20. december 2007
Til
Folketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 19, 20 og 21 af 3.december. Spørgsmålene er stillet efter ønske fra Bente Dahl (Det Radikale Venstre).
(Alm. del).
Kristian Jensen
                                          / Lene Skov Henningsen
                       Â
Spørgsmål 19: Vil ministeren oplyse, hvilke lande i EU, der har diff. moms samt beskrive hvilke varegrupper, den differentierede moms gælder for?
Svar: Indledningsvis kan jeg oplyse, at der er en række almindelige momsfritagelser og nulsatser som gælder for alle EU-lande. Disse er beskrevet i hovedtræk i boks 1. For en uddybning henvises til EU-kommissionens hjemmeside: http://europa.eu/scadplus/leg/en/lvb/l31057.htm
Forskellen på en nulsats og en fritagelse er muligheden for fradrag for indgående moms. Når en momspligtig virksomhed køber varer eller ydelser, som den bruger i den momspligtige produktion, har den fradragsret for denne indgående moms. Denne regel sikrer bl.a., at momsen er neutral, så satsen altid er den samme for slutbrugeren, uanset hvor mange led der er i produktionsprocessen. Da en nulsats svarer til alle andre satser, har virksomheder, der sælger sådanne varer eller ydelser, fuld fradragsret for deres indkøb til denne produktion. Hvis en virksomhed derimod er momsfritaget, skal der ikke moms på dens salg, og der er ikke fradrag for den indgående moms til dens momsfritagne aktiviteter.
 Boks 1 - Fælles momsfritagelser og nulsatser for alle EU-lande i hovedtræk
|
|
|
Momsfritaget (fritaget for moms – men intet fradrag for indgående moms) |
|
Hospitalsbehandling, lægebehandling og tandlægebehandling |
|
Social forsorg og bistand |
|
Skole- og universitetsuddannelse |
|
Visse kulturelle aktiviteter, f.eks. museer |
|
Forsikring |
|
Visse finansielle aktiviteter - f.eks. bank- og realkreditvirksomhed |
|
Visse ydelser og varer vedr. postvæsen |
|
Spil og væddemål |
|
Visse ydelser vedr. fast ejendom |
|
|
|
Nulsatser (ingen moms på salg – men fuld fradragsret for indgående moms) |
|
Eksport til andre EU-lande (der til gengæld har moms på import) |
|
Eksport ud af EU |
|
Visse transaktioner relateret til international transport eller behandlet som eksport |
|
Ydelser fra mellemmænd, der tager del i transaktioner relateret til eksport |
|
Visse transaktioner relateret til international handel |
Derudover har EU-landene en række forskellige nedsatte satser for forskellige varer og ydelser. Landenes forskellige momssatser fremgår af tabel 1 på næste side.
Land |
Normalsats |
Nedsat sats |
Supernedsat sats |
Parkerings-sats |
â€Udvidet†nulsats |
|
|
|
|
|
|
Belgien |
21 |
6 |
|
12 |
Ja |
Bulgarien |
20 |
7 |
|
|
|
Cypern |
15 |
5 / 8 |
|
|
Ja |
Danmark |
25 |
|
|
|
Ja |
Estland |
18 |
5 |
|
|
|
Finland |
22 |
8 / 17 |
|
|
Ja |
Frankrig |
19,6 |
5,5 |
2,1 |
|
|
Grækenland |
19 |
9 |
4,5 |
|
|
Holland |
19 |
6 |
|
|
|
Irland |
21 |
13,5 |
4,8 |
13,5 |
Ja |
Italien |
20 |
10 |
4 |
|
Ja |
Letland |
18 |
5 |
|
|
|
Litauen |
18 |
5 / 9 |
|
|
|
Luxemburg |
15 |
6 |
3 |
12 |
|
Malta |
18 |
5 |
|
|
Ja |
Polen |
22 |
7 |
3 |
|
Ja |
Portugal |
21 |
5/12 |
|
12 |
|
Rumænien |
19 |
9 |
|
|
|
Slovakiet |
19 |
10 |
|
|
|
Slovenien |
20 |
8,5 |
|
|
|
Spanien |
16 |
7 |
4 |
|
|
Storbritannien |
17,5 |
5 |
|
|
Ja |
Sverige |
25 |
6 / 12 |
|
|
Ja |
Tjekkiet |
19 |
5 |
|
|
|
Tyskland |
19 |
7 |
|
|
|
Ungarn |
20 |
5 |
|
|
|
Østrig |
20 |
10 |
|
|
|
Der overordnet to forklaringer pÃ¥, at EU-landene kan have differentieret moms. For det første er der en række varer og ydelser, som alle EU-lande kan anvende en eller flere nedsatte satser for. For det andet har flere lande særlige regler. Supernedsat sats og parkeringssats vedrører sÃ¥ledes forskellige særordninger for de enkelte lande. Ligeledes vedrører â€udvidet†nulsats særlige ordninger med nulsats i de pÃ¥gældende lande, udover det der gælder i alle lande jf. boks 1.Â
  Â
I skema 1 på de kommende sider følger nogle hovedtræk for, hvilke varer og ydelser de enkelte EU-landenes momsfritagelser og forskellige nedsatte satser omhandler.
