Til

Folketinget - Skatteudvalget

 

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 213 af 10. april 2008.

(Alm. del).

 

 

 

 

 

Kristian Jensen

                                                                /Ivar Nordland

                        


Spørgsmål: Ministeren anmodes om at oversende et notat, der beskriver CCCTB (Common Consolidated Corporate Tax Base) herunder hvad reglerne går ud på og hvad den nuværende status er på projektet? Ministeren anmodes ligeledes om at redegøre for, hvad den nuværende danske holdning er til CCCTB?

Svar:

I 2004 blev der nedsat en teknisk arbejdsgruppe, der skal rådgive Kommissionen i forbindelse med udarbejdelsen af et forslag til regler for en fælles konsolideret selskabsskattebase (Common Consolidated Corporate Tax Base (CCCTB)). I arbejdsgruppen deltager eksperter fra skattemyndighederne i alle EU-lande. Da der udelukkende er tale om en teknisk arbejdsgruppe, er der ingen politiske bindinger forbundet med arbejdet. Deltagelse i arbejdsgruppen forpligter ingen lande til at indføre de regler, som Kommissionen eventuelt foreslår på baggrund af arbejdet.

CCCTB er en af de modeller for harmonisering af selskabsbeskatningen i EU, som Kommissionen skitserede i sin selskabsskattemeddelelse fra 2001. Modellen vedrører harmonisering af selskabsskattebasen for koncerner med aktiviteter i flere medlemslande.

Hovedprincippet i modellen er, at selskaber/koncerner i EU får opgjort den skattepligtige selskabsindkomst i henhold til ét sæt fælles EU-regler. Indkomsten fordeles herefter mellem de berørte lande efter en fordelingsnøgle. Det enkelte land beskatter så sin del af indkomsten med sin egen selskabsskattesats.

Det er således kun metoden til beregning af den skattepligtige indkomst, som bliver fælles. Hver medlemsstat vil fortsat kunne bestemme skattesatsen for den del af koncernens skattepligtige indkomst, som tilfalder den.

En harmoniseret skattebase og en fordelingsnøgle for det samlede overskud vurderes at reducere de administrative byrder for selskaber med grænseoverskridende investeringer inden for EU – og dermed medføre besparelser på rådgivning og administration. Ét sæt skatteregler vil også medføre, at det bliver lettere at gennemføre grænseoverskridende omstruktureringer, og det vil i stor udstrækning forhindre dobbeltbeskatning inden for EU.

En samlet opgørelse af selskabers overskud vil afskaffe problemer med hensyn til, hvorvidt der skal gives fradrag for udenlandske underskud. Et sÃ¥dant fradrag ligger implicit i forslaget om én samlet opgørelse af overskud og underskud pÃ¥ EU-basis.  

I det omfang samarbejdet omfatter alle EU-lande, vil fælles regler for skattebasen i teorien fjerne problemerne med ”transfer pricing” (interne afregningspriser mellem koncernforbundne selskaber) inden for EU. Det skyldes, at "arms længde-princippet" ikke anvendes i CCCTB (inden for koncernen). Koncernforbundne selskaber bestemmer i princippet selv hvilke interne afregningspriser, de ønsker at anvende, og den samlede base fordeles efter en fordelingsnøgle. Til gengæld opstår der et incitament til manipulering med faktorerne i fordelingsnøglen.

Det er Kommissionens opfattelse, at etableringen af CCCTB er den eneste måde, man kan fjerne de skattemæssige barrierer for selskaber, der opererer i flere medlemslande.

 

Status

Kommissionen har siden nedsættelsen af arbejdsgruppen i 2004 sigtet mod at fremsætte et forslag til CCCTB i 2008. Kommissionen har på det seneste møde i arbejdsgruppen i april måned fastholdt dette sigte, og det forventes, at Kommissionen vil præsentere et forslag i efteråret 2008. Der forventes ikke flere møder i arbejdsgruppen inden da.

