerne skal opleve, at det er nemt og attraktivt at ringe til SKAT. Derfor er det naturligvis også meget vigtigt, at der ikke er for lang ventetid, når man ringer til SKAT. Normalt er ventetiden på SKATs telefon da også ganske kort, men i spidsbelastningsperioder med særlig mange opkald, som f.eks. i forbindelse med SKATs udsendelse af årsopgørelser, kan der være lidt længere svartider. SKAT forsøger naturligvis at tilpasse bemandingen af telefonsystemet, så lange ventetider undgås, men det kan nok ikke helt undgås, at der undertiden opstår kø i systemet.