|
|
|
|
||
Skema 1 – Hovedtræk for varer og ydelser med nedsatte momssatser i de enkelte EU-lande |
|||||
Land |
Nedsat sats |
Supernedsat sats |
Fritagelser |
Nulsats |
Parkeringssats |
Belgien |
Visse landbrugsprodukter, Betalings-tv, Sociale Boliger |
Dyr, visse fødevarer, vand, medicin og medicinaludstyr, bøger og tidsskrifter, kister, visse reparationer, sociale institutioner, noget transport, kultur, sport, underhold |
Notarer, advokater |
Aviser og visse magasiner |
- |
Bulgarien |
Hotel indkvartering, under betingelser |
- |
Jordtransaktioner, gaver, landbrugsvarer, metalaffald |
- |
- |
Cypern |
Restauranter |
- |
- |
Fødevarer og medicin |
- |
Danmark |
- |
- |
Rejseselskaber, bedemandsydelser, persontransport |
Aviser |
- |
Estland |
Bøger, medicin og medicinaludstyr, behandling af risikabelt affald, begravelser, optræden og koncerter, overnatninger, tidsskrifter |
- |
|
- |
- |
Finland |
Fødevarer, dyrefoder |
Medicin, passagertransport, kultur, sportsfaciliteter, underholdning, kunstværker, arbejdsintensive brancher (EU-eksperiment 2007-2009) |
- |
Aviser |
|
Frankrig |
Landbrug, fødevarer, bøger, offentlig underholdning |
Medicin, aviser |
Aktiviteter underlagt lokale underholdningsskatter, |
- |
- |
Grækenland |
Landbrugsprodukter og -ydelser, medicin, fødevarer, elektricitet og naturgas, vand, noget underholdning, passagertransport, kunst, hotelindkvartering, restauranter og caféer, sociale ydelser, begravelsesydelser, affald, cykler, sko og lædervarer, vedligeholdelse af privat bopæl |
Bøger, aviser og periodeskrifter, teaterbilletter |
Radio og fjernsyn, vand, notarer, advokater, gaver |
- |
- |
Holland |
Mad, vand, medicin, kunst, kulturelle begivenheder og publikationer |
Salg af landbrugsvarer |
Komponering, skriveri, sportsklubber |
- |
- |
Land |
Nedsat sats |
Supernedsat sats |
Fritagelser |
Nulsats |
Parkeringssats |
|
||||||
Irland |
Visse landbrugsprodukter, bolig, sportsfaciliteter, energi, reparation og vedl. af mobile goder, rengøring og indsamling af affald, visse turistydelser |
Kreaturbesætning, greyhounds, heste |
National radiofoni, passagertransport, begravelsesydelser, reklame for sportsarrangementer af nonprofit-organisationer |
Bøger, fødevarer og drikkevarer, medicin, tøj og sko til børn under 11 |
- |
|
||||||
Italien |
Visse fødevarer, vand, gas, elektricitet, kulturelle ydelser, brug af sportsinstallationer, medicin |
Basale nødvendigheder, massemarkedsartikler, visse fødevarer |
Afgiftsfri forsyning til offentlige instanser, urban offentlig transport |
- |
- |
|
||||||
Letland |
Medicin og medicinske apparater, produkter til spædbørn, bøger, aviser og blade, abonnement på radio og tv, hoteller, energi til opvarmning, vandforsyning, gas og elektricitet, kloakering, indsamling og behandling af affald, begravelsesydelser, billetter til biograf og sportsarrangementer, offentlig transport, frisørvirksomhed |
- |
Statsfinansieret catering, transport af skolebørn, tandlæge |
- |
- |
|
||||||
Litauen |
Statsfinansieret bygning, renovation og isolation af bolig |
Passagertransport, bøger, aviser og blade, medicin, hotelindkvartering udvalgte fødevarer bl.a. afkølet, frosset eller dybfrosset kød, spiselige indvolde, visse landbrugsydelser, fisk, kulturelle og sportslige aktiviteter, ydelser til visse kulturelle erhverv |
Offentlig fjernsyn og radio, tilvejebringelse af goder når moms på input er forhindret |