Det er uvist, hvordan det endelige forslag kommer til at se ud. Arbejdsgruppen har ikke været forelagt et detaljeret forslag, men Kommissionen har i tre overordnede dokumenter skitseret sine overvejelser vedrørende henholdsvis opgørelsen af skattebasen, fordelingsnøglen og administrationen af reglerne. Overvejelserne kan kun give et fingerpeg om indholdet af et eventuelt forslag. Der udestår en lang række detaljer og visse områder - såsom behandlingen af omstruktureringer og af indkomst i den finansielle sektor - er kun sparsomt eller slet ikke nævnt. Dokumenterne er offentliggjort sammen med øvrigt materiale fra arbejdsgruppen på Kommissionens hjemmeside:

http://ec.europa.eu/taxation_customs/taxation/company_tax/common_tax_base/index_en.htm

I det følgende er i punktform opstillet væsentlige punkter i Kommissionens overvejelser i de tre dokumenter.

Skattebasen

·        Reglerne kan anvendes af selskaber, der betaler selskabsskat i et EU-land. Kommissionen forestiller sig en liste over selskabstyper svarende til listerne i eksisterende direktiver. Det er valgfrit at anvende reglerne. Valget foretages samlet for koncernen (alle inde eller alle ude). Vælges reglerne er der en bindingsperiode pÃ¥ 5 Ã¥r første gang og herefter 3 Ã¥r ved hver fornyelse.

·        Koncernforbundne selskaber konsolideres. Det vil sige, at selskaberne opgør en samlet indkomstopgørelse og interne transaktioner mellem selskaberne elimineres. I konsolideringen indgÃ¥r de EU-selskaber, hvori moderselskabet direkte eller indirekte kontrollerer mindst 75 pct. af  stemmerne. Moderselskabet kan være beliggende uden for EU. I sÃ¥ fald konsolideres de selskaber i koncernen, som er beliggende i EU. Faste driftssteder i EU, der ejes af koncernselskaber uden for EU, medregnes i konsolideringen. EU-koncernselskabers faste driftssteder i udlandet medregnes ikke. Definitionen af fast driftssted i OECD-modeloverenskomsten anvendes.

·        Til den skattepligtige indkomst medregnes som udgangspunkt enhver form for indkomst, herunder kapitalgevinster, renter og udbytter. Dog medregnes ikke indkomst fra faste driftssteder i tredjelande. 95 pct. af udbytter fra selskaber, hvor det modtagende selskaber ejer mere end 10 pct. af kapitalen eller stemmerne i en sammenhængende periode pÃ¥ 12 mÃ¥neder, vil ogsÃ¥ være skattefri. Det samme gælder aktieavancer vedrørende sÃ¥danne selskaber. Indskud af egenkapital og optagelse af gæld medregnes heller ikke.

·        Fradragsberettigede udgifter udgør som udgangspunkt alle erhvervsmæssige omkostninger. Det gælder dog ikke erhvervelse af aktiver, medmindre aktiverne anvendes til forskning og udvikling. Udbytteudlodninger, selskabsskat, bøder pÃ¥lagt af en offentlig institution og udgifter til bestikkelse er heller ikke fradragsberettigede. Repræsentationsudgifter kan kun fradrages med 50 pct.

·        Afskrivninger foretages hos den økonomiske ejer. Det samme aktiv kan aldrig afskrives hos mere end et selskab pÃ¥ samme tid. Driftsmidler afskrives efter saldometoden med 20 pct. Ã¥rligt. Aktiver med en levetid over 25 Ã¥r, herunder skibe og fly, afskrives dog individuelt og lineært med 4 pct. Ã¥rligt. Bygninger afskrives individuelt og lineært med 2,5 pct. Ã¥rligt. Immaterielle aktiver afskrives individuelt og lineært over rettighedsperioden eller 15 Ã¥r, hvis perioden ikke kan fastslÃ¥s.

