J.nr.
                                                                                                               Â
Til
                         Folketingets Skatteudvalg
Hermed sendes svar på spørgsmål nr.170 af 27. februar 2008.
(Alm. del).
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pia Adelsteen (DF).
                         Kristian Jensen
                                                                             /Tina R. Olsen
Under henvisning til artiklen â€Sikkerhedsbrist i eIndkomst†i 7 døgn af 25. februar 2008, bedes ministeren kommentere pÃ¥standen i artiklen, om at der er nem ad-gang til oplysninger i eIndkomstsystemet, nÃ¥r blot cpr-nummer eller medarbejdernr. haves.
Svar:
I Artiklen i â€7 døgn†fra 25. februar 2008 gives der udtryk for, at nu hvor virksomhederne skal indberette til eIndkomst har langt flere medarbejdere end hidtil adgang til fortrolige lønoplysninger. Det nævnes ogsÃ¥, at SKAT i forbindelse med eIndkomst systemet ikke har taget højde for, at enhver medarbejder, som har adgang til TastSelv service, nu ogsÃ¥ har adgang til eIndkomst.
Jeg er naturligvis af den opfattelse, at der ikke må gives uvedkommende i en virksomhed adgang til fortrolige indkomstoplysninger.
SKAT har i den forbindelse oplyst følgende:
†Adgang til oplysninger i indkomstregistret sker via TastSelv Erhverv (Digital selvbetjeningsløsning, som er tilgængelig på SKATs hjemmeside). I TastSelv Erhverv har en virksomhed eller den, som agerer på vegne af denne, alene adgang til egne lønoplysninger i indkomstregistret.
Måden, som TastSelv Erhverv fungerer på, er den samme som før obligatorisk indberetning til indkomstregistret. Der er således ikke noget nyt i, hvordan en virksomhed anvender TastSelv Erhverv. Forskellen er, at indkomstoplysninger nu indberettes mindst en gang om måneden mod tidligere en gang om året.
En virksomhed har adgang til TastSelv Erhverv med enten digital signatur eller TastSelv-kode med angivelse af CVR- eller SE-nummer. Vejledning om anvendelsen TastSelv Erhverv, herunder brugen af digital signatur eller TastSelv-kode, fremgår af SKATs hjemmeside.
En virksomhed vælger selv, om den vil bruge TastSelv-Kode eller digital signatur. Hvordan den enkelte virksomhed så bruger TastSelv Erhverv, er op til denne.
TastSelv Erhverv giver mulighed for, at en virksomhed på grundlag af egne sikkerhedsregler kan give en eller flere medarbejdere adgang til indkomstoplysninger i indkomstregistret. Hvilke medarbejdere, der har adgang, og hvilke rettigheder og begrænsninger disse har, fastlægges internt i virksomheden.
For en virksomhed, som har valgt at anvende TastSelv-kode, er der adgang til alle oplysninger, der er indberettet for virksomheden, for alle de medarbejdere, som virksomheden har givet TastSelv-koden til. Virksomheder, der anvender TastSelv-kode, og som har givet den til forskellige medarbejdere, må have tiltro til, at disse ikke misbruger den til at se fortrolige indkomstoplysninger.
Anvendes TastSelv-kode er der med andre ord ikke mulighed for at give forskellige medarbejdere eller grupper af medarbejdere adgang til forskellig funktionalitet og dermed forskellige typer af oplysninger. Det betyder, at den medarbejder, der har en TastSelv-kode, har adgang til eksempelvis både moms- og indkomstoplysninger.
Hvis større virksomheder, der anvender TastSelv-kode, har særligt fortrolige indkomstoplysninger for grupper af medarbejdere, hvor alene særligt betroede medarbejdere må have adgang, kan dette opnås ved at indberette til indkomstregistret for hver gruppe af medarbejdere på såkaldte administrative SE-numre. Et administrativt SE-nummer bør derfor ikke bruges til andre formål, medmindre medarbejderen/ medarbejderne har samme rettighed/rettigheder til fortrolige indkomstoplysninger i virksomheden.
Hvis mindre virksomheder[1] anvender denne regel, skal de være opmærksom på, at angivelses- og betalingsfristen for indeholdte skatter, derved ændres til sidste bankdag i måneden i stedet for den 10. i følgende måned, fordi virksomheden derfor bliver anset for stor virksomhed, som skal indberette på sidste bankdag.
For den virksomhed, som har valgt at anvende digital signatur, er adgangen til indkomstoplysninger tilrettelagt, sÃ¥ virksomheden selv kan bestemme, hvilken funktionalitet og dermed hvilke type af oplysninger en medarbejder mÃ¥ have adgang til. Virksomheden kan autorisere en eller flere medarbejdere til at indberette og forespørge pÃ¥ indkomstoplysninger og samtidig give en eller flere andre medarbejdere adgang til at indberette moms eller punktafgifter. Den medarbejder, der har adgang til indkomstoplysninger, har adgang til alle indkomstoplysninger for virksomheden.â€
Som jeg nævnte indledningsvis, er jeg naturligvis af den opfattelse, at der ikke må gives uvedkommende i en virksomhed adgang til at se fortrolige indkomstoplysninger. SKAT stiller som nævnt løsninger til rådighed for virksomhederne, som de kan benytte til indberetning af indkomstoplysninger. Jeg tror, at langt de fleste virksomheder på dette grundlag forstår at tilrettelægge deres arbejdsgange på en fornuftig måde.
Â
[1] Mindre virksomheder er virksomheder, hvor det sammenlagte tilsvar i henhold til indgivne angivelser eller foreløbige fastsættelser af enten arbejdsmarkedsbidrag og særlig pensionsopsparing eller A-skat i en forudgående 12-måneders-periode regnet fra og med oktober 2 år før kalenderåret til og med september i året før kalenderåret er på 250.000 kr. eller derunder, henholdsvis på 1 mio. kr. eller derunder.