- |
- |
|
||||||
Luxemburg |
Gas, elektricitet, blomster, arbejdsintensive ydelser |
Fødevarer, bøger, aviser og blade, medicin, passagertransport |
|
- |
Tøj, vin, Kul |
|
||||||
Malta |
Udlejning af indkvartering, elektricitet, sukkervarer og lignende medicinsk tilbehør, trykte materialer, kunstværker, samleobjekter og antikviteter, cykelreparation, sko og lædervarer, tøj, husholdningslined, hjemmehjælp |
- |
visse religiøse aktiviteter, vandforsyning |
- |
- |
|
||||||
Polen |
- |
|
- |
Bøger |
Restauranter, bygninger, visse landbrugsprodukter og ydelser (2008)
|
|
||||||
|
Land |
Nedsat sats |
Supernedsat sats |
Fritagelser |
Nulsats |
Parkeringssats |
||||||
|
Portugal |
Fødevarer, bøger, aviser og blade, medicin, vand elektricitet, naturgas, passagertransport, camping og hotel, offentlig underholdning, input til landbrug |
- |
Begravelse og kremering, passagertransport, landbrug |
- |
Restauranter, kaffe, vin, visse fødevarer, udsmykningsplanter og blomster, udstyr til landbrug, udstyr til brug for vedvarende energi, diesel og fyringsolie |
||||||
|
Rumænien |
- |
- |
Noget offentlig fjernsyn og Radio |
- |
- |
||||||
|
Slovakiet |
Medicin og udvalgte medicinalvarer |
- |
Offentlig tv og Radio |
- |
- |
||||||
|
Slovenien |
Fødevarer, landbrugsprodukter, medicin |
- |
Visse rejsetilskud |
- |
- |
||||||
|
Spanien |
Fødevarer, dyrefoder, blomster, vand, medicinaludstyr, passagertransport, hoteller, passagertransport, intellektuelle rettigheder, reparation af privat bolig, frisørydelser |
Brød, mælk, grønsager, medicin, subsidieret bolig, |
Intellektuelle rettigheder, transaktioner ved offentlige instanser |
- |
- |
||||||
|
Storbritanien |
Opvarmning af bolig, energibesparende installationer, kvindelig sanitær beskyttelse, barnesæder til biler, visse flytninger, renovation, råd om velfærd, svangerskabsforbyggende midler |
- |
Begravelse og kremering, medlemskab af handelsorganisationer, offentlige instanser |
- |
- |
||||||
|
Sverige |
Fødevarer, noget kunst, samleobjekter og antikviteter, hotel og camping |
- |
Visse massemedier, visse sports |
- |
Bøger, aviser og magasiner, farvebøger til børn, musik på noder, navigationskort, passagertransport, visse kulturelle og sportslige ydelser, ophavsrettigheder |
||||||
|
Tjekkiet |
Fødevarer, medicin, konstruktion af boligbyggeri |
- |
Fjernsyn og radio |
- |
- |
||||||
|
Tyskland |
Visse fødevarer, lokaltransport, bøger, aviser og blade, kunstobjekter |
- |
Blinde entreprenører, Ungdomsorganisationer |
- |
- |
||||||
|
Ungarn |
Sukkerprodukter, mølleprodukter, medicinalhjælp, herbicider |
Særlig medicin, daglige aviser, bøger, hvide dåser til blinde |
Offentlig fjernsyn og radio, visse sportsaktiviteter |
- |
- |
||||||
|
Østrig |
Visse fødevarer, bolig, offentlig transport, aviser |
- |
Sociale ydelser, små skatteydere |
- |
- |
||||||
For en uddybning kan jeg henvise til EU-Kommissionens publikation, “VAT Rates Applied in the Member States of the European Communityâ€. http://ec.europa.eu/taxation_customs/resources/documents/taxation/vat/how_vat_works/rates/vat_rates_en.pdf
I publikationen â€Value added taxation in europe†fra databasen www.ibfd.org, kan man desuden finde meget detaljeret information om 20 af EU landenes forskellige mÃ¥der at differentiere momsen pÃ¥ – herunder forskellige satser for forskellige fødevarer.