·        Underskud i den skattepligtige indkomst kan fremføres uden tidsbegrænsning. Der er ikke mulighed for carry back. Underskud fremføres pÃ¥ koncernniveau og modregnes før efterfølgende Ã¥rs overskud fordeles. NÃ¥r et selskab indtræder i en koncern, kan underskud vedrørende perioden før indtræden ikke modregnes i overskud hos andre selskaber i koncernen. Et selskab medtager ikke en andel af koncernens underskud, hvis det forlader koncernen.

·        Kommissionen har ikke lagt sig fast pÃ¥ værnsregler i relation til tynd kapitalisering og beskatning af indkomst fra selskaber i skattelylande (CFC-beskatning). Med hensyn til transfer pricing-regler elimineres transaktioner mellem koncernselskaberne. Der fastsættes regler om, at transaktioner mellem associerede parter skal ske pÃ¥ ”arms længde”-vilkÃ¥r.

·        Reglerne omfatter ikke kildeskatter pÃ¥ udbytter, renter og royalties til selskaber uden for konsolideringen. Disse fastsættes individuelt af medlemsstaterne med respekt af eksisterende dobbeltbeskatningsaftaler og direktiver.

Fordelingsnøglen

·        Fordelingsnøglen anvendes, nÃ¥r koncernens indkomst er positiv, til at fordele beskatningsgrundlaget mellem medlemslandene. Den samme fordelingsnøgle anvendes af alle medlemslande. Fordelingen foretages ved indkomstÃ¥rets udgang.

·        Fordelingen sker pÃ¥ baggrund af tre faktorer, som anvendes til at skabe indkomst: arbejdskraft, aktiver og omsætning. De tre faktorer vægtes ligeligt, dvs. med 1/3 hver. Arbejdskraft udtrykkes ligeligt ved lønomkostninger og antal ansatte. Til et selskabs (S) indkomst fordeles herefter følgende andel af den samlede indkomst i koncernen (K):

                     

·        Arbejdskraftfaktoren opgøres pÃ¥ baggrund af de ansatte i det pÃ¥gældende selskab. Definitionen af ansatte afgøres efter nationale regler. Ved opgørelsen af lønsummen medregnes alle lønudgifter, der er fradragsberettigede inkl. personalegoder, pension, sociale bidrag m.v. Hvis en ansat i et selskab, udfører arbejdet i et andet EU-land end selskabets hjemland, medregnes den ansatte/lønsummen i det land, hvor arbejdet udføres.

·        Aktivfaktoren udgøres fortrinsvis af anlægsaktiver. Aktiverne medregnes til deres skattemæssige værdi hos det selskab, der faktisk anvender aktivet. Immaterielle aktiver, finansielle aktiver og omsætningsaktiver (varelager) medregnes ikke. Det skyldes, at disse aktiver er meget mobile og derfor egnede til at manipulere med fordelingsnøglen.

·        Omsætningsfaktoren opgøres pÃ¥ baggrund af den skattepligtige omsætning ved salg til tredjemand. Omsætningen henregnes til det land, hvor forbrugeren (tredjemand) er hjemmehørende, medmindre koncernen ikke har selskaber eller fast driftssteder i det pÃ¥gældende land. I sÃ¥ fald fordeles denne del af omsætningen forholdsmæssigt mellem selskaberne i koncernen pÃ¥ baggrund af arbejdskraftfaktoren og aktivfaktoren.

·        Fordelingsnøglen vil blive justeret for brancher, hvor ovennævnte faktorer som udgangspunkt ikke vil føre til en rimelig fordeling af indkomsten. Det drejer sig bl.a. om den finansielle sektor, transportsektoren og telekommunikationssektoren. Det er ikke nærmere angivet, hvordan justeringen skal ske.

