Til

Folketinget - Skatteudvalget

 

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 16 af 30. november 2007.

(Alm. del).

 

 

 

 

 

Kristian Jensen

                                           /Thomas Larsen

                        


Spørgsmål:

Vil ministeren oplyse ministeriets seneste vurderinger af deltagelsesskatten (inkl. nyeste lovgivning) fordelt på percentiler i lønindkomstfordelingen, idet der ved deltagelsesskat menes forskellen i nettobetalingen til den offentlige sektor, når individet er inde henholdsvis ude af arbejdsmarkedet som andel af individets samlede lønindkomst på arbejdsmarkedet (opgørelsen bør se bort fra studerende)?

 

Svar:

Jeg har modtaget nedenstående bidrag til besvarelsen fra Finansministeriet, som jeg henholder mig til. Jeg beklager den alt for lange besvarelsestid på spørgsmålet.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Folketingets Skatteudvalg

Christiansborg

 

25. januar 2008

J.nr. 047-183

 

Svar på Skatteudvalgets spørgsmål nr. 16 af 30. november 2007 (alm.del).

Spørgsmål 16:

Vil ministeren oplyse ministeriets seneste vurderinger af deltagelsesskatten (inkl. nyeste lovgivning) fordelt på percentiler i lønindkomstfordelingen, idet der ved deltagelsesskat menes forskellen i nettobetalingen til den offentlige sektor, når individet er inde henholdsvis ude af arbejdsmarkedet som andel af individets samlede lønindkomst på arbejdsmarkedet (opgørelsen bør se bort fra studerende)?

Svar:

Deltagelsesskatten opgøres som summen af den samlede skat ved at arbejde og den disponible indkomst ved at modtage overførselsindkomst i forhold til den samlede lønindkomst inkl. pension. Deltagelsesskatten er således et mål for hvor meget skatte- og overførselssystemet samlet reducerer lønmodtagerens gevinst ved at arbejde. Deltagelsesskatten er beregnet for lønmodtagere i ustøttet beskæftigelse, ledige samt personer på efterløn/overgangsydelse.

Deltagelsesskatten er beregnet til i gennemsnit omkring 75 pct. i bunden af lønindkomst-fordelingen og ca. 65 pct. i toppen af fordelingen, jf. figur 1a. Deltagelsesskatten topper mellem 20. og 30. percentil, hvor den ligger på omkring 80 pct. Der er set bort fra indirekte skatter via moms og punktafgifter.


 

Figur 1a

 

Figur 1b

Deltagelsesskat fordelt på lønindkomst-percentiler

Det relative forhold mellem den disponible indkomst ved at arbejde og ved at modtage overførselsindkomst

 

 

Kilde: Egne beregninger på Lovmodellen.

Den relativt høje deltagelsesskat – også for højtlønnede – kan give det indtryk, at fremgangen i den disponible indkomst ved at komme i beskæftigelse frem for at modtage overførselsindkomst er begrænset.

Et mere direkte mål, der belyser gevinsten ved at arbejde frem for at modtage overførselsindkomst, er den procentvise fremgang i disponibel indkomst ved beskæftigelse i stedet for at modtage overførselsindkomst, jf. figur 1b.

Forholdet mellem de disponible indkomster stiger fra omkring 1½ til ca. 3. Det vil sige, at en person med en meget høj indkomst får omtrent tredoblet sin disponible indkomst ved at arbejde i forhold til at modtage overførselsindkomst. Alle tal i figurerne er vedlagt, jf. bilag 1.

Betydningen af deltagelsesskatten for deltagelse på arbejdsmarkedet skal desuden ses i sammenhæng med rådighedskrav og den aktive arbejdsmarkedspolitik, som isoleret set øger tilskyndelsen til at arbejde, og dermed dæmper de negative virkninger på deltagelsen på arbejdsmarkedet af overførselssystemet.