I øvrigt kan jeg oplyse, at EU-Kommissionen i sommeren 2007 offentliggjorde en rapport fra Copenhagen Economics om fordele og ulemper ved nedsat moms generelt. Rapporten indeholder mange oplysninger om og analyser af nedsat moms generelt. Desuden indeholder Appendiks VIII tabeller med detaljerede oplysninger om de forskellige momssatser i de enkelte lande – eksempelvis deres forskellige satser for fødevarer.
Link til rapport:
Link til appendiks: http://ec.europa.eu/taxation_customs/resources/documents/taxation/vat/how_vat_works/rates/study_reduced_VAT_appendices.pdf
Spørgsmål 20: Kan ministeren gøre rede for, hvilke erfaringer andre EU-lande har gjort m.h.t. indkøbsmønsteret, ved en momsnedsættelse på frisk frugt og grønt?
Svar: Hverken jeg eller Skatteministeriet er bekendt med analyser af betydning for indkøbsmønsteret af frugt og grønt i lande, der har nedsatte momssatser på frugt og grønt.
Skatteministeriet har i øvrigt ogsÃ¥ kun kendskab til, at landene har nedsatte momssatser pÃ¥ frugt og grønt, samtidig med at de har nedsatte satser pÃ¥ andre fødevarer. De fleste lande, der har nedsatte satser for frugt og grønt har sÃ¥ledes brede undtagelser for fødevarer eller sÃ¥kaldte basisfødevarer. Â
Dog har eksempelvis Spanien og Italien en momssats pÃ¥ 4 pct. for frugt og grønt. Men de har ogsÃ¥ samme lave sats for brød og kornprodukter mv. Desuden er fødevaremomsen i Italien generelt 10 pct., mens den er 7 pct. i Spanien.    Â
Ifølge økonomisk teori er det primært de relative priser – forskellene i priserne pÃ¥ â€frisk frugt og grønt†og andre varer og ydelser – der vil ændre pÃ¥ forbrugssammensætningen. De andre landes momssystemer giver sÃ¥ledes ikke særligt store incitamenter til at købe â€frisk frugt og grønt†frem for andre fødevarer. Â
Nedsat moms på fødevarer er dog også ofte indført af fordelingsmæssige årsager. I den forbindelse kan jeg oplyse, at flere undersøgelser viser, at nedsat moms for fødevarer faktisk ikke har en omfordelene effekt – i hvert fald ikke i Danmark og lande med tilsvarende høj lighed i indkomsterne. Dette fremgår bl.a. af den føromtalte rapport fra Copenhagen Economics og af en analyse fra Skatteministeriet (http://www.skm.dk/publikationer/skat/skatau-juni2005/differentieretmoms/). Begge analyser viser, at forbruget af fødevarer i Danmark udgør en ret kontant procentdel af det samlede forbrug for alle indkomstintervaller. Tal fra Danmarks Statistiks forbrugsundersøgelse tyder endvidere på, at det samme er tilfældet for frugt og grøntsager.
Herudover reduceres priseffekten af en momsnedsættelse med virksomhedernes ekstraomkostninger til administration af flere momssatser. Bl.a. svenske undersøgelser tyder på, at disse er betydelige.
Afslutningsvis vil jeg understrege, at regeringen ønsker at fremme folkesundheden. Derfor får Forebyggelseskommissionen blandt andet til opgave at undersøge konsekvenserne af differentieret moms, hvor momsen på frisk frugt og grønt sættes ned, så vi kan blive klogere på fordele og ulemper ved nedsat moms på frugt og grønt.
Spørgsmål 21: Vil ministeren oplyse, hvor stort provenutabet er, hvis momsen på frisk frugt og grønt i Danmark sættes ned til henholdsvis 0 pct., 5 pct. og 10 pct.?
Svar: Indledningsvis kan jeg oplyse, at de fælles regler i EU betyder, at en nedsat momssats skal være mindre end 15 pct. og mindst 5 pct. Desuden må virksomhedernes momsbetalinger normalt ikke blive negative. Mere præcist må virksomhedernes typiske fradragsberettigede købsmoms ikke overstige salgsmomsen, hvilket i praksis kan betyde, at minimumssatsen vil være større end 5 pct. på konkrete områder. Når flere EU-lande har andre satser, skyldes det – jf. svaret på spm.19 – særordninger for de enkelte lande.
