J.nr.
                                                                                                               Â
Til
                         Folketingets Skatteudvalg
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 177 af 3. marts 2008.
(Alm. del).
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pia Adelsteen (DF).
                         Kristian Jensen
                                                                             /Tina R. Olsen
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 24. februar 2008 fra Ingrid og Hans Iversen, Vejle om digital indberetning af skatteoplysninger, jf. alm. del – bilag 100.
Svar:
Ingrid og Hans Iversen nævner (jf. SAU alm. del – bilag 100), at SKATs overgang til digitale løsninger må give anledning til bekymring for de mange, som ikke har adgang til internettet.
Indledningsvis kan jeg oplyse, at jeg naturligvis mener, at alle, uanset om de benytter internettet eller ej, har krav på at få den nødvendige information og hjælp. SKAT bestræber sig på løbende at yde en sådan information og hjælp også i forbindelse med digitaliseringen af skatteopkrævningen.
Det er rigtigt, at SKAT tilbyder flere og flere digitale løsninger. Formålet hermed er dels at yde skatteborgerne en optimal og tidssvarende service ved at reducere antallet af blanketter, som skal udfyldes og indsendes til SKAT, og dels at spare ressourcer i SKAT.
TastSelv løsningen på internettet er således en mulighed, der på ingen måde er tvungen.
Som anført ovenfor er det meget vigtigt for mig, at også borgere, som ikke er fortrolige med internettet, har mulighed for at få forskellige dokumenter på papir.
Forskudsopgørelsen til borgere er afskaffet fra og med forskudsregistreringen for 2009. I den forbindelse informeres borgerne om, at forskudsopgørelsen gøres tilgængelig i skattemappen på SKATs hjemmeside. Borgeren kan dog ved hjælp af TastSelv telefonen eller ved skriftlig eller personlig henvendelse til SKAT rekvirere forskudsopgørelsen i en papirudgave.
Selvangivelsen for almindelige lønmodtagere og pensionister afskaffes tillige, eftersom de fleste borgere ikke har noget at selvangive, da SKAT efterhånden får de fleste oplysninger automatisk. SKAT udsender med det samme en årsopgørelse for ikke at forstyrre borgeren unødigt med en selvangivelse.
Årsopgørelsen vil som hidtil blive udsendt på papir til alle borgere.
I stedet for selvangivelse indføres et oplysningskort. Det nye oplysningskort udsendes til cirka 1 million borgere, som SKAT erfaringsmæssigt ved, har noget at selvangive. Hvis en borger ikke har fået oplysningskortet tilsendt sammen med årsopgørelsen og har rettelser eller tilføjelser til årsopgørelsen, kan oplysningskortet let bestilles ved en telefonisk eller skriftlig henvendelse til SKAT, ligesom borgeren kan rette personlig henvendelse og få udleveret et oplysningskort. Borgere har således fortsat mulighed for at selvangive på papir.
Borgerne, som har ændringer til tallene på årsopgørelsen, kan endvidere selvangive enten via nettet, via SKATs TastSelv-telefon på 70 10 10 70.
Â
Også i de kommunale borgerservicecentre vil medarbejdere bl.a. kunne hjælpe borgerne med at ændre opgørelsen. Derudover vil de kunne vejlede borgerne om forskud m.v..
SKAT vil således altid være klar til at hjælpe borgere, som ikke er i stand til at betjene sig af TastSelv. Dette gælder uanset om de henvender sig telefonisk, skriftligt eller personligt.
Borgere, som enten ikke har adgang til internettet eller som ikke har mulighed for eller ønsker at foretage ændringer til årsopgørelsen via internettet, kan således fortsat selvangive på papir, eventuelt via det nye oplysningskort.