J.nr.
                                                                                                               Â
Til
                         Folketingets Skatteudvalg
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 199, 200, 201 og 202 af 2. april 2008.
(Alm. del).
                         Kristian Jensen
                                                                             /Tina R. Olsen
"Ministeren anmodes om at kommentere den ledende artikel i SR-SKAT 2007 nummer 6: Uansøgt tilladelse."
Svar:
Skatteudvalget har bedt mig kommentere på den redaktionelle artikel i SR-SKAT 2007, nummer 6, som indeholder en række overordnede betragtninger om regler og praksis vedrørende skattefrie omstruktureringer.
Jeg vil indledningsvis gerne slå fast, at jeg ikke er enig i artiklens konklusioner.
Jeg mener, at der med L 110 A (lov nr. 343 af 18. april 2007) om skattefrie omstruktureringer uden tilladelse fra SKAT, er givet selskaber og koncerner en mere enkel adgang til at omstrukturere skattefrit, som både medfører administrative lettelser og som vil kunne spare ressourcer.
Samtidig er de hidtidige EU-baserede regler om tilladelse fra SKAT til skattefri omstrukturering opretholdt, hvorefter det i den enkelte situation frit kan vælges, om omstruktureringen skal foretages med eller uden tilladelse.
Denne fleksibilitet i lovgivningen skaber efter min opfattelse bedre muligheder for selskaberne til forholdsvis enkelt og hurtigt at tilpasse deres koncernstruktur til ændrede markedsmæssige vilkår.
Jeg har endvidere med glæde konstateret, at Skatterådet har behandlet og offentliggjort en række sager, som de nye regler har givet anledning til, og således relativt hurtigt har medvirket til at skabe klarhed og sikre ensartethed i anvendelsen af de nye regler.
Begge regelsæt skal dæmme op for, at en skattefri omstrukturering reelt bliver benyttet til at afstå aktier eller aktiver skattefrit og dermed omgå avancebeskatningen.
SKAT påser således i sin tilladelsespraksis, at parterne ikke ved den skattefrie omstrukturering opnår utilsigtede skattemæssige fordele. Det betyder, at transaktionen som udgangspunkt skal være forretningsmæssigt begrundet i selskabets erhvervsmæssige forhold. Foreligger der som hovedformål skatteundgåelse eller skatteunddragelse, vil der blive givet enten afslag eller tilladelse med et vilkår, der kan imødegå de utilsigtede skattemæssige fordele.
Efter de nye objektive regler er der selvsagt ikke mulighed for at nægte en tilladelse eller for at stille vilkår for en tilladelse. I stedet for omfattes en omstrukturering uden tilladelse af værnsregler, der skal forhindre, at omstruktureringen er foretaget ud fra et motiv om skatteundgåelse eller skatteunddragelse. Jeg vil naturligvis løbende følge med i, om regelsættet virker hensigtsmæssigt, eller om der er forhold, der bør ændres. Uden at det overordnede hensyn med reglerne derved tilsidesættes.
Afslutningsvis vil jeg henvise til det høringssvar til L 110 A, der er afgivet af Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, hvor det er den generelle holdning, at indførelsen af det objektive regelsæt er et stort fremskridt.
Spørgsmål 200:
"Ministeren anmodes om at oplyse antallet af ansøgninger i 2006 og 2007 om tilladelse fra SKAT til skattefri aktieombytning efter reglerne i ABL § 36A, skattefri spaltninger efter fusionsskattelovens §§ 15A og 15B og tilladelse til skattefri tilførsel af aktiver efter fusionsskattelovens §§ 15A og 15B.
Der anmodes om oplysning om antallet af ansøgninger og antallet af tilladelser og antallet af nægtelse af tilladelser, og oplysningerne bedes opdelt pÃ¥ de 5 regionssamarbejder i SKAT.â€
Svar:
Jeg vedlægger, som bilag 1 - 5, en sagsstatistik over antallet af ansøgninger til SKAT vedrørende henholdsvis aktieombytning, spaltning og tilførsel af aktier i 2006 og 2007. Ligesom antallet af afslag på og tilladelser samt tilladelser med vilkår til henholdsvis aktieombytning, spaltning og tilførsel af aktier i 2006 og 2007 fremgår af bilagsmaterialet.
Oplysningerne er fordelt på de 5 skattecentre, som varetager opgaven, nemlig Skattecenter Aalborg, Skattecenter Esbjerg, Skattecenter København, Skattecenter Korsør og Skattecenter Århus.
Jeg skal opgøre opmærksom på, at årsagen til at summen af tilladelser, tilladelser med vilkår og afslag ikke er lig med summen af ansøgninger skyldes, at der er ansøgninger, som borgeren efterfølgende har trukket tilbage, ligesom der er en vis tidsforskydning, idet ikke alle ansøgninger bliver behandlet i samme år, som de er modtaget.
Jeg skal for god ordens skyld bemærke, at SKAT i opgørelserne har forudsat, at lovhenvisningerne rettelig er ABL § 36 samt FUL § 15 c og § 15 d, for så vidt angår tilladelse til skattefri aktieombygning og tilladelse til skattefri tilførsel af aktiver.
Spørgsmål 201:
"Ministeren anmodes om fra Erhvervs- og Selskabsstyrelsen at fÃ¥ oplyst antallet af de i aktieselskabsregistret registrerede spaltninger omfattet af aktieselskabslovens § 136 i og anpartsselskabslovens § 67A i Ã¥rene 2005, 2006 og 2007.â€
Svar:
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen har oplyst, at styrelsen fører løbende statistik over antallet af selskaber opløst ved spaltning og antallet af nye selskaber, som er stiftet ved spaltning.
Erhvervs og Selskabsstyrelsen har opgjort antallet af selskaber, som er opløst ved spaltning i 2005, 2006 og 2007 således:
|
2005 |
2006 |
2007 |
Aktieselskaber opløst ved spaltning |
177 |
110 |
94 |
Anpartsselskaber opløst ved spaltning |
506 |
323 |
334 |
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen har opgjort antallet af selskaber, der i årene 2005, 2006 og 2007 er stiftet ved spaltning således:
|
2005 |
2006 |
2007 |
Aktieselskaber stiftet ved spaltning |
198 |
174 |
156 |
Anpartsselskaber stiftet ved spaltning |
1487 |
945 |
1029 |
Spørgsmål 202:
"Ministeren anmodes om fra Erhvervs- og Selskabsstyrelsen at få oplyst antallet af de i aktieselskabsregistret registrerede fusioner omfattet af aktieselskabslovens § 134 i og anpartsselskabslovens § 65 i årene 2005, 2006 og 2007 "
Svar:
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen har oplyst, at styrelsen løbende fører statistik over antallet af selskaber opløst ved fusion og antallet af nye selskaber, som er stiftet ved fusion.
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen har opgjort antallet af selskaber der i årene 2005, 2006 og 2007 er opløst ved fusion således:
|
2005 |
2006 |
2007 |
Aktieselskaber opløst ved fusion |
379 |
372 |
483 |
Anpartsselskaber opløst ved fusion |
275 |
310 |
398 |
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen har opgjort antallet af selskaber, der er stiftet ved fusion i årene 2005, 2006 og 2007 således:
|
2005 |
2006 |
2007 |
Aktieselskaber stiftet ved fusion |
2 |
2 |
4 |
Anpartsselskaber stiftet ved fusion |
3 |
2 |
0 |
Det skal bemærkes, at der er i disse tilfælde tale om fusioner, hvor to eller flere eksisterende aktie- eller anpartsselskaber fusionerer til et nyt aktie- eller anpartsselskab.