Til
Folketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 132 af 14. februar 2008. Spørgsmål er stillet efter ønske fra Jesper Petersen (SF)
(Alm. del).
Kristian Jensen
                                          /Lene Skov Henningsen
                       Â
Spørgsmål: Finder ministeren det tilfredsstillende, i lyset af nødvendigheden af at nedbringe CO2-udslippet fra transportsektoren, at man afgiftsletter biler med så dårlig brændstoføkonomi som op til hhv. 10 og 12 km/l for benzin- og dieselbiler?
Svar:
Indledningsvist bemærkes, at spørgsmålet bygger på et forkert grundlag, jf. svaret på alm. del spørgsmål 131. Dette formentlig fordi, at der ikke i beregningerne er taget højde for at de med forårets bilpakke samtidigt gennemførte stramninger vedrørende fradrag for trafiksikkerhedsfremmende foranstaltninger, der var blevet almindelige, har den modsatte virkning af forhøjelser af skalaknækket. Der blev også gennemført nye fradrag for trafiksikkerhedsfremmende foranstaltninger, men de jo ikke gratis.
Med forårets omlægning af bilafgifterne er der indført en belønning for reduktion af bilernes miljøpåvirkning. Ved et brændstofforbrug på mindre end hhv. 16 km/l for benzin og 18 km/l for diesel bliver registreringsafgiften nedsat med kr. 4.000 pr. ekstra kilometer pr. liter brændstof.
Tal vedrørende nyregistreringer af biler fra Danmarks Statistik bekræfter allerede, at danskernes bilvalg er blevet kraftigt påvirket af forsommerens afgiftsomlægning. Danskerne vælger nu mindre biler med langt lavere udledning af CO2 reduktion, og biler, der givet størrelsen udleder mindre CO2. Alt tyder således på, at omlægningens forventede reduktion af CO2-udledningen med 175-200.000 tons nås.