Bilag 1

Tabel 1

Deltagelsesskatter og forhold mellem disponible indkomster fordelt på lønindkomst-percentiler

 

 

Percentil

Antal

Deltagelsesskat

Forhold mellem disponible indkomster

 

 

- Ledige, efterløn og overgangsydelse uden lønindkomst

 

279.780

 

77,99

1,58

 

 

1

21.810

75,65

1,69

 

 

2

21.780

77,45

1,64

 

 

3

21.780

77,98

1,59

 

 

4

21.780

79,33

1,57

 

 

5

21.780

78,05

1,60

 

 

6

21.810

76,42

1,68

 

 

7

21.780

76,77

1,68

 

 

8

21.780

76,22

1,69

 

 

9

21.780

77,57

1,64

 

 

10

21.780

78,95

1,56

 

 

11

21.780

79,45

1,58

 

 

12

21.810

79,18

1,58

 

 

13

21.780

79,91

1,55

 

 

14

21.780

79,97

1,55

 

 

15

21.780

80,64

1,51

 

 

16

21.780

80,63

1,55

 

 

17

21.780

82,11

1,47

 

 

18

21.810

81,66

1,49

 

 

19

21.780

81,35

1,49

 

 

20

21.780

81,47

1,48

 

 

21

21.780

82,31

1,42

 

 

22

21.780

81,82

1,48

 

 

23

21.780

82,22

1,46

 

 

24

21.810

82,63

1,45

 

 

25

21.780

81,84

1,47

 

 

26

21.780

82,23

1,45

 

 

27

21.780

82,44

1,45

 

 

28

21.780

82,05

1,44

 

 

29

21.780

81,99

1,45

 

 

30

21.810

82,52

1,44

 

 

31

21.780

82,11

1,44

 

 

32

21.780

82,21

1,45

 

 

33

21.780

82,42

1,44

 

 

34

21.780

81,69

1,48

 

 

35

21.780

81,15

1,48

 

 

36

21.810

80,56

1,49

 

 

37

21.780

80,37

1,51

 

 

38

21.780

80,49

1,50

 

 

39

21.780

80,15

1,53

 

 

40

21.780

80,34

1,51

 

 

41

21.780

79,99

1,53

 

 

42

21.810

79,4

1,55

 

 

43

21.780

79,49

1,54

 

 

44

21.780

79,24

1,56

 

 

45

21.780

79,75

1,56

 

 

46

21.780

78,76

1,58

 

 

47

21.780

79,12

1,56

 

 

48

21.810

78,74

1,58

 

 

49

21.780

78,53

1,59

 

 

50

21.780

78,81

1,58

 

 

51

21.780

77,59

1,65

 

 

52

21.780

77,68

1,61

 

 

53

21.810

77,98

1,63

 

 

54

21.780

77,22

1,65

 

 

55

21.780

77,02

1,65

 

 

56

21.780

76,82

1,65

 

 

57

21.780

76,89

1,66

 

 

58

21.780

76,33

1,68

 

 

59

21.810

76,66

1,66

 

 

60

21.780

76,16

1,70

 

 

61

21.780

75,5

1,75

 

 

62

21.780

75,69

1,75

 

 

63

21.780

76,16

1,73

 

 

64

21.780

75,98

1,72

 

 

65

21.810

75,21

1,75

 

 

66

21.780

75,25

1,77

 

 

67

21.780

75,11

1,76

 

 

68

21.780

74,67

1,77

 

 

69

21.780

74,73

1,78

 

 

70

21.780

73,72

1,85

 

 

71

21.810

73,57

1,88

 

 

72

21.780

73,06

1,89

 

 

73

21.780

72,67

1,90

 

 

74

21.780

72,73

1,93

 

 

75

21.780

72,64

1,92

 

 

76

21.780

72,61

1,92

 

 

77

21.810

73,18

1,91

 

 

78

21.780

72,91

1,93

 

 

79

21.780

71,87

1,95

 

 

80

21.780

72,69

1,95

 

 

81

21.780

71,96

2,02

 

 

82

21.780

72,35

2,00

 

 

83

21.810

71,99

2,01

 

 

84

21.780

72,57

1,99

 

 

85

21.780

71,57

2,06

 

 

86

21.780

71,42

2,12

 

 

87

21.780

71,53

2,09

 

 

88

21.780

71,02

2,14

 

 

89

21.810

71

2,14

 

 

90

21.780

70,24

2,23

 

 

91

21.780

70,47

2,22

 

 

92

21.780

70,27

2,18

 

 

93

21.780

70,01

2,23

 

 

94

21.780

69,8

2,28

 

 

95

21.810

69,32

2,39

 

 

96

21.780

68,89

2,49

 

 

97

21.780

68,19

2,59

 

 

98

21.780

66,8

2,78

 

 

99

21.780

66,13

2,92

 

 

100

21.780

65,06

2,78

 

 

I alt

2.458.290

76,73

1,76