Til

Folketinget - Skatteudvalget

 

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 212 af 10. april 2008.

(Alm. del).

 

 

 

 

 

Kristian Jensen

 

                                           /Birgitte Christensen

                        


Spørgsmål:

Ministeren bedes redegøre for, hvilke principper eller begrundelser der er for, at vederlag til kommunalbestyrelsesmedlemmer skattemæssigt bliver betragtet som arbejdsindkomst og dermed bliver pålagt AM-bidrag.

 

Svar:

Helt grundlæggende er vederlag til kommunalbestyrelsesmedlemmer skattepligtig indkomst for de pågældende på linie med andre former for indkomst. Dette følger af statsskattelovens almindelige globalindkomstprincip, hvorefter man er skattepligtig af samtlige sine indkomster, uanset hvorfra de måtte hidrøre, medmindre at andet er bestemt i lovgivningen.

Vederlag til kommunalbestyrelsesmedlemmer betragtes rent teknisk ikke som lønindkomst, men som en godtgørelse for medlemskab af bestyrelser, udvalg, kommissioner, råd og lignende. Vederlaget er gjort til A-indkomst, og skatten opkræves således på samme måde som skat af lønindkomst.

I relation til arbejdsmarkedsbidragsloven er vederlag til kommunalbestyrelsesmedlemmer omfattet af bidragspligten efter en bestemmelse, som omhandler ”…vederlag, honorarer eller anden indkomst for personligt arbejde uden for ansættelsesforhold, som ikke kan henføres til selvstændig erhvervsvirksomhed” ( arbejdsmarkedsbidragslovens § 7, stk. 1, litra c, jf. § 8, stk. 1, litra e).

Når indkomst i form af vederlag og honorarer er omfattet af bidragspligten, skyldes dette et ønske om at hindre omgåelse af bidragspligten, ved at indkomst udbetales i form af honorarer i stedet for som lønindkomst.

Arbejdsmarkedsbidragsloven må i sin nuværende udformning ses i en historisk sammenhæng. Da arbejdsmarkedsbidraget blev indført, havde det ikke karakter af en skat, men af et socialt bidrag. Derfor var arbejdsmarkedsbidraget ikke nødvendigvis omfattet af det almindelige globalindkomstprincip, og man fandt det dengang nødvendigt at opregne de indkomster, som man ønskede at inddrage under bidragspligten.

Med de ændringer, der blev gennemført i efteråret 2007 – lov nr. 1235 af 24. oktober 2007, lovforslag L 2 – ændrede arbejdsmarkedsbidraget imidlertid karakter fra at være et socialt bidrag til at være en indkomstskat. Som der blev redegjort for i bemærkningerne til L 2, er det regeringens hensigt på et senere tidspunkt at fremsætte forslag til forenklinger med henblik på, at arbejdsmarkedsbidraget bedre kan integreres i det almindelige personskattesystem.

Det er vanskeligt at begrunde, at skattepligtigt vederlag til kommunalbestyrelsesmedlemmer ikke skulle være omfattet af den skat, der benævnes arbejdsmarkedsbidrag.