J.nr.

                                                                                                                 

Text Box: j.nr. 08-043306
Dato : 9. april 2008

 

 

 

 

Til

                          Folketingets Skatteudvalg

 

 

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 186, 187, 188 og 189 af 12. marts 2008.

(Alm. del).

 

Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Frank Aaen

 

 

 

 

 

 

                          Kristian Jensen

 

 

                                                                              /Tina R. Olsen


Spørgsmål 186:

”Vil ministeren, på baggrund af omtalen af snyd med afgifter på nye luksusbiler bragt i DR-TV i november sidste år samt SKATs efterfølgende pressemeddelelse, oplyse status for SKATs kontrolindsats på dette område, herunder, hvor mange tilfælde af snyd, der er fundet?”

 

Svar:

SKAT har oplyst følgende:

”Der blev i 2006 afsluttet 3 sager med et samlet provenu i registreringsafgift og moms på i alt 399.000 kr., i 2007 blev der afsluttet 12 sager med et samlet provenu i registreringsafgift og moms på 55.005.000 kr., mens der i 2008 (pr. 1. marts) er afsluttet 4 sager med et samlet provenu i registreringsafgift og moms på i alt 13.344.000 kr. Hver sag omfatter oftest parallelimport af mere end en bil.” SKAT har i øvrigt oplyst, at der er en række igangværende sager.

 


Spørgsmål 187:

"Vil ministeren oplyse udviklingen i parallelimporterede biler fra 2000 til i dag, fordelt på de enkelte år og med oplysning om typiske bilmodeller og de oplyste afgiftspligtige værdier?”

 

Svar:

SKAT har oplyst følgende:

”Der foretages ikke nogen særskilt statistisk registrering vedrørende parallelimporterede biler. Det er således ikke muligt at oplyse noget om typiske bilmodeller og afgiftspligtige værdier for sådanne biler”.

 


Spørgsmål 188:

"Er der efter SKATs opfattelse rimelig grund til at antage, at nye parallelimporterede biler skulle være billigere for køberen end normalt importerede nye biler?”

 

Svar:

SKAT har oplyst følgende:

”Ja. Parallelimport sker typisk med det formål at opnå en besparelse på den nye bil i forhold til den pris, som der normalt skal betales ved køb hos en bilforhandler.

 

Dette kan ske ved enten at købe bilen i udlandet til en lavere pris end den danske importvirksomheds indkøbspris, eller ved at reducere eller helt eliminere den avance, som den autoriserede importørvirksomhed samt bilforhandleren beregner sig ved salg af tilsvarende nye biler her i landet.

 

Hvis bilen købes til samme pris, som den danske bilimportørvirksomhed køber til, vil det kun være en fordel, såfremt den samlede avancen på bilen hos importøren og forhandleren tilsammen overstiger 9 %.

 

SKAT oplyser endvidere, at der skal beregnes registreringsafgift af den faktiske købspris for parallelimporterede biler (fakturaprisen) tillagt eventuelle hjemtagelsesomkostninger (forsikring og fragt m.v.) her til landet, og at der også i beregningsgrundlaget skal indregnes en avancen på mindst 9 % samt dansk moms.”

 

 


Spørgsmål 189:

"Er der et aktuelt skøn over, hvor meget statskassen har mistet på grund af snyd med bilafgifter i forbindelse med parallelimport af nye luksusbiler"

 

Svar:

SKAT har oplyst, at man ikke har et aktuelt skøn herover.