Provenutabet ved nedsat moms pÃ¥ â€frisk frugt og grønt†er selvsagt meget følsomt over for de præcise definitioner. Er det f.eks. kun frugt og grønt i butikker og lignende, der skal omfattes? Hvad med â€blandede produkterâ€, der bÃ¥de indeholder frugt/grønt og andre fødevarer? (f.eks. en sandwich?) Hvad med frugt og grønt i take-away-mad og pÃ¥ restaurant og lignende? Hvordan defineres â€friskâ€? Er der forskel pÃ¥ hele og pressede frugter (skal friskpresset appelsinsaft f.eks. omfattes?)
Beregningsteknisk er der her taget udgangspunkt i tilgængeligt talmateriale om frugt og grønt fra Danmarks Statistiks nationalregnskab.
Provenutabet vil i sidste ende være et spørgsmål om den præcise afgrænsning og mulighederne for at håndhæve den i praksis. Skema 2 giver et overblik over, hvad der er medregnet, og hvad der ikke er medregnet i provenuberegningerne.
Skema 2 – Oversigt over medregnet og ikke-medregnet frugt og grønt
Medregnet i provenutab |
Ikke medregnet i provenutab |
Privates indkøb af frugt og grønt (inklusiv kartofler – men eksklusiv ris og lign.) i butikker og lign. – inklusiv friskt, frosset, tørret, konserveret mv. |
Privates køb af frugt og grønt i blandede og forarbejde produkter (juice, syltetøj, færdigretter, bær i kager mv.) |
â€Foreningers, organisationers mv.†(som leverer ydelser til husholdningerne) køb af frugt og grønt (inklusiv kartofler – men eksklusiv ris og lign.) – inklusiv friskt, frosset, tørret, konserveret mv. |
Privates køb af frugt og grønt i take away, catering mv. |
|
Privates køb af frugt og grønt i/på kantiner, cafeer, restauranter mv. |
|
Momsfritagene erhvervs indkøb og momspligtige virksomheders indkøb til â€kost til indehaveren og personaleâ€[1] |
Tabel 2 viser provenutabet ved nedsat moms på frugt og grøntsager beregnet udfra nationalregnskabstal for frugt og grøntsager inklusiv kartofler.
|
-------------------------- Pct. ---- ----------------------- |
||||
Sats frugt og grønt |
0 |
5 |
10 |
14 |
15 |
Prisændring i pct. |
-20 |
-16 |
-12 |
-8 |
-8 |
|
----------------------Â Mio. kr. ---- ----------------Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â |
||||
Provenutab uden adfærd |
2.750 |
2.200 |
1.650 |
1.200 |
1.100 |
Provenutab incl. adfærd |
2.950 |
2.300 |
1.700 |
1.250 |
1.150 |
Kilde: Danmarks Statistik., Nationalregnskabet.
Amn. Niveauet er fremskrevet med udviklingen i det private forbrug af fødevarer fra Finansministeriets augustvurdering 2007.
Det fremgÃ¥r af tabel 2, at en nedsættelse af momsen for frugt og grøntsager til eksempelvis 5 pct. opgjort ved denne metode vil give et â€direkte provenutab†pÃ¥ ca. 2.200 mio. kr. Med en antagelse om, at forbruget af frugt og grønt vil stige pÃ¥ bekostning af andet momsbelagt forbrug, vil der derudover være et adfærdsbetinget provenutab pÃ¥ ca. 100 mio. kr., sÃ¥ledes at det samlede provenutab ved nedsættelse af momsen pÃ¥ frugt og grønt bliver ca. 2.300 mio. kr. Â
Adfærdsændringen bygger på en forudsætning om, at den gennemsnitlige egenpriselasticitet er -0,3. Det vil sige, at det er antaget, at forbruget stiger med 0,3 pct. hvis prisen falder med 1 pct. Denne følsomhed svarer til det niveau, der er blevet estimeret og anvendt for forbrugernes adfærdsændringer som følge af prisændringer for fødevarer generelt.
Hvis provenutabene ikke finansieres med højere skatter eller afgifter, vil det samlede provenutab dog blive reduceret med omkring 25 pct., da nedsættelsen sandsynligvis vil blive omsat til mere privatforbrug, der vil medføre større indtægter fra moms og andre afgifter.
[1] Momspligtige virksomheder har ikke fradragsret for moms på kost til indehaveren og personale jf. Momslovens § 42 stk. 1. nr. 1