J.nr.
                                                                                                               Â
Til
                         Folketingets Skatteudvalg
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 186, 187, 188 og 189 af 12. marts 2008.
(Alm. del).
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Frank Aaen
                         Kristian Jensen
                                                                             /Tina R. Olsen
â€Vil ministeren, pÃ¥ baggrund af omtalen af snyd med afgifter pÃ¥ nye luksusbiler bragt i DR-TV i november sidste Ã¥r samt SKATs efterfølgende pressemeddelelse, oplyse status for SKATs kontrolindsats pÃ¥ dette omrÃ¥de, herunder, hvor mange tilfælde af snyd, der er fundet?â€
Svar:
SKAT har oplyst følgende:
â€Der blev i 2006 afsluttet 3 sager med et samlet provenu i registreringsafgift og moms pÃ¥ i alt 399.000 kr., i 2007 blev der afsluttet 12 sager med et samlet provenu i registreringsafgift og moms pÃ¥ 55.005.000 kr., mens der i 2008 (pr. 1. marts) er afsluttet 4 sager med et samlet provenu i registreringsafgift og moms pÃ¥ i alt 13.344.000 kr. Hver sag omfatter oftest parallelimport af mere end en bil.†SKAT har i øvrigt oplyst, at der er en række igangværende sager.
Spørgsmål 187:
"Vil ministeren oplyse udviklingen i parallelimporterede biler fra 2000 til i dag, fordelt pÃ¥ de enkelte Ã¥r og med oplysning om typiske bilmodeller og de oplyste afgiftspligtige værdier?â€
Svar:
SKAT har oplyst følgende:
â€Der foretages ikke nogen særskilt statistisk registrering vedrørende parallelimporterede biler. Det er sÃ¥ledes ikke muligt at oplyse noget om typiske bilmodeller og afgiftspligtige værdier for sÃ¥danne bilerâ€.
Spørgsmål 188:
"Er der efter SKATs opfattelse rimelig grund til at antage, at nye parallelimporterede biler skulle være billigere for køberen end normalt importerede nye biler?â€
Svar:
SKAT har oplyst følgende:
â€Ja. Parallelimport sker typisk med det formÃ¥l at opnÃ¥ en besparelse pÃ¥ den nye bil i forhold til den pris, som der normalt skal betales ved køb hos en bilforhandler.
Dette kan ske ved enten at købe bilen i udlandet til en lavere pris end den danske importvirksomheds indkøbspris, eller ved at reducere eller helt eliminere den avance, som den autoriserede importørvirksomhed samt bilforhandleren beregner sig ved salg af tilsvarende nye biler her i landet.
Hvis bilen købes til samme pris, som den danske bilimportørvirksomhed køber til, vil det kun være en fordel, såfremt den samlede avancen på bilen hos importøren og forhandleren tilsammen overstiger 9 %.
SKAT oplyser endvidere, at der skal beregnes registreringsafgift af den faktiske købspris for parallelimporterede biler (fakturaprisen) tillagt eventuelle hjemtagelsesomkostninger (forsikring og fragt m.v.) her til landet, og at der ogsÃ¥ i beregningsgrundlaget skal indregnes en avancen pÃ¥ mindst 9 % samt dansk moms.â€
Spørgsmål 189:
"Er der et aktuelt skøn over, hvor meget statskassen har mistet på grund af snyd med bilafgifter i forbindelse med parallelimport af nye luksusbiler"
Svar:
SKAT har oplyst, at man ikke har et aktuelt skøn herover.