J.nr.
                                                                                                               Â
Til
                         Folketingets Skatteudvalg
Hermed sendes svar på spørgsmål nr.14 af 30. november 2007.
(Alm. del).
                         Kristian Jensen
                                                                             /Tina R. Olsen
"Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 13. oktober 2007 fra Henning Locht vedr. manglende selvangivelse for 2006, jf. 2007-08, 1. samling, alm. del - bilag 32.
Spørgsmålet har tidligere været stillet i folketingsåret 2007-08, 1. samling, jf. SAU alm. del – spørgsmål 26."
Svar:
Indledningsvis vil jeg gerne slå fast, at et skattetillæg ikke bør fastholdes, hvis det er pålagt som følge af en enkeltstående undskyldelig fejl eller forsinkelse. Det samme gør sig naturligvis gældende, hvis der er tale om en registreringsfejl hos SKAT. Dette er i overensstemmelse med SKATs indsatsstrategi, hvorefter indsatsen i forhold til de borgere og virksomheder, som ønsker at overholde reglerne har fokus på service, mens indsatsen i forhold til dem, der ikke vil overholde reglerne har fokus på kontrol og eventuel efterfølgende sanktion.
Fristen for indsendelse af selvangivelsen fremgår af skattekontrolloven. Her er konsekvensen af for sen indlevering af selvangivelsen også fastsat. Som udgangspunkt skal der betales et tillæg på 200 kr. for hver dag fristen overskrides (dog højest 5.000 kr.). Efter skattekontrolloven har SKAT imidlertid mulighed for at lade tillægget bortfalde, hvis borgeren ansøger om det, og hvis der er tale om særlige omstændigheder.
De nuværende regler pÃ¥ omrÃ¥det stammer fra midten af 90’erne og blev oprindeligt administreret af kommunerne. Efter sammenlægningen af de kommunale og statslige skatteadministrationer er administrationen af reglerne overgÃ¥et til staten. Samlingen af skatteopgaven har givet en forbedret mulighed for at sikre en ensartet administration af praksis pÃ¥ omrÃ¥det. Jeg kan i den forbindelse oplyse, at SKAT er i gang med at udarbejde et sæt retningslinjer for behandling af ansøgninger om bortfald af skattetillæg. Disse retningslinjer vil tage afsæt i SKATs indsatsstrategi.   Â
Afslutningsvis kan jeg oplyse, at skattemyndighederne tidligere sendte et erindringsbrev til de skatteydere, som ikke et par uger inden fristens udløb havde afleveret den udvidede selvangivelse. Erindringsbrevet blev indført i forbindelse med vedtagelsen af de nugældende regler i 1997. Ordningen blev imidlertid afskaffet igen i 2002, da en evaluering viste, at ordningen gav anledning til mange unødvendige henvendelser til både skattemyndighederne og revisorer, idet mange skatteydere opfattede brevet som en personlig rykker. I forbindelse med afskaffelsen af erindringsskrivelsen blev det besluttet at erstatte ordningen med annoncering i dagblade og på SKATs (det daværende ToldSkats) hjemmeside. Baggrunden for beslutningen om at afskaffe erindringsbrevet er beskrevet nærmere i det vedlagte bilag (SAU alm. del - bilag 312 (01/02, 2. samling)).