Administration

·        For koncerner udpeges et administrationsselskab. Det vil være koncernens ultimative moderselskab, hvis dette er et EU-selskab, eller det øverste moderselskab i EU i koncernen. BestÃ¥r koncernen i EU af flere grene, kan koncernen vælge. Der udpeges endvidere en overordnet skattemyndighed, som vil være skattemyndigheden i det land, hvor administrationsselskabet er hjemmehørende.

·        Administrationsselskabet indgiver en samlet selvangivelse for koncernen senest 9 mÃ¥neder efter indkomstÃ¥rets slutning. Alle selskaber i koncernen skal have samme indkomstÃ¥r. Det er bÃ¥de indkomsten og fordelingen af denne pÃ¥ enheder i koncernen og medlemslande, som skal selvangives.

·        Den overordnede skattemyndighed har det primære ansvar for at kontrollere selvangivelsen og udstede en eventuel ændret skatteansættelse. En ansættelse af indkomsten udstedt af den overordnede skattemyndighed vil automatisk kunne danne grundlag for inddrivelse i alle medlemsstater – men efter inddrivelsesreglerne i det pÃ¥gældende land.

·        Den overordnede skattemyndighed bestemmer i samarbejde med skattemyndighederne i de medlemslande, hvor den pÃ¥gældende koncern er repræsenteret, hvorvidt og hvordan koncernens selvangivelse skal kontrolleres. En ændret skatteansættelse skal som udgangspunkt foretages inden 3 Ã¥r efter selvangivelsesfristens udløb. Der foreslÃ¥s en bagatelgrænse, hvorefter skatteansættelsen ikke ændres, hvis afvigelsen fra den selvangivne indkomst udgør mindre end 1 pct.

·        OpstÃ¥r der uenighed mellem de involverede skattemyndigheder, afgøres spørgsmÃ¥let ved voldgift. Voldgiftsmændene vælges fra en liste over kompetente personer, som er udvalgt i enighed af medlemslandene.

·        Hvis et selskab eller en koncern ønsker at klage over skatteansættelsen sker det i første omgang til et administrativt organ, som bestÃ¥r af et medlem af den nationale klageinstans fra hvert af medlemslandene – Landsskatteretten i Danmark. Afgørelser fra dette administrative organ kan – inden 60 dage - indbringes for de nationale domstole i den overordnede skattemyndigheds hjemland og behandles efter (retspleje)reglerne i dette land.

Den danske holdning

Danmark har deltaget åbent og konstruktivt i arbejdsgruppen, men regeringen har hverken internt eller i forhold til andre partier haft politiske drøftelser med hensyn til udformningen af en fælles selskabsskattebase. Det er også svært at se meningen med sådanne drøftelser, før Kommissionen har fremsat et mere detaljeret forslag til fælles regler. Der er således mange uafklarede spørgsmål på en række vigtige områder - herunder udformningen af diverse værnsregler.

 

Danmark har i arbejdsgruppen fokuseret på, at reglerne bliver så robuste, at mulighederne for uønsket skatteplanlægning (skattehuller) minimeres. Baggrunden herfor er blandt andet, at mulighederne for efterfølgende ændringer af reglerne er stærkt begrænsede – dels skal ændringer tiltrædes af de deltagende lande, dels er der tale om en tung administrativ (lovgivnings)proces.

 

Det danske fokus skal endvidere ses på baggrund af, at Danmark i både 2005 og 2007 har udvidet selskabsskattebasen – via ændrede sambeskatningsregler og regler om begrænsning af rentefradrag – og anvendt provenuet til at nedsætte selskabsskattesatsen med i alt 5 procentpoint til 25 pct. Hvis eksempelvis der vil gælde lempeligere fradragsregler for finansieringsudgifter under CCCTB, kan det underminere grundlaget for de gennemførte satsnedsættelser.

 

Fra dansk side hilses det velkomment, hvis Kommissionen som forventet præsenterer et detaljeret forslag til efteråret. Danmark vil deltage aktivt i de efterfølgende forhandlinger, men det er alt for tidligt at sige, om Danmark vil kunne deltage i CCCTB